Topics: 9
Hallo,
Ik heb het volgende probleem.
Een B230FD motor welke is omgebouwd naar carburatie zit gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Nu wil ik het blok in een ''82er 244 bouwen. Maar er moet weer een Automaat bak achter komen BW55.
Als eerste moest het toplager eruit en een bus in worden gezet voor het centreren van de koppelomvormer. Daarna het vliegwiel gewisseld met de bijhorende opvulring.
Het volgende probleem doet zich voor :
De koppelomvormer raakt het vliegwiel al. Terwijl de flens van de automaatbak nog ongeveer 8 mm van de flens van de motor zit. De bak is dus niet met de hand al op de juiste positie te krijgen.
Als de bouten worden aangetrokken zie je dat de koppelomvormer het vliegwiel al aan begint te drukken..
Wat gaat hier fout, of wat moet ik anders doen?
Topics: 39
Heb je eerst de flexplaat, of eerst de opvulring op de krukas gemonteerd?
Zorg ervoor dat je de koppelomvormer echt recht naar binnen draait. Het is net of je een kluis wil openen. Helaas heb ik dit ooit niet goed gedaan en heb ik mijn koppelomvormer definitief op de pomp gedrukt......:censored:
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
@Arn02, Flex plaatje is het +/- 1mm dikke plaatje?
Achter het vliegwiel (blok zijde) zit de dikke opvulplaat. En voor het vliegwiel (bak zijde) zit het dunne plaatje.
Stel dat ik eerst de koppelomvormer in de bak zet. Dan zou die toch al dieper moeten liggen als de flens van de bak?
Hij ligt nu namelijk bijna gelijk. Dit betekent dat het de koppelomvormer eerst tegen het vliegwiel aankomt. Waardoor je de flenzen niet bij elkaar krijgt...
Topics: 14
Dat probleem hadden Boaz en ik ook... Plaats eerst de koppelomvormer in de bak; dan zal je zien dat die dieper komt te liggen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 39
dukeGLT schreef:@Arn02, Flex plaatje is het +/- 1mm dikke plaatje?
Achter het vliegwiel (blok zijde) zit de dikke opvulplaat. En voor het vliegwiel (bak zijde) zit het dunne plaatje.
Stel dat ik eerst de koppelomvormer in de bak zet. Dan zou die toch al dieper moeten liggen als de flens van de bak?
Hij ligt nu namelijk bijna gelijk. Dit betekent dat het de koppelomvormer eerst tegen het vliegwiel aankomt. Waardoor je de flenzen niet bij elkaar krijgt...
Ja dat zou goed moeten zijn. Toen ik het deed (2x al vanwege verkeerde timing, grr.) liet ik ook de koppelvormer in het belhuis van de bak zitten zitten en koppelde ik flexplaat (dat ding met de starterkrans) met een ringsleutel aan de omvormer. Dat zijn die 4 bouten. Wel pielen en ronddraaien van de krukas om ze allemaal te bereiken, maar het ging prima. Ik trok ze op moment met een steeksleutel aan het andere eind van de ringsleutel.
Wij hebben het gisteren al geprobeerd zoals jullie beiden omschrijven.
Zou het te maken hebben met verschillende koppelomvormers voor b21/b230?
Kan het zijn dat de koppelomvormer iets uit elkaar is geschoven, dat hij daarom nu te lang is?
Kan het komen door de olie in de koppelomvormer dat hij er niet verder in gaat? (Olie is niet samendrukbaar?
Topics: 125
De koppelomvormer met de hand stapsgewijs draaien en aandrukken. Op enig moment zul je dien dat hij ineens dieper valt.
Op jou manier heb ik ook wel eens staan klooien. Maar met gedraai/geduld komt het goed.
Suc6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 84
Heb je de flexplaat wel met de goede kant voor erop gezet? Bij mijn B20 vond ik de voor- en achterkant bedrieglijk veel op elkaar lijken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
De koppelomvormer valt er inderdaad duidelijk dieper in.
De bouten krijgen we er ook in. Maar er blijft een opening tussen de automaatbak en het motorblok.
De bouten voor deze verbinding aandraaien heeft geen zin, er komt alleen maar meer kracht op het vliegwiel. Waardoor hij niet te draaien is. (In geen enkele versnelling)
@marc1970, ja flexplaat zit op de juiste manier.