Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe belastingregels: wat ga jij doen?
Gerald schreef:http://petities.nl/petitie/overgangsrege...eling-2014

Ik sta voor het grootste deel wel achter de tekst van die petitie maar het probleem van de dieselpendelaars blijft zo voortbestaan, dus de kans op honorering van die petitie lijkt me nihil.
Antwoord
JES240 schreef:Ik vind het flink zuur, die nieuwe regeling! :mad:
Toch is mijn eerste ingeving: we zien wel hoe het loopt.

Maar als ik er tóch weer even langer over nadenk (‘niet doen’:crazySmile: echt zuur! Want hoe je het ook berekend, of wendt, of keert: door deze aangekondigde wijzigingen ben ik (al) een boel geld kwijt en daarnaast voortaan een stuk duurder uit.

[B]Hoe het is (was)[/B]
Een auto kost veel geld en helaas sommige hobby's ook... De 240 is een superfijne auto Ãn hobby en daarom kwam het tot nu toe ideaal samen; Het belastingvoordeel waar we tot nu toe op konden rekenen was mÃÃr dan welkom als bijdrage in het onderhoud van de auto. Auto betaalbaar, hobby betaalbaar en er blijft een klassieker rijdend Ãn in goede staat... Wat wil je nog meer? Om hem zo goed te houden en daardoor ook te kunnen blijven genieten is de investering weliswaar hoog: zowel in aanschaf (geld) als in onderhoud (tijd en geld). Er tegenover staat de lage afschrijving (mooi en goed onderhouden is 'ie redelijk waardevast) en de 'verlaagde' kosten per km door de belastingvrijstelling.

Wat verandert
1a. De afschrijving is dit jaar opeens extreem hoog: de waarde is minstens gehalveerd! (laat me in de waan dat 'ie dat nog waard is! :mmphSmile
1b. De vaste kosten per jaar bedragen 'opeens' 1440,- extra! Of, verrekend met de km's, gaan de kosten per km fors omhoog.
2. Misschien dat er in de toekomst wat minder mensen op dit forum zijn?

Wat blijft
1. Een auto kost veel geld en helaas sommige hobby's ook...
2. De 240 is een superfijne auto Ãn hobby.
3. De waarde. Waardeverlies kan je voorkomen; je verliest pas Ãcht wat als je hem verkoopt. In vele opzichten.
4. Het aantal liefhebbers op dit forum
5. ik.
6. de 240.

Ik probeer nu de nieuwe regeling maar te zien als zure appel.

Die "halvering van de waarde" hebben de oldtimer-rijders toch zÃlf veroorzaakt: een 240 uit 1986 (bijvoorbeeld) is meer waard dan 100% dezelfde 240 uit 1988, want belastingvrij. Terwijl de auto's vaak gewoon hetzelfde zijn en alleen het verschil in de maandelijkse kosten erin zit. Dat die gebakken lucht nu verdampt is logisch, maar ga dan niet piepen dat die toegevoegde lucht nu geld gaat kosten.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
Daar heb je wel een puntje. Iedereen is er zelf bij wat er voor een auto betaald wordt. Ik heb volvo's (en alle andere mainstream auto's uit de jaren 70/90) nooit hoger gewaardeerd dan pak'm beet 2000euro.
Dat er volvo 245's te koop staan voor 16.000,- heb ik nooit begrepen. Teminste de vraagprijs wel, maar dat het er ook voor betaald wordt niet Wink.

Uiteraard in superstaat verkerende volvo's zijn/waren misschien wel veel meer waard dat het gros wat op marktplaats staat. Maar die auto's hebben in mijn ogen ook geen last van waardedaling. Een perfecte 240, 740 met weinig km's (ongeacht het een benzine diesel of LPG auto is) blijft heus wel zijn waarde houden.
Antwoord
asterix schreef:verkeerd gelezen Dennis, voor "bangers" 250 euro, of word dat je nieuwe hobby?
@Arn02 je hoeft voor een banger echt de b21a er niet weer in te hangen hoor...

Ik kan wel gaan rijden als een "banger", mag het dan wel?
Antwoord
jos245 schreef:Ik sta voor het grootste deel wel achter de tekst van die petitie maar het probleem van de dieselpendelaars blijft zo voortbestaan, dus de kans op honorering van die petitie lijkt me nihil.

En LPG-pendelaars. Niet alleen afgeven op de dieselmannen he!
Antwoord
Goed de titel van dit topic is nog steeds wat ga je doen.

Na mijn eerdere optie om de auto over te schrijven naar mijn broer in Belgie, kies ik er toch voor om mijn gasinstallatie maar uit te laten bouwen in december.
Per saldo zal dat denk ik het goedkoopste zijn.

Ik heb al binnen het 240-260 register geopperd om een van de sleuteldagen te gaan reserveren voor gas uitbouw.
Lpg of benzine scheelt toch een €100 per maand.

Betaal je trouwens ook belasting over de maanden dat de auto opgehokt moet staan?
En is ophokken op je eigen oprit zonder nummerplaten en onder een "pyama" voldoende of moet de auto echt in een garage staan?
Antwoord
Je betaald met het kwart tarief maar 3 maanden, of je nou juni, juli & augustus betaald of december, januari & februari, ik denk niet dat de Belastingdienst daar wakker van ligt. Als je ze maar betaald.
Antwoord
Wat ik trouwens vandaag meemaakte; ik heb nog een oude S-type uit 1965 te koop staan (niet van mij gelukkig). Ding zuipt als een malle, heeft niet voor niets 2 benzinetanks. Wordt ik opgebeld:
- Hallo, ik zie dat u een S-type te koop heeft staan. Wat verbruikt de auto?
-Pff geen idee, als ie leeg was werd ie weer volgegooid. Die 180 liter benzine waren zo op in ieder geval.
-De auto is niet op LPG dan?
- Nee natuurlijk niet, wie gaat nou zo'n auto op LPG rijden?
- Oke, weet ik genoeg, bedankt.

Eeeeeeh?
Antwoord
DennisvdB schreef:Ik kan wel gaan rijden als een "banger", mag het dan wel?

Ruilen tegen die kever van je? Zit daar nog iets fijns op als een 48 IDA of zo? Dan gooi ik ook nog een pondje prei in de deal. Vooruit, en een AH koningswuppie.
Antwoord
BartWillem schreef:Die "halvering van de waarde" hebben de oldtimer-rijders toch zÃlf veroorzaakt: een 240 uit 1986 (bijvoorbeeld) is meer waard dan 100% dezelfde 240 uit 1988, want belastingvrij. Terwijl de auto's vaak gewoon hetzelfde zijn en alleen het verschil in de maandelijkse kosten erin zit. Dat die gebakken lucht nu verdampt is logisch, maar ga dan niet piepen dat die toegevoegde lucht nu geld gaat kosten.

De titel van het topic is "wat ga jij doen". Dat is een persoonlijke afweging en ik heb de mijne met jullie gedeeld. Geen zwart-wit-conclusie maar een wat complexere wisselwerking tussen plezier, hobby, geld, etc. Door de maatregel ben ik persoonlijk, in mijn situatie dus, ruim 1400,- per jaar mÃÃr kwijt dan voorheen. Het doet er niet toe of je dat bij de hobbykosten of autokosten optelt. Mijn persoonlijke samenvatting: zure appel.
Bij iedereen is bekend hoe je om moet gaan met zure appels, toch? Dat doe ik. Voor mij wint namelijk de charme van de 240 het van die financiële overwegingen. Het is een superfijne auto en een een superfijne hobby. Hij blijft, hij blijft rijden en ik blijf, nee ben liefhebber. Ik rij.

@Bart-Willem: ik vind je reactie wat flauw. Je gaat voorbij aan mijn conclusie, maar wel vis je uit de 'voors en tegens' ÃÃn aspect en daarover zeg je tegen mij "ga dan niet piepen". De goede lezer ziet dat ik even verder zelfs aangeef dat het slechts een theoretisch argument is en dat voor mij de waarde juist blijft.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvolvo.nl verwelkomt nieuwe forum sponsor! TheSaint77 1 15.092 16 September 2015, 11:08
Laatste bericht: TheSaint77
  Nieuwe XC90 Jandegroot1970 1 2.995 2 July 2015, 20:19
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Nieuwe plannen van onze grote broer.... Arn02 2 3.816 16 June 2015, 19:51
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Nieuwe ruitenwisserbladen voor, achter en voor de koplampen. Depechetoi 1 4.358 31 March 2014, 07:22
Laatste bericht: henqui
  Nieuwe berichten 244Drift 18 14.759 15 March 2014, 19:41
Laatste bericht: A_A
  Nieuwe belastingregels: rijden op aardgas oftewel cng Arn02 17 19.571 10 June 2013, 21:50
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Misschien een nieuwe Volvo-rijder? Freek-T 12 7.074 29 December 2011, 21:18
Laatste bericht: Freek-T
  Nieuwe poging ons uit onze Volvo's te pesten......... Martin245 5 4.718 14 July 2009, 09:02
Laatste bericht: abbabak
  volvo P1800 nieuwe stijl...prachtig Belg 2 2.849 14 May 2009, 21:01
Laatste bericht: Belg
  Nieuwe (chrome) spielgels voor 'n '79 244... Bassius 4 3.628 10 September 2008, 20:02
Laatste bericht: Bassius

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)