Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Futloos gaspedaal
Respect voor Marc:

[Afbeelding: bougies2.jpg]

De bougies zijn alle vier zwart en vettig terwijl ze bij vorige controles lichtbruin en droog waren. Dit roet is dus de ontstekingsbron voor het nadieselen. Ik neem niet aan dat ik er ben met het schoonmaken met remmenreiniger ; (
Ik heb wel eens begrepen dat nieuwe naalden niet of nauwelijks te krijgen zijn maar ik hoop dat ik het verkeerd heb. Zijn er naalden die speciaal voor rijden op gas geschikt zijn?

Correctie: ik heb toch wel naalden gevonden maar weet nu nog niet wat ik hebben moet; Ik heb een B23a maar omdat ik een andere carburateur heb lijkt me deze niet goed:

[Afbeelding: naald1.jpg]

Marc zegt dat mijn carburateur van een B19 of B21 afkomt. Moet ik dan deze kiezen?

[Afbeelding: naald2.jpg]

Ik heb een Zenith 175CD carburateur, dat lijkt me het belangrijkste bij het bestellen.

Even iets uitsluiten: er zaten ook scheuren in het membraan; kan dit ook oorzaak zijn van deze zwarte bougies?

De electrodenafstand heb ik bij nieuwstaat [jaar geleden] ingesteld op 70; bij meting nu is deze 80. Bougie 3 neigt zelfs naar 85.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat ik mijn auto beter weg kan doen; niets lijkt meer goed!

Wat staat me te doen? Garagist of kansloze missie? Nieuwe motor of is het [alleen maar] die naald?

Nog iets wat vermelding verdient: toen ik de motor voor de eerste keer aandeed en warm begon te draaien, draaide deze eigenlijk meteen zo'n 900 toeren. Het verdraaien van de stelschroef had geen invloed op het toerental. Ik heb toen Marcs raad opgevolgd en de beugel van de carburateur iets omhoog gebogen [met extra boutje] tot zo'n 1200/1300 toeren. Toen ik daarna de [vier slagen uitgedraaide] stelschroef weer indraaide om naar 900 toeren te komen gebeurde er ... NIETS met het toerental. Misschien is dit ook een aanwijzing voor wat er in de carburateur of motor niet in de haak is?

Tot slot: de auto heeft zeker al 50 k op LPG gelopen sinds deze in mijn bezit is. Maar tussen elke twee tanks heb ik wel 5 km op benzine gereden.

Ik zal de gasklepbeugel weer een beetje terugbuigen zodat de gasklep stationair niet te ver openstaat. Kun je ook aangeven hoe ver de gasklep moet openstaan als het gaspedaal niet wordt aangeraakt? Is daar een vuistregel voor?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Citaat:Ik heb wel eens begrepen dat nieuwe naalden niet of nauwelijks te krijgen zijn maar ik hoop dat ik het verkeerd heb.

je hebt het idd verkeerd, naalden zijn overal en volop verkrijgbaar....

Citaat:Zijn er naalden die speciaal voor rijden op gas geschikt zijn?

Ja, en die zijn gratis: je kan de naald weglaten als je op gas rijdt.
Ik heb laatst een gasnaaldliftset ingebouwd, waardoor bij rijden op lpg de naald continue bovenin staat. Sommige mensen halen de hele naald eruit.
Snap trouwens niet waarom iemand uberhaupt op benzine zou willen rijden als je toch een lpg-tank erin hebt liggen. €1,-/liter duurder !
Ik rij geen meter op dat dure spul.

Citaat:\mijn carburateur van een B19 of B21 afkomt. Moet ik dan deze kiezen?

Volgens greenbook: TP11740-2_carburetted_fuel_systems hoort 1 van deze naalden in de 175cd

[ATTACH=CONFIG]721[/ATTACH]

Citaat:Maar tussen elke twee tanks heb ik wel 5 km op benzine gereden.

Je kan ook een bovensmering/klepsmering systeem installeren. zeer tevreden over.

[ATTACH=CONFIG]722[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Bougies zijn eigenlijk toast; behalve zwartachtig zijn ze zo te zijn ook compleet rondgesleten, dat pennetje in het midden bedoel ik, dat moet hoekig en scherp zijn. Koop nieuwe, of als je in een zunnige/duurzame bui bent, vijl deze elektrodes weer plat met een nagelvijl (elektrode is van koper).

Auto heeft wat kleinigheidjes. Wat er met de stationair afstelling aan de knikker is weet ik niet, misschien door de combi B23A met B21A carburateur dat er ergens iets niet aansluit. Kijk eens naar de pakking tussen carb en blok, daar horen allerlei gaten in op strategische plaatsen. Een alternatief is de stationairboring af te sluiten (stelschroef helemaal indraaien en de anti-nadieselklep laten sluiten) en het stationair "a la ancienne" af te stellen met de gasklep alleen (dat moertje wat je erop hebt gezet).
Hoever staat de gemiddelde gasklep open bij stationair? Halve mm hooguit. Misschien moet je toch eens die twee zwarte schroeven iets lossen en de gasklep centreren (zodat het schijfje de opening helemaal glad afsluit). In TP11740 staat dat de gasklep 0,7-0,9 mm naar voren moet verdraaien bij juiste beginafstelling van de gasklepopening (sectie C45).

