Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Sinds een paar dagen eigenaar van een 240 station diesel uit 1991, alles perfect behalve de verlichting van de schakelaars ed, alles is donker. de verlichting van de teller werkt wel en de dimmer van die verlichting ook. Is dit een bekend probleem, en weet iemand waar ik moet zoeken ??
Ik wil ook de dagverlichting afkoppelen en heb al alle kabels van de lichtschakelaar losgehad en geprobeerd om de zaak door te meten en te veranderen. De dagverlichting is nu uit maar ik kan op de lichtschakelaar geen aansluiting vinden voor het stadslicht, de middelstand dus van de schakelaar. Heeft iemand dit ooit uitgeplozen of heeft iemand een electrisch schema??
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Zekeringen gechecked?
Hier heb je iig een schema:
http://www.rowijk.nl/Volvo_240.pdf
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
De schakelaars zelf hebben geen verlichting. Ze worden verlicht door (twee?) lampjes in het overstekende deel boven de schakelaars. Waarschijnlijk moeten daar gewoon nieuwe lampjes in :wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
ik wilde vroeger ook dat daglicht uit hebben...volgens mij is het een kwestie van een andere verlichtingsschakelaar...ik heb het echter nooit uitgeprobeerd. Nu vind ik het prima overdag de lichten aan :-) en doe ik het zelfs handmatig bij mijn 244 T uit 1981 :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Wat is dat daglicht precies? je kunt toch ook je normale verlichting aanzetten overdag?
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
bij de nieuwere types gaat het dimlicht automatisch aan zodra je de motor start...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ow dat. Heet dat daglicht? heh, ik heb 't zelfs al een keer aangesloten bij mn ouders. Geen idee dat dat daglicht heet
Berichten: 795
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2005
Ik weet dat je bij een 3 serie (volvo), het eenvoudig uit kunt schakelen door de schakelaar tussen 0 en 1 te zetten.
Misschien wekt dit ook bij een 200 :?:
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif)
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
lj_dekker schreef:Geen idee dat dat daglicht heet 
ik neem tenminste aan dat ie dat bedoelt :-)
schakelaar tussen 0 en 1 werkt bij de 240 ook iid.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
henqui schreef:lj_dekker schreef:Geen idee dat dat daglicht heet 
ik neem tenminste aan dat ie dat bedoelt :-)
schakelaar tussen 0 en 1 werkt bij de 240 ook iid.
Elektrotechnisch is dat geen goede zet. Je helpt daarmee je schakelaar om zeep en je hebt kans dat de contacten gaan inbranden (dimlicht is tegenwoordig toch 110 Watt, stadslicht 20W) als de schakelaar net tegen de 1 staat.
Kwestie van anders bekabelen die schakelaar
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter