Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Type M47 met elektrische of mechanische teller aandrijving?
#1
Mijn volgende project is het vervangen van de versnellingsbak en koppeling. Nu is de vraag of ik een M47 met elektrische of mechanische teller aandrijving heb? Ik denk de elektrische variant aangezien het een 92er super polar is en dus meer moderne techniek?
Kan je dat op deze foto zien?

(Oja, mocht er iemand een Haynes over hebben ik neem hem graag over!) [Afbeelding: uvyvatyz.jpg]


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#2
Kan het niet zien op je tekening maar dat is zeker een elektrieke... naast snelheidsignaal zit er ook nog een stekkert voor de ABS op t diff gok ik zo...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#3
volvo240glt schreef:92er is elektrisch, geenmechanisch

Ik heb nog een M47 van 88 liggen met 180000 km op de klok! Idd zonder km-aandrijving daar dit reeds op je diff zit.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
De M47 is met mechanische telleraandrijving maar een paar jaar op de 240 geleverd, van 1983 t/m 85 dacht ik.
Antwoord
#5
skidje schreef:Ik heb nog een M47 van 88 liggen met 180000 km op de klok! Idd zonder km-aandrijving daar dit reeds op je diff zit.

Hij heeft een auto uit '92, dus hij zal geen forse bedragen gaan uittrekken voor een dure M47 met km-tellerkabel aandrijving, aangezien hij met een goedkope M47 zonder telleraandrijving uit de voeten kan.
Antwoord
#6
Klopt. Is me helder nu.
Kan voor €450 een andere m47 bak + bijna nieuwe koppelingsset met alle lagers incl montage krijgen. Met de garantie als de bak toch niet meer helemaal goed blijkt te zijn er voor dezelfde prijs een andere onder komt. Dat is geen gek bedrag toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#7
Nee dat gaat nogal. Als je bedenkt dat een tweedehands M47 iets van 25-100 kost. Zgan koppelingset zal net zoiets zijn.

Misschien nog interessant wat men onder zgan verstaat, ik heb hier een plaat waarvan de voering 1,1 mm boven de klinknagels uitsteekt, totale dikte 7,3 mm, ik denk dat deze nog vrij nieuw is maar ik weet de 'nieuw' dikte niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
idd... die M47 met echt 180 kKm achter een B200E is gegarandeerd goed. heb vast ergens wel een kopp. set nieuw liggen. set prijs 160 eur.
helaas heb ik geen tijd voor montage...

Montage zal in 4 uur zeker wel te doen zijn.....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Bedankt voor het aanbod maar voorlopig kom ik niet in de buurt en mijn adresje die het wil doen is vlak bij. Ik ga even vragen naar de exacte staat van de platen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#10
Ik sta op het punt de koppeling en versnellingsbak te laten vervangen. Nog even graag jullie menig of de diagnose van mijn volvo man klopt:

1. ik hoor een wat hoog schurend geluid tijdens het rijden en in z'n vrij stationair uit de buurt van de versnellingsbak. Bij intrappen koppeling is het geluid weg zowel in stilstand als rijdend.

2. De koppeling komt verder heel erg hoog op.

3. als ik rij in een willekeurige versnelling maakt de auto datzelfde geluid als bij 1 maar dan sterker. Een soort zuigend/schuur geluid. Alsof je in z'n achteruit rijdt, dan maken veel auto ook zon geluid.

4. Als ik de versnelling echt in z'n achteruit zet hoor je altijd een "GRKKK" geluid uit de versnellingsbak bij het schakelen.

5. In z'n vijfde versnelling tot de 85km/u maakt de auto een brommend geluid. Dat zal wel andere oorzaken hebben in de achteras ofzo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mechanische telleraandrijving M47 overzetten op reguliere M47? oudevolvo 18 5.985 25 August 2025, 14:33
Laatste bericht: Madman
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 10.051 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) BartJu 24 20.168 8 January 2023, 16:34
Laatste bericht: BartJu
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 14.033 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.870 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  km teller calibreren Felix 9 8.299 8 November 2018, 00:08
Laatste bericht: Marc1970
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 8.350 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 7.226 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  M47 Verschil Diesel/Benzine - mechanische telleraansluiting henqui 21 15.718 23 November 2015, 22:15
Laatste bericht: henqui
  Uitwisselen nieuw type vliegwiel > oud type vliegwiel oudevolvo 7 6.791 14 October 2015, 21:46
Laatste bericht: oudevolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)