17 April 2013, 23:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 April 2013, 01:19 door Nicolaas H.)
Respect voor Marc:
![[Afbeelding: bougies2.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/bougies2.jpg)
De bougies zijn alle vier zwart en vettig terwijl ze bij vorige controles lichtbruin en droog waren. Dit roet is dus de ontstekingsbron voor het nadieselen. Ik neem niet aan dat ik er ben met het schoonmaken met remmenreiniger ; (
Ik heb wel eens begrepen dat nieuwe naalden niet of nauwelijks te krijgen zijn maar ik hoop dat ik het verkeerd heb. Zijn er naalden die speciaal voor rijden op gas geschikt zijn?
Correctie: ik heb toch wel naalden gevonden maar weet nu nog niet wat ik hebben moet; Ik heb een B23a maar omdat ik een andere carburateur heb lijkt me deze niet goed:
![[Afbeelding: naald1.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/naald1.jpg)
Marc zegt dat mijn carburateur van een B19 of B21 afkomt. Moet ik dan deze kiezen?
![[Afbeelding: naald2.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/naald2.jpg)
Ik heb een Zenith 175CD carburateur, dat lijkt me het belangrijkste bij het bestellen.
Even iets uitsluiten: er zaten ook scheuren in het membraan; kan dit ook oorzaak zijn van deze zwarte bougies?
De electrodenafstand heb ik bij nieuwstaat [jaar geleden] ingesteld op 70; bij meting nu is deze 80. Bougie 3 neigt zelfs naar 85.
Ik krijg zo langzamerhand het idee dat ik mijn auto beter weg kan doen; niets lijkt meer goed!
Wat staat me te doen? Garagist of kansloze missie? Nieuwe motor of is het [alleen maar] die naald?
Nog iets wat vermelding verdient: toen ik de motor voor de eerste keer aandeed en warm begon te draaien, draaide deze eigenlijk meteen zo'n 900 toeren. Het verdraaien van de stelschroef had geen invloed op het toerental. Ik heb toen Marcs raad opgevolgd en de beugel van de carburateur iets omhoog gebogen [met extra boutje] tot zo'n 1200/1300 toeren. Toen ik daarna de [vier slagen uitgedraaide] stelschroef weer indraaide om naar 900 toeren te komen gebeurde er ... NIETS met het toerental. Misschien is dit ook een aanwijzing voor wat er in de carburateur of motor niet in de haak is?
Tot slot: de auto heeft zeker al 50 k op LPG gelopen sinds deze in mijn bezit is. Maar tussen elke twee tanks heb ik wel 5 km op benzine gereden.
Ik zal de gasklepbeugel weer een beetje terugbuigen zodat de gasklep stationair niet te ver openstaat. Kun je ook aangeven hoe ver de gasklep moet openstaan als het gaspedaal niet wordt aangeraakt? Is daar een vuistregel voor?
![[Afbeelding: bougies2.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/bougies2.jpg)
De bougies zijn alle vier zwart en vettig terwijl ze bij vorige controles lichtbruin en droog waren. Dit roet is dus de ontstekingsbron voor het nadieselen. Ik neem niet aan dat ik er ben met het schoonmaken met remmenreiniger ; (
Ik heb wel eens begrepen dat nieuwe naalden niet of nauwelijks te krijgen zijn maar ik hoop dat ik het verkeerd heb. Zijn er naalden die speciaal voor rijden op gas geschikt zijn?
Correctie: ik heb toch wel naalden gevonden maar weet nu nog niet wat ik hebben moet; Ik heb een B23a maar omdat ik een andere carburateur heb lijkt me deze niet goed:
![[Afbeelding: naald1.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/naald1.jpg)
Marc zegt dat mijn carburateur van een B19 of B21 afkomt. Moet ik dan deze kiezen?
![[Afbeelding: naald2.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/naald2.jpg)
Ik heb een Zenith 175CD carburateur, dat lijkt me het belangrijkste bij het bestellen.
Even iets uitsluiten: er zaten ook scheuren in het membraan; kan dit ook oorzaak zijn van deze zwarte bougies?
De electrodenafstand heb ik bij nieuwstaat [jaar geleden] ingesteld op 70; bij meting nu is deze 80. Bougie 3 neigt zelfs naar 85.
Ik krijg zo langzamerhand het idee dat ik mijn auto beter weg kan doen; niets lijkt meer goed!
Wat staat me te doen? Garagist of kansloze missie? Nieuwe motor of is het [alleen maar] die naald?
Nog iets wat vermelding verdient: toen ik de motor voor de eerste keer aandeed en warm begon te draaien, draaide deze eigenlijk meteen zo'n 900 toeren. Het verdraaien van de stelschroef had geen invloed op het toerental. Ik heb toen Marcs raad opgevolgd en de beugel van de carburateur iets omhoog gebogen [met extra boutje] tot zo'n 1200/1300 toeren. Toen ik daarna de [vier slagen uitgedraaide] stelschroef weer indraaide om naar 900 toeren te komen gebeurde er ... NIETS met het toerental. Misschien is dit ook een aanwijzing voor wat er in de carburateur of motor niet in de haak is?
Tot slot: de auto heeft zeker al 50 k op LPG gelopen sinds deze in mijn bezit is. Maar tussen elke twee tanks heb ik wel 5 km op benzine gereden.
Ik zal de gasklepbeugel weer een beetje terugbuigen zodat de gasklep stationair niet te ver openstaat. Kun je ook aangeven hoe ver de gasklep moet openstaan als het gaspedaal niet wordt aangeraakt? Is daar een vuistregel voor?
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]