Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Futloos gaspedaal
Vandaag wilde ik wegrijden, dat ging op zich nog wel maar bij het op gang komen merkte ik dat er weinig gebeurde. Ik kan m'n gaspedaal intrappen wat ik wil maar het toerental gaat niet omhoog. Toen ik dreigde tot stilstand te komen heb ik omgeschakeld naar benzine. Dit ging iets beter maar het hield niet over; ik ben maar weer naar huis gereden.
Onder de motorkap gekeken zag ik dat de dikke slang van af de luchtfilterbehuizing los was geschoten. Alles weer vast gezet en gestart op LPG. Sloeg meteen aan, laag toerental bij stationair en meteen afslaan als je aan de choke trekt bij wijze van handgas. Als je de choke niet uittrekt draait de motor stationair maar na korte tijd daalt het toerental en slaat de motor af.
Op benzine wil de motor wel stationair doorlopen maar het gaspedaal is totaal futloos. Stukje gereden, kom hoogstens tot 40 km/h.

Ik had de laatste tijd wel dat bij het starten [LPG] het toerental vrij laag was en na een tijdje juist vrij hoog [1300 toeren op mijn meter.]
Opmerking: ik heb sinds 800 km een nieuwe verdamper maar die liep eigenlijk helemaal prima vanaf de montage. Behalve dan dat de slang bij het pijltje [welke slang is dit?] een beetje lekte [klem nu aangedraaid].
Gecontroleerd: choke staat bij 25 mm uittrekken op het streepje.
Het gaat om een B23A met carburateur.

Wie herkent dit? Waar kan ik aan denken?

[Afbeelding: verdamper1.jpg]

[Afbeelding: verdamper2.jpg]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Het eerste wat bij me opkomt is verstopt benzine filter,......maar dan zou hij op gas wel goed moeten lopen.
Verstopte luchtfilter kan ook nog, maar als de aanzuig buis er af lag, dan moet hij lucht genoeg krijgen, tenzij dit de buis was wat van de luchtfilter weg loopt.

Aangezien er voor het goed laten lopen van de motor op LPG eigenlijk alleen lucht en een goede ontsteking nodig is, zou ik eens kijken naar je ontsteking.
Even bougie er 1 voor 1 er uit halen, en vonk controleren.

Succes
Antwoord
Nicolaas H schreef:Onder de motorkap gekeken zag ik dat de dikke slang van af de luchtfilterbehuizing los was geschoten. Alles weer vast gezet en gestart op LPG. Sloeg meteen aan, laag toerental bij stationair en meteen afslaan als je aan de choke trekt bij wijze van handgas. Als je de choke niet uittrekt draait de motor stationair maar na korte tijd daalt het toerental en slaat de motor af.
Op benzine wil de motor wel stationair doorlopen maar het gaspedaal is totaal futloos. Stukje gereden, kom hoogstens tot 40 km/h.
Heb je niet een knal gehoord? Maw een backfire gehad?
Antwoord
Deze slang was bij de pijl losgeschoten:

[Afbeelding: luchtfilterslang.jpg]

Antwoord
Ik heb een tijd geleden wel backfires gehad maar recentelijk niet.
De ontsteking is toen iets vroeger gezet.

Antwoord
Afhankelijk van wat voor carburateur erop zit kan het membraam hiervan gescheurd zijn. Ik weet dat deze in een Stromberg zit, weet het niet van een Pierburg.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
Heb je je luchtfilter al gecontroleerd ? de buis die je aanwijst met de pijl, is nog VOOR de luchtfilter.
Als deze dicht zit, dan loopt hij op gas ook niet tot slecht.
(zie vorige bericht voor uitleg)

De slang bij het pijltje van de verdamper, is een koelwater slang die voorkomt dat je verdamper bevriest.
Antwoord
Misschien totaal irrelevant maar bij mij is ooit m'n distributieriem versprongen en toen kwam ie ook niet boven de 40 uit.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
@ Martinus

Ik heb een Stromberg maar is dit van belang voor LPG dan? Wat moet ik doen om bij dit membraam te komen?

@ 4hier

De koelwaterslang lijkt me de boosdoener niet; er zit ook nog voldoende koelwater in het reservoir.
Luchtfilter is nog in goede conditie volgens mij.

Antwoord
Een Stromberg met een zwarte plastiek dop? Wanneer je deze open draaid komt er een stift met zuigertje mee eruit. Dit zuigertje moet in de olie Motor of beter atf) staan. De deksel zit met 4 kruiskoppen vast. Hieronder zit het membraam. Je kan altijd ff kijken of dit in orde is.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Futloos reageren op gaspedaal Rob 14 9.015 9 October 2015, 14:38
Laatste bericht: Rob
  Zwaar gaspedaal in combi met tweede (kickdown?) fase carb. Jeroen V 4 2.245 14 February 2010, 20:17
Laatste bericht: Gideon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)