Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
26 June 2013, 00:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 June 2013, 00:43 door edwin.)
Controleer ook je brandstofdrukregelaar . Bij een lek membraan loopt er benzine door het slangetje via het spruitstuk naar cil.1.
Omdat er na stilzetten van de motor een restdruk in het benz.systeem achterblijft bestaat de kans dat de hele nacht cil. 1 staat vol te druppelen door dit slangetje.
Met als gevolg een draak van een koude start.
Controleren door het slangetje los te nemen .Hier mag geen benzine uitkomen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Vanmorgen met vier nieuwe Volvo kaarsjes de koude start gedaan (het is hier vochtig geweest vannnacht), geen "bokkige" en schuddende loop! De motor liep meteen mooi rond, dus dat ziet er veelbelovend uit.
Maar eens even de komdende ochtenden afwachten. Evengoed vervang ik de rest ook even, zijn al besteld bij Timen en kan geen kwaad.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vergelijk de oude eens met de nieuwe. ALs het goed is, hebben de nieuwe een recht afgesneden centrale elektrode met scherpe hoeken. Die scherpe randen zijn de plek waar de vonkoverslag begint.
De oude hebben afgeronde hoeken. Dat vonkt net iets lastiger. Platvijlen met een nagelvijl, massaelektrode bijbuigen en ze kunnen nog een rondje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Nu drie dagen na plaatsing nieuwe bougies en hij start 's morgens nog steeds mooi rond. Ziet er naar uit dat dit het euvel was. Nu geen problemen meer bij koude start.
Volgende week de andere ontstekingsdelen (uit voorzorg) ook vervangen, deze zijn gisteren binnengekomen, en dan is alles
weer nieuw en klaar voor vele km.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Ondertussen de nieuwe kabels+rotor en verdeelkap ook geplaatst. Tot nu toe nog steeds probleemloze koude starts. So far so good!
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
15 December 2013, 11:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2013, 11:42 door Kogelman.)
Sinds het natte en koude weer begonnen is, kwamen ook de klachten van een schuddend/stotend blok na koude start terug. Het blok liep na starten niet mooi rond (leek wel op 3 poten), maar na 200 m rijden was het altijd over. Via dit forum las ik herkenbare klachten die wellicht verholpen kunnen worden door de injectorrubbers te vervangen.
Ik heb afgelopen week de injectorrubbers vervangen (8 stuks) en de injectoren ultrasoon laten reinigen bij een revisiebedrijf.
Sindsdien is het schudden/niet mooi rond lopen na een koude start verleden tijd.
De eerste keer starten na het ultrasoon reinigen leverde een flinke rookontwikkeling op, ik schrok er van. Geen idee waardoor? (wellicht nog wat reinigingsresidu dat verbrandde?), blok even goed warm gereden en vanaf de tweede koude start geen last meer.
Na een koude start ('s ochtends met temp.onder nul) pakt het blok direct mooi op en draait rond met veel minder trillingen dan voorheen.
M.a.w.: herken je bovenstaande klachten, dan is het de moeite waard om de injectorrubbers eens te vervangen (na 20+ jaar, kan er valse lucht langslekken). Bij mij heeft het in ieder geval het gewenste resultaat opgeleverd.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat je deze verbetering vooral toe moet schrijven aan het reinigen vd injectors en zeefjes daarin. De rubbers rubberen ook na 30 jaar nog goed genoeg, tenminste, ik moest er flink aan trekken om de injectors van hun plek te krijgen. De rubbers van K jet motoren zitten op een veel hetere plek in de cilinderkop en worden hard, 'onze' O ringen hangen heerlijk koel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 122
Topics: 12
Lid sinds: Aug 2013
Kogelman schreef:Sinds het natte en koude weer begonnen is, kwamen ook de klachten van een schuddend/stotend blok na koude start terug. Het blok liep na starten niet mooi rond (leek wel op 3 poten), maar na 200 m rijden was het altijd over. Via dit forum las ik herkenbare klachten die wellicht verholpen kunnen worden door de injectorrubbers te vervangen.
Ik heb afgelopen week de injectorrubbers vervangen (8 stuks) en de injectoren ultrasoon laten reinigen bij een revisiebedrijf.
Sindsdien is het schudden/niet mooi rond lopen na een koude start verleden tijd.
De eerste keer starten na het ultrasoon reinigen leverde een flinke rookontwikkeling op, ik schrok er van. Geen idee waardoor? (wellicht nog wat reinigingsresidu dat verbrandde?), blok even goed warm gereden en vanaf de tweede koude start geen last meer.
Na een koude start ('s ochtends met temp.onder nul) pakt het blok direct mooi op en draait rond met veel minder trillingen dan voorheen.
M.a.w.: herken je bovenstaande klachten, dan is het de moeite waard om de injectorrubbers eens te vervangen (na 20+ jaar, kan er valse lucht langslekken). Bij mij heeft het in ieder geval het gewenste resultaat opgeleverd.
mag ik vragen waar je dit hebt laten doen en wat de kosten waren? Kun je hier op wachten of moet je de auto neerzetten.
marco
Volvo 244 GLE USA met 2.3i ombouw.
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
15 December 2013, 16:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2013, 16:43 door Kogelman.)
MarcoV schreef:mag ik vragen waar je dit hebt laten doen en wat de kosten waren? Kun je hier op wachten of moet je de auto neerzetten.
marco
Marco: Injectorrubbertjes koop je gewoon bij de Volvodealer. Let op er zitten er 3 in een setje, je moet dus 3 setjes aanschaffen, want je hebt 8 rubbertjes nodig (kostte mij in totaal zo'n 27,- euro). Bestellen kan
ook bij Skandix.de voor 0,89 euro per rubbertje, maar dan komt er nog 13,50 euro aan verzendkosten bij. Ik had geen zin om erop te wachten en heb ze bij de dealer gehaald.
Vervangen kun je zelf doen, er staat op dit forum ergens een korte beschrijving ervoor (injectorrail losschroeven, injectoren eruit en rubbertjes boven en onder vervangen, terugmonteren in omgekeerde volgorde, ben je niet lang mee bezig). Omdat ik de boel toch open had liggen heb ik meteen gekozen om de injectoren ultra-soon te laten reinigen, dat schijnt tientjes werk te zijn heb ik me laten vertellen.
Ultrasoon reinigen is via mijn vaste garagebedrijf uitbesteed aan een revisiebedrijf (zij reinigen en controleren daarna ook het sproeibeeld), tijdsduur bij mij: dag 1 injectoren demonteren en wegbrengen, tweede dag retour en monteren.
Rekening heb ik nog niet, reinigen zou ongeveer 10 euro per injector gaan kosten.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 122
Topics: 12
Lid sinds: Aug 2013
Oke dank voor je reactie, ga ik ook maar laten doen.
marco
Volvo 244 GLE USA met 2.3i ombouw.
|