Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BW55: welke artikelnrs obv serienummer?
#11
oudevolvo schreef:Probleem wat je met beide bakken nog hebt als je van de BW35 komt is de "start inhibitor switch".
Die zit bij de BW35 op de bak en maar bij een heel klein aantal BW55's en geen enkele AW.
Ervan uitgaande dat die niet op je BW55 zit, moet je daar dus ook nog een oplossing voor bedenken.

Om stukje leerzaam door te zetten:

Hoe ziet dat er uit? Is het van buiten (de bak) te zien?
En waar zat ie daarna dan? In de pook dus kennelijk?

(nee, wil niet dit topic kapen. maar vind probleem interessant, en wrs heeft ZOAB er ook wat aan...)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#12
Is inderdaad van buiten de bak te zien.
Bij de BW35 ziet hij er zo uit
[Afbeelding: inhibitor-switch-bw35-4-pin-amazon-140-164-1800ees.jpeg]

En in de bak (plaatje geleend van een Rover uitvoering)
[Afbeelding: bw35.jpg]

Bij een vroege BW55 zat hij ook op de bak en ziet hij er zo uit
[Afbeelding: %24(KGrHqEOKn!E4Dri26dKBOHVHhk+2g~~0_1.JPG]
Niet of nauwelijks meer te krijgen (dus duur, voor 195 euro op eBay)
Die past dan ook zo op een AW71 en dan kun je je originele BW35/BW55 pook houden.

Bij de latere BW55's en bij de AW zit de schakelaar in de pook
[Afbeelding: Volvo-Neutral-Safety-Switch-9130035-AFT.jpg]

Alternatief voor die dure en schaarse schakelaar op de bak is dus het ombouwen van de pook van een latere 240 oid.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#13
Nee hoor, ik heb geen probleem met kapers m.b.t. dit topic... zolang we niet voor de kust van Somalië zitten dan...
Ik werk overdag al met mijn hoofd achter de PC, dus werk in mijn eigen tijd graag met mijn smeer aan mijn handen Smile Alles wat daar aan bijdraagt is welkom haha.

Bij de BW35 zit ie op de bak in een schroefdraad , aan de zijkant steekt deze omhoog.
Als deze er niet zit, dan is deze afgedopt.
[Afbeelding: inhibitor-switch-bw35-240-76.jpeg]


Bij de BW55 zit deze dus meestal in het kantelmechanisme van de automaatpook:
[ATTACH=CONFIG]1470[/ATTACH]

Ik zal foto's maken van beide bakken als ze open liggen.
gr Boaz

*Lars was me voor Smile *


Bijlagen Afbeeldingen
   
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#14
Mocht je het nodig hebben, ik heb nog een bw55 pook liggen. De bak zelf - een goeie - heb ik weggetiefd wegens gebrek aan belangstelling. Leuk he.
Antwoord
#15
Ok mooi, waarschijnlijk ga ik m in het weekend van 2/3 nov ombouwen, dus dan laat ik het nog weten.
En tja...zo heb ik nog een goede Golf GTI 1 bak liggen, is ook geen belangstelling voor.:confused:
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#16
Iemand een idee hoe ik de lagerbus uit het staartstuk kan drijven? Dop erop en slaan helpt niet...
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#17
Ijzerzaagblad d'r door en rustig zagen tot-ie (bijna) door is. Moet je niet doen als je haast hebt of gespannen bent. Sux-x!
Antwoord
#18
Ik heb hem er destijds bij mijn AW71L volgens mij met een beiteltje van binnenuit uit getikt (zie blogpost).
Onderaan is mooi ruimte door het oliekanaaltje.
[ATTACH=CONFIG]1511[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
   
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#19
Beitel mislukte, metaal krulde weg. Zaagblad ging perfect! Thanks! Nieuwe bus zit erin, vanavond verder!
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#20
Vrijdagavond en gisteren de hele dag bezig geweest.

De garage van vrienden --> met put, nouja... put, volledig onderkelderd Smile

[Afbeelding: IMAG0703_zps6ad34bf0.jpg]

Gitzwarte bakolie:

[Afbeelding: IMAG0702_zps024e7d6b.jpg]

Vloeibare pakking verwijderen:

[Afbeelding: IMAG0697_zpsfa684d32.jpg]

Binnenkant vd BW55 is prachtig schoon! Zal al een keer geflushed zijn?

[Afbeelding: IMAG0699_zps5474093f.jpg]

Nieuwe lagerbus erin dmv blokje hout en hamer erin gedreven:

[Afbeelding: IMAG0698_zps60e6fef1.jpg][Afbeelding: IMAG0700_zps71272dab.jpg]

Alles netjes in elkaar gezet en gestart met verwijderen vd BW35.
De vriend en ik kregen de bak niet los: de bovenste 2 bouten konden we niet bij, maar dat bleek een gevalletje RTFM, waarin duidelijk staat dat je het staartstuk moet laten zakken. Daarna kan je met een trits verlengstukken de bovenste 2 bouten loshalen.

Toen bleef de koppelomvormer hangen aan het blok. De vriend moest helaas weg, maar gelukkig was Gideon bereid een paar uur te komen helpen. (bedankt Gideon!!)
Na morrelen en behoorlijk veel wrikwerk schoot de koppelomvormer los van de startkrans.

Zonder krik een automaatbak laten zakken ging ook niet zo gemakkelijk, maar het lukte ons uiteindelijk wel.

v.l.n.r. de BW55 en de BW35. Wat is die oude smerig zeg..

[Afbeelding: IMAG0706_zps4bcc0249.jpg]

Hier zie je ook goed hoe beschadigd de starterkrans is...:nono: .

Helaas is de starterkrans die bij de BW55 zat niet de juiste. Hij heeft 6 boutgaten ipv de 8 boutgaten die op mijn B21A zitten. Weer wat geleerd... :/

[Afbeelding: IMAG0704_zps56f43417.jpg]

Volgende issues nog te regelen:

- pook van een BW55 met starter ignition switch; (want die zit tóch in de BW35, is niet afgedopt)
- olieleidingen van een BW55. Ik kan die vd BW35 evt wel pasmaken dmv verhitten, maar ik heb liever zoals het hoort;
- starterkrans passend voor BW55 en B21A.

Het liefst in de buurt van Apeldoorn, aangezien de 244 nu bakloos in de garage staat! Anyone? Smile
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Is dit een BW55? hugo 3 281 7 August 2025, 21:29
Laatste bericht: Marc1970
  Welke motor voor AW 72 bak. Madman 7 1.919 19 January 2025, 21:07
Laatste bericht: skidje
  Welke olie in sperdifferentieel 940 i.c. bj. 96 JanO 2 1.487 4 December 2022, 22:32
Laatste bericht: Marc1970
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 4.237 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  BW55 vraagjes jos245 6 5.055 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Welke automaat? Archermusic 10 8.380 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.441 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 15.903 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  welke M47? jos245 1 2.896 24 January 2018, 17:00
Laatste bericht: asterix
  Welke automaat Amazon 221 6 6.431 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)