Gescheurd membraan kan ook tot te rijk mengsel leiden. Ik zou niet teveel aandacht aan het benzine-gedeelte besteden, ik gebruik het alleen voor nood, dan maar een paar km walmen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vanmiddag bij garage in Amsterdam geweest. Ze hadden geen naald voor mij maar de monteur was zo vriendelijk om het nummer op te zoeken. Het moet een B1EE worden. Met de hulp van Rob lees ik op mijn huidige naald ook deze code af. Morgen maar weer eens elders proberen.
Kun je trouwens ook zien of de naald versleten is? Hoe dan?

[Afbeelding: oudenaald.jpg]

Samen met een setje nieuwe bougies.

Morgen de tips van Marc over de carburateur, gasklep enz. maar eens opvolgen.

Er is nog wel een vraag bij me opgekomen; zit die zwarte kooltroep nu in mijn hele motor en hoe krijg ik dat er weer uit? Zijn m'n nieuwe bougies binnen no time ook weer zwart en vet, toch?

Ik probeer een draadje te vinden waarin beschreven staat hoe je je naald uit de zuiger krijgt [en de nieuwe er weer in] en ik lees steeds dat de sproeier ook erg belangrijk is. Moet ik daar nog naar kijken? Ik weet geeneens wat een sproeier is [behalve dan die zwarte knopjes op m'n motorkap ...].

Antwoord
Die naald toont wel wat slijtagesporen. Zeker nog rijdbaar, voor nood. Als je voelt dat de naald echt een taille krijgt bovenin is het hoog tijd voor een nieuwe. De naald gaat (onder invloed van het inlaatvacuum boven het membraan) tot op een bepaalde diepte in de sproeier (die heeft een vaste diameter, 0,100 inch) hangen en daardoor blijft een bijbehorende opening over. Hoe verder uit de sproeier, hoe kleiner de naald wordt, hoe groter de opening.
Het vacuum boven de sproeier wordt constant gehouden (vandaar CD, constant depression) zodat de hoeveelheid benzine die omhoog komt alleen afhankelijk is van het inlaatvacuum. De naald is een "fuel map" in vast vorm, de verhouding benzine/lucht ligt vast voor elke motorbelasting.
Eigenlijk een supergevoelig stukje techniek, en elke zichtbare slijtage zou normaal gesproken reden zijn tot vervanging. De naald in mijn carb is er net wat erger aan toe, en hij rijdt echt geen 10 km meer op een liter benzine, eerder de helft.

Het zwart is nog meest roet, een kleine Italiaanse tuning en alles is weer fris.
Antwoord
Citaat:Kun je trouwens ook zien of de naald versleten is? Hoe dan?
TP11740-2_carburetted_fuel_systems
Citaat:
Ik probeer een draadje te vinden waarin beschreven staat hoe je je naald uit de zuiger krijgt.

Citaat:en ik lees steeds dat de sproeier ook erg belangrijk is. Moet ik daar nog naar kijken? Ik weet geeneens wat een sproeier is
Antwoord
Heren weer heel erg bedankt voor de wijze lessen! Alleen: wat is een Italiaanse tuning? Is dat het gaspedaal op de grond drukken? Of moet ik zo'n sticker op m'n voorscherm plakken ; )

[Afbeelding: B3.jpg]

De garagist waar ik de naald vandaag gekocht heb vertelde me dat de naald zodanig in de 'zuiger' gestoken moet worden dat de basis van de naald net onder het metaaloppervlak van de 'zuiger' steekt. Nu zie ik dat dat bij mijn oude naald niet het geval is; deze steekt er een een klein beetje [maar wel duidelijk] bovenuit. Kan dit misschien ook een oorzaak zijn voor een te rijk mengsel?

Rob, wat was je kwijt voor zo'n gasnaaldliftset? Vandaag betaalde ik € 35,- voor een nieuwe naald.

Antwoord
http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_tuneup

De plaats vd naald in de zuiger wordt afgesteld met een CO meter en een speciaal gereedschapje, staat ook weer in TP11740. Eigenlijk kan je hem zonder CO meter niet fatsoenlijk monteren.
Antwoord
Mijn doel is nu dat ik mijn auto zover krijg dat ik hem naar de garage kan rijden om hem daar door een vakman onder handen te laten nemen. Ik vind klussen leuk maar als het boven mijn pet gaat of ik heb de gereedschappen of meters niet dan moet ik het maar aan de vakman overlaten toch?

Antwoord
Citaat:Rob, wat was je kwijt voor zo'n gasnaaldliftset? Vandaag betaalde ik € 35,- voor een nieuwe naald.

Onderdeeltjes bij elk aar gescharreld
Svhroef nippel was €1 bij de gasboer, Vacuümtankje kwam daar ook vandaan: €5 (ziet ze soms ook wel eens op de sloop, paar eurie)
Vaccumregelklep was gratis op de sloop (broek met grote zakken....) , T-stukje voor de slangen bij een aquariumzaak €1. Slangen bij Wildkamp, ook €1 geloof ik.
Paar stukkies electriciteitsdraad, wat kabelschoentjes en dan heb je alles wel.
Dus, met een euro of 10 moet je het wel redden.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Futloos reageren op gaspedaal Rob 14 9.015 9 October 2015, 14:38
Laatste bericht: Rob
  Zwaar gaspedaal in combi met tweede (kickdown?) fase carb. Jeroen V 4 2.245 14 February 2010, 20:17
Laatste bericht: Gideon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)