Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
Ik ben op vakantie in het buitenland en heb een probleem met m'n stuurbekrachtiging. De de rol waar de v-snaar voor m'n stuurbekrachtigingspomp op zit staat stil als de motor draait, die er naast zit draait wel. Maakt een vreselijk piepend geluid en de stuurbekrachtiging doet het dus niet! Er zit genoeg olie in het reservoir.
Heb er weinig verstand van maar heeft iemand een tip? Kan ik er ondanks het gepiep wel gewoon mee rijden?
Eddie
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zit de V snaar vreselijk los dan? In dat geval, koop een ringsleutel 10 en 13, los wat 13 boutjesmoertjes, ook die van de spanner onder de pomp, en draai de spanner aan met 10. Als de spanner afbreekt of wat dan ook, laat iemand aan de pomp hangen en zet dan alles weer vast en strakker.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
Nee, de snaar zit er volgens mij strak op. Die snaar zit op 2 rollen, ik zou denken dat die onderste rol zou moeten draaien en dat de snaar de rol die op de stuurbekr.pomp laat draaien maar ik kan er helemaal naast zitten. Die onderste rol staat stil terwijl die ene die er strak naast zit wel draait..
Misschien dom maar ÃÃn van beide rollen zou toch moeten draaien?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Welke auto eigenlijk etc? De rollen heten poelies. De onderste zit op de krukas en draait met motor mee allicht. Is dit herkenbaar?
http://i57.photobucket.com/albums/g223/M...GP3397.jpg
In sommige ouwe modellen is de krukaspoelie voor de stuurbekr. er later opgezet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Druk eens op de v-snaar die op de onderste rol zit die stilstaat. Je mag hem met de duim maar een klein beetje in kunnen drukken anders staat hij te slap.
Als je lang met een slippende v-riem hebt gereden wordt de rol erg glad en gaat dan nog makkelijker doorslippen.
Zit er airco op je auto? Dan heb je nog een extra v-snaar.
Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
Het betreft een 240 estate (polar) uit 92.
Aan de onderkant worden volgens mij 2 rollen aangedreven door het blok. ÃÃn er van(die de stuurbekr. zou moeten aandrijven staat stil en zit muurvast. Die snaar zit er erg strak op.
Ik kan er ondanks het gepiep mee rijden maar is dat verstandig?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Is het gepiep wat je hoort of een snerpend/gillend geluid? Het laatste is meestal een slippende v-snaar.
Het eerste kan het geluid van het lager van de stuurpomp zijn als je met een TE strak gespannen v-riem rijdt.
Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
Het is inderdaad een snerpend, gillend geluid. De poelie en de snaar van de stuurbekr.pomp staan stil. Betekent dat, dat een andere snaar het geluid maakt?
Het uitvallen van de stuurbekr. en het geluid kwamen tegelijk.
jos245 schreef:Is het gepiep wat je hoort of een snerpend/gillend geluid? Het laatste is meestal een slippende v-snaar.
Het eerste kan het geluid van het lager van de stuurpomp zijn als je met een TE strak gespannen v-riem rijdt.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Je zegt dat De poelie en de snaar van de stuurbekr.pomp stil staan,dus dat je de poelies en de v-riem niet ziet ronddraaien en je zegt tevens dat de betreffende v-snaar erg strak staat......?
Nogmaals: zit er airco in je auto? M.a.w. zit er onder de stuurbekrachtigingspomp en aircopomp waar dus ook een v-snaar op zit.