Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Futloos gaspedaal
Veel gedaan vandaag maar weinig opgeschoten. Duurde erg lang om de waterpijp achter de motor langs gemonteerd te krijgen. Bij het vooroverleunen brak er ook nog een pijpje af van het schaalvormige deel van de luchtfilterslang. Onderdeel was niet meer nieuw en ook niet meer tweedehands te krijgen. Is nu door er een smaller pijpje in te steken gerepareerd.
Toen de nieuwe waterpomp gemonteerd, snaren er weer op. Snaren gespannen met de dynamo. Wie weet een goede manier om dit te doen [ik ben op de dynamo gaan staan en heb toen de moer aangedraaid]. Epke Zonderland is er niets bij ... Helaas is het geen Olympisch onderdeel.

Ik vraag me trouwens af of het verstandig is om de snaren te spannen terwijl de poelie van de waterpomp nog niet is vastgedraaid ...

Daarna de kap voor de fan er weer opgezet en de fan gemonteerd maar dit ging niet. Het lijkt me dat de fan en de poelie samen strak op de draadeinden van de waterpomp gedraaid moeten worden. Maar dit ging niet. Er bleef een paar millimeter tussen de flens van de visco en de poelie. Net alsof er nog iets tussen hoort, een spacer of zo