Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
14 February 2014, 20:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 February 2014, 20:51 door edwin.)
Ik dacht een 15G opgespoord te hebben ,maar na het schoonvegen van het typeplaatje bleek het een 13G te zijn.
Deze zijn te vinden op de "whiteblocks".
Is het de moeite waard om m'n 13C te vervangen voor deze 13G of moet ik geduld hebben totdat ik een 15G vind?
En geloof me: ik zit al een paar uur te googlen ,maar vindt geen pasklaar antwoord ....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Kan je ook niet echt helpen. Dit vond ik. Een G (al zijn letters geen numbers) lijkt dus wel beter te zijn dan een C.
Citaat:What are your options?
The Mistubishi 13c turbo is a small turbo in the range of TD04H turbochargers.
The larger the number the bigger the turbo and the more air it flows (at the same level of boost. A 13c flows 360 CFM and 15g 430 CFM.
The larger turbochargers are found mainly on Volvo 850's and V/C70'S.
As these are FWD Volvos with tranverse mounted engines the turbos are configured differently from the 13c turbo found on the redblock RWD Volvos!
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=150622
Ik dacht dat die 13 serie in de B230fk zat (LPT), maar dat weet ik niet zeker...
Ik loop wat dat betreft nog een paar stapjes achter, eerst een AFR metertje, motronic chipje... etc etc, dan pas een andere turbo.
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
14 February 2014, 22:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 February 2014, 22:20 door DennisvdB.)
Gaan we gewoon even de compressor mappings erbij pakken, meten is weten!
13T (kan zijn dat dit een mapping is van een WRX, de TD04 heeft nogal wat toevoegingen (H/HL etc) betreffende het compressorwiel)
13G (schijnbaar van een 2.0T whiteblock)
Andere schaalverdeling (CFM ipv m3/s) dus hier nog een andere
En de 15G
Ik zou gewoon voor een 15G gaan, als je dan toch een turbo wilt vervangen.
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Voor een 15G kun je je het beste even aanmelden op
http://www.volvo850forum.nl
Daar worden regelmatig 15G's of sloop-T5's aangeboden met zo'n turbo. Had daar destijds mijn (niet gemonteerde) 15G ook vandaan, in goede staat (spelingvrij).
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
15 February 2014, 10:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 February 2014, 10:46 door edwin.)
De turbo die ik op het oog had was best wel een mazzeltje .
Platte flens voor een 3 inch downpipe ,gÃ
Ã
n scheuren,en een leuk prijsje.
Maar als voor 150 euro de voordelen verwaarloosbaar zijn is 't het niet waard.
Ik ga me dus beheersen en wacht totdat een 15G mijn pad kruist.
ik ga vanaf nu maar 's vreemd op het het 850forum...
edit: kijk net op het forum en:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/to...808.0.html
Weer een 13G maar dan bijna gratis!
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Op zoch is de 13G al best een upgrade, zaken als wastegate zijn groter, turbine wat groter, uitgang groter. 15G heeft inderdaad weer een grotere compressor. Hoe groot het verschil precies is kan ik niet zeggen, lijkt me geen wereld van verschil maar de 15G is weer wat groter.
Zelf zoek ik nog een 13T met schuine flens.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni