24 April 2013, 12:14
Hallo
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste eigen wagen: een zilvergrijze Volvo 240 sedan uit '86 met een B230K motorblok erin en 130k op de teller.
Vrijdag dus de platen gaan halen en er tussentijds al een goeie 250km mee gereden. Heerlijke auto, maar toch een paar gebreken / vragen.
Kunnen jullie mij misschien helpen of adviseren? Bedankt!
1. Wagen heeft een open dak (met draaihendel) en dat gaat blijkbaar niet zo goed samen met een goeie carwash. (http://www.youtube.com/watch?v=kuBW7NufTUk). Het water gutst naar binnen wanneer de borstel boven het dak zit. Is dit inherent aan dit type open dak? Slechte rubbers? Verstopte afvoer? Blijf ik sowieso beter weg van de carwash?
2. De bol van de versnellingspook komt los. Al proberen op te lossen door wat dichtingsdraad rond de staaf te draaien, maar wat is de correcte manier om de bol opnieuw te bevestigen?
3. Pinker/lamp houder rechts vanvoor is losgekomen op de autostrade (dus niet de hoofdlamp, maar het pinker element er langs). Gelukkig is hij blijven bengelen aan de bedrading en is ie niet op een achterligger gevlogen. Ik heb de draad terug gesoldeerd en de pinker werkt terug, maar ik slaag er dus niet in om het element terug vast te klikken. Hoe doe je dit en hoe maak je hem weer los? Ik heb de pinker links vanvoor proberen los te maken, maar dat lukt me ook niet.
4. Zekering #8 is al 2 keer gesprongen. Deze beveiligt oa. de centrale vergrendeling, radio en verlichting van het handschoenkastje. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? In de wagen lag nog een extra zekering van het zelfde type (8A), dus volgens mij deed hij het bij de vorige eigenaar (overleden) ook al. Waar en welke zekering bestel ik het best? Mag dat ook zo'n zekering in een buisje zijn?
5. Starten met koude motor loopt niet altijd goed. Het is mijn eerste bezine wagen (met choke) dus het zou best kunnen dat ik iets verkeerds doe. Volgens de instructies moet ik de choke helemaal uittrekken bij een temperatuur < 20. Als ik dit doe op een koude motor dan start de wagen vrij onmiddellijk, maar stottert hij soms hij geleidelijk aan stil na een tiental seconden. Als ik daarna opnieuw wil starten loopt het een pak minder vlot. Doe ik iets fout? Hoor ik wat zacht gas te geven na dat de wagen aan het draaien is? Ik merk ook dat de wagen systematisch in 1ste en 2de erg stottert bij koude motor. Na enkele minuten is dit volledige weg, is dit normaal?
6. B230K op LPG met 130k op de teller, doen? Ze hebben me een Prince / Landi systeem gequote voor circa ⬠1000.
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste eigen wagen: een zilvergrijze Volvo 240 sedan uit '86 met een B230K motorblok erin en 130k op de teller.
Vrijdag dus de platen gaan halen en er tussentijds al een goeie 250km mee gereden. Heerlijke auto, maar toch een paar gebreken / vragen.
Kunnen jullie mij misschien helpen of adviseren? Bedankt!
1. Wagen heeft een open dak (met draaihendel) en dat gaat blijkbaar niet zo goed samen met een goeie carwash. (http://www.youtube.com/watch?v=kuBW7NufTUk). Het water gutst naar binnen wanneer de borstel boven het dak zit. Is dit inherent aan dit type open dak? Slechte rubbers? Verstopte afvoer? Blijf ik sowieso beter weg van de carwash?
2. De bol van de versnellingspook komt los. Al proberen op te lossen door wat dichtingsdraad rond de staaf te draaien, maar wat is de correcte manier om de bol opnieuw te bevestigen?
3. Pinker/lamp houder rechts vanvoor is losgekomen op de autostrade (dus niet de hoofdlamp, maar het pinker element er langs). Gelukkig is hij blijven bengelen aan de bedrading en is ie niet op een achterligger gevlogen. Ik heb de draad terug gesoldeerd en de pinker werkt terug, maar ik slaag er dus niet in om het element terug vast te klikken. Hoe doe je dit en hoe maak je hem weer los? Ik heb de pinker links vanvoor proberen los te maken, maar dat lukt me ook niet.
4. Zekering #8 is al 2 keer gesprongen. Deze beveiligt oa. de centrale vergrendeling, radio en verlichting van het handschoenkastje. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? In de wagen lag nog een extra zekering van het zelfde type (8A), dus volgens mij deed hij het bij de vorige eigenaar (overleden) ook al. Waar en welke zekering bestel ik het best? Mag dat ook zo'n zekering in een buisje zijn?
5. Starten met koude motor loopt niet altijd goed. Het is mijn eerste bezine wagen (met choke) dus het zou best kunnen dat ik iets verkeerds doe. Volgens de instructies moet ik de choke helemaal uittrekken bij een temperatuur < 20. Als ik dit doe op een koude motor dan start de wagen vrij onmiddellijk, maar stottert hij soms hij geleidelijk aan stil na een tiental seconden. Als ik daarna opnieuw wil starten loopt het een pak minder vlot. Doe ik iets fout? Hoor ik wat zacht gas te geven na dat de wagen aan het draaien is? Ik merk ook dat de wagen systematisch in 1ste en 2de erg stottert bij koude motor. Na enkele minuten is dit volledige weg, is dit normaal?
6. B230K op LPG met 130k op de teller, doen? Ze hebben me een Prince / Landi systeem gequote voor circa ⬠1000.
![[Afbeelding: 6pxl0Em.jpg]](http://i.imgur.com/6pxl0Em.jpg)