Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
26 November 2013, 22:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 November 2013, 23:23 door edwin.)
Ik ben een TD04 met een 90+ uitl.spr.stuk op de B21ET aan het bouwen.
De oude Garret (zonder waterkoeling) met spruitstuk moet het veld ruimen.
Maar in tegenstelling tot de Garret heeft de TD04 aansluitingen voor waterkoeling.
Kan de TD04 er tegen als ie zonder water draait ? (scheelt een hoop slangen).
Ik zorg er altijd voor dat de turbo rustig opwarmt ,en -nog belangrijker- een lange cooldown periode krijgt.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Na bovenstaande bericht ben ik zelf nog even wezen zoeken op:" td04 without watercooling "
En hieruit blijkt dat het vaker wordt gedaan en kan dus geen kwaad.
Wel de cooldown periode in acht nemen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Zoveel werk kost t niet om de waterkoeling aan te sluiten. Gewoon 2 koppelstukjes tussen je koelwaterslamgen zetten en dan aansluiten op je turbo. Ik zou t altijd doen, verlengt de levensduur van je turbo vlgs mij enorm.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Maar Edwin met de snelheid die jij rijdt (jaja, gezien op Zandvoort) heb je geen cooldown nodig.
Groeten van Frans
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ticcie schreef:Zoveel werk kost t niet om de waterkoeling aan te sluiten. Gewoon 2 koppelstukjes tussen je koelwaterslamgen zetten en dan aansluiten op je turbo. Ik zou t altijd doen, verlengt de levensduur van je turbo vlgs mij enorm.
Misschien dat ik halverwege tot inkeer kom....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
v700r schreef:Maar Edwin met de snelheid die jij rijdt (jaja, gezien op Zandvoort) heb je geen cooldown nodig.
Moet ik dat opvatten als een compli of een sneer...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 203
Topics: 11
Lid sinds: Jan 2008
Ticcie schreef:Zoveel werk kost t niet om de waterkoeling aan te sluiten. Gewoon 2 koppelstukjes tussen je koelwaterslamgen zetten en dan aansluiten op je turbo. Ik zou t altijd doen, verlengt de levensduur van je turbo vlgs mij enorm.
Ticcie, soms een idee waar ik deze waterslangen precies moet aansluiten ?
Ik denk 1 slang met T-stuk in de darm dat onderaan van de exspansietank naar de radiator loopt
Maar waar de andere kant van de turbo aansluiten ? Maakt het uit welke kant van de turbo ik waar aansluit of heeft omdraaien van de waterslangen op de turbo niet veel invloed ?
Ik wil er ook 1 gaan inbouwen ... daarmee dit vraagje :tongue:
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
ik zou zeggen als je een lpg verdamper hebt de turbo doorlussen naar de verdamper ? beter koeling kun je denk ik niet krijgen :O
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 203
Topics: 11
Lid sinds: Jan 2008
Laurens Zondag schreef:ik zou zeggen als je een lpg verdamper hebt de turbo doorlussen naar de verdamper ? beter koeling kun je denk ik niet krijgen :O
Nah het is zonder LPG ;-) pure 98
Heb al iets gevonden in Vadis ... maar nog niet geheel duidelijk. Hopelijk zijn de stukjes nog te bestellen bij de dealert :biggrin1:
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik rij nu zonder de waterkoeling en ik durf 't wel aan om zonder te blijven rijden.
De waterkoeling is er voornamelijk voor om direct na stilstand de loeihete turbo te koelen.
Wanneer je een cooldownperiode toepast is dat voldoende.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.