Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn eerste
#1
Hallo

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste eigen wagen: een zilvergrijze Volvo 240 sedan uit '86 met een B230K motorblok erin en 130k op de teller.

Vrijdag dus de platen gaan halen en er tussentijds al een goeie 250km mee gereden. Heerlijke auto, maar toch een paar gebreken / vragen.

Kunnen jullie mij misschien helpen of adviseren? Bedankt!

1. Wagen heeft een open dak (met draaihendel) en dat gaat blijkbaar niet zo goed samen met een goeie carwash. (http://www.youtube.com/watch?v=kuBW7NufTUk). Het water gutst naar binnen wanneer de borstel boven het dak zit. Is dit inherent aan dit type open dak? Slechte rubbers? Verstopte afvoer? Blijf ik sowieso beter weg van de carwash?

2. De bol van de versnellingspook komt los. Al proberen op te lossen door wat dichtingsdraad rond de staaf te draaien, maar wat is de correcte manier om de bol opnieuw te bevestigen?

3. Pinker/lamp houder rechts vanvoor is losgekomen op de autostrade (dus niet de hoofdlamp, maar het pinker element er langs). Gelukkig is hij blijven bengelen aan de bedrading en is ie niet op een achterligger gevlogen. Ik heb de draad terug gesoldeerd en de pinker werkt terug, maar ik slaag er dus niet in om het element terug vast te klikken. Hoe doe je dit en hoe maak je hem weer los? Ik heb de pinker links vanvoor proberen los te maken, maar dat lukt me ook niet.

4. Zekering #8 is al 2 keer gesprongen. Deze beveiligt oa. de centrale vergrendeling, radio en verlichting van het handschoenkastje. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? In de wagen lag nog een extra zekering van het zelfde type (8A), dus volgens mij deed hij het bij de vorige eigenaar (overleden) ook al. Waar en welke zekering bestel ik het best? Mag dat ook zo'n zekering in een buisje zijn?

5. Starten met koude motor loopt niet altijd goed. Het is mijn eerste bezine wagen (met choke) dus het zou best kunnen dat ik iets verkeerds doe. Volgens de instructies moet ik de choke helemaal uittrekken bij een temperatuur < 20. Als ik dit doe op een koude motor dan start de wagen vrij onmiddellijk, maar stottert hij soms hij geleidelijk aan stil na een tiental seconden. Als ik daarna opnieuw wil starten loopt het een pak minder vlot. Doe ik iets fout? Hoor ik wat zacht gas te geven na dat de wagen aan het draaien is? Ik merk ook dat de wagen systematisch in 1ste en 2de erg stottert bij koude motor. Na enkele minuten is dit volledige weg, is dit normaal?

6. B230K op LPG met 130k op de teller, doen? Ze hebben me een Prince / Landi systeem gequote voor circa € 1000.

[Afbeelding: 6pxl0Em.jpg]
Antwoord
#2
Alle open daken lekken iets daar zijn 4 afvoerbuizen voor, die zou je eens na kunnen kijken/doorprikken met eind draad. Het rubber van dit dak gaat ook slijten zo zachtjes aan. Het is meest een Golde of afgeleide.

De pinker schuift op de koplamp, maar dat is ook vaak hard/afgebroken/vulmaarin. Mooist is de hele koplampunit eraf te halen om het eens rustig te bekijken (3 moertjes, erg roestig, draaien dol etc). Hele units zijn iets van 25 euro 2e hands.

Ik denk dat de interieurverlichting ergens kortsluiting maakt, ws. bij de deurschakelaartjes. De bedrading van die dingen staat over de hele lengte op 12V dus plek genoeg om kortsluiting te maken. Koop een hele zooi 8A zekeringen en ga alle deuren, kleppen open-dicht doen met interieurschakelaar aan/uit, en hopelijk vind je dan de schuldige. Alleen keramieken zekeringen passen (neem de echte van keramiek niet de neppers van hard plastic).

Starten met choke voluit en dan meteen weer terugduwen tot een rustig toerental. Rustig wegrijden, bij teveel gas verzuipt-ie (dat is de functie vd choke, mengselverrijking). Na half minuutje choke situatie nogmaals evalueren, is een beetje afhankelijk van rijstijl, buitentemp, etc. Hoedanook de choke zo snel mogelijk induwen want dat slorpt werkelijk benzine.

LPG weet ik niet of je dat rendabel krijgt, reken maar uit.

Dit zijn echt de lelijkste wieldoppen ooit gemaakt, en zo'n beetje uitgestorven, het zou het echt geweldig zijn als je ze liet zitten. Deze 240 is een mooie vondst natuurlijk, proficiat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Haha, welkom en gefeliciteerd!
Antwoord
#4
Precies, haha, dit is een mooi herkenbaar en klassiek beeld van de klassieke 240 kwelgeesten: plastic en stroom.

De pookknop is net zoiets, hij zit er gewoon opgeklemd en als het plastic slap wordt, niet meer. Daarentegen, als je er ÃÃn op de sloop vindt, zit-ie zo vast dat je de hele auto eraan op kan tillen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Een heel mooie 240 zo te zien op de foto! Koesteren en lekker mee rijden want die kan nog heel wat verdragen. Verdulleme pas 130.000 km, dat is niks man!
Proficiat
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#6
Ben jaloers, veel plezier ermee.
Antwoord
#7
Veel plezier met de 240!! Mooie auto
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.164 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.698 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 16.853 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 197.394 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 113.567 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 63.738 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.976 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 46.034 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)