14 April 2013, 01:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 April 2013, 01:49 door Nicolaas H.)
Veel gedaan vandaag maar weinig opgeschoten. Duurde erg lang om de waterpijp achter de motor langs gemonteerd te krijgen. Bij het vooroverleunen brak er ook nog een pijpje af van het schaalvormige deel van de luchtfilterslang. Onderdeel was niet meer nieuw en ook niet meer tweedehands te krijgen. Is nu door er een smaller pijpje in te steken gerepareerd.
Toen de nieuwe waterpomp gemonteerd, snaren er weer op. Snaren gespannen met de dynamo. Wie weet een goede manier om dit te doen [ik ben op de dynamo gaan staan en heb toen de moer aangedraaid]. Epke Zonderland is er niets bij ... Helaas is het geen Olympisch onderdeel.
Ik vraag me trouwens af of het verstandig is om de snaren te spannen terwijl de poelie van de waterpomp nog niet is vastgedraaid ...
Daarna de kap voor de fan er weer opgezet en de fan gemonteerd maar dit ging niet. Het lijkt me dat de fan en de poelie samen strak op de draadeinden van de waterpomp gedraaid moeten worden. Maar dit ging niet. Er bleef een paar millimeter tussen de flens van de visco en de poelie. Net alsof er nog iets tussen hoort, een spacer of zo. Ik weet niet wat ik hier mee moet ...
Ik besloot er voorlopig maar even wat ringetjes tussen te zetten.
Ondertussen dacht ik de koelvloeistof weer terug te gieten. Ik had het dunne slangetje van overloop naar radiator bij de overloop losgehaald en met een touwtje aan de motorkap naar boven laten bungelen zodat de lucht daar ontsnappen kon. Na twee liter begon er opeens vloeistof op de grond te kletteren. Balen!
De lekkage zat bij de waterpomp. Waar anders? Alles weer gedemonteerd zodat de waterpomp eruit kon, bleek het rubbertje om de waterpijp niet goed te zitten. Alles weer terug gemonteerd en weer afgevuld, dit keer zonder watergeluiden. Ben benieuwd of dit zo blijft als straks de motor draait en warm wordt.
Ik heb de distributieriem nog een keer gecontroleerd. Ik was niet tevreden over de spanrol. Het leek wel of de achterplaat niet straks tegen het blok aan stond, alsof de rol scheef stond. Spanrol er maar eens uitgehaald. Klopt het dat de plaat waaraan de as van de spanrol zit gebogen hoort te zijn? Aan een kant lijkt het me niet maar aan de andere kant vraag ik me af hoe 4 mm staal verbogen kan worden.
Op internet zie ik plaatjes met een rechte achterplaat. Ik krijg het idee dat het piepgeluid van een paar dagen geleden wel eens van deze scheve spanrol afkomstig zou kunnen zijn. De lagers zijn overigens nog prima maar ik ga toch maar een nieuwe halen. En ook maar een nieuwe distributieriem want over zo'n scheve spanrol lopen lijkt me niet bevorderlijk.
Kortom wat wil ik weten?
- wat doe ik fout / wat vergeet ik bij het monteren van de waterpomppoelie en de fan?
- hoe kan mijn spanrol verbogen zijn?
Wie helpt deze 'monteur' van lik-me-vestje?
Toen de nieuwe waterpomp gemonteerd, snaren er weer op. Snaren gespannen met de dynamo. Wie weet een goede manier om dit te doen [ik ben op de dynamo gaan staan en heb toen de moer aangedraaid]. Epke Zonderland is er niets bij ... Helaas is het geen Olympisch onderdeel.
Ik vraag me trouwens af of het verstandig is om de snaren te spannen terwijl de poelie van de waterpomp nog niet is vastgedraaid ...
Daarna de kap voor de fan er weer opgezet en de fan gemonteerd maar dit ging niet. Het lijkt me dat de fan en de poelie samen strak op de draadeinden van de waterpomp gedraaid moeten worden. Maar dit ging niet. Er bleef een paar millimeter tussen de flens van de visco en de poelie. Net alsof er nog iets tussen hoort, een spacer of zo. Ik weet niet wat ik hier mee moet ...
Ik besloot er voorlopig maar even wat ringetjes tussen te zetten.
Ondertussen dacht ik de koelvloeistof weer terug te gieten. Ik had het dunne slangetje van overloop naar radiator bij de overloop losgehaald en met een touwtje aan de motorkap naar boven laten bungelen zodat de lucht daar ontsnappen kon. Na twee liter begon er opeens vloeistof op de grond te kletteren. Balen!
De lekkage zat bij de waterpomp. Waar anders? Alles weer gedemonteerd zodat de waterpomp eruit kon, bleek het rubbertje om de waterpijp niet goed te zitten. Alles weer terug gemonteerd en weer afgevuld, dit keer zonder watergeluiden. Ben benieuwd of dit zo blijft als straks de motor draait en warm wordt.
Ik heb de distributieriem nog een keer gecontroleerd. Ik was niet tevreden over de spanrol. Het leek wel of de achterplaat niet straks tegen het blok aan stond, alsof de rol scheef stond. Spanrol er maar eens uitgehaald. Klopt het dat de plaat waaraan de as van de spanrol zit gebogen hoort te zijn? Aan een kant lijkt het me niet maar aan de andere kant vraag ik me af hoe 4 mm staal verbogen kan worden.
Op internet zie ik plaatjes met een rechte achterplaat. Ik krijg het idee dat het piepgeluid van een paar dagen geleden wel eens van deze scheve spanrol afkomstig zou kunnen zijn. De lagers zijn overigens nog prima maar ik ga toch maar een nieuwe halen. En ook maar een nieuwe distributieriem want over zo'n scheve spanrol lopen lijkt me niet bevorderlijk.
Kortom wat wil ik weten?
- wat doe ik fout / wat vergeet ik bij het monteren van de waterpomppoelie en de fan?
- hoe kan mijn spanrol verbogen zijn?
Wie helpt deze 'monteur' van lik-me-vestje?
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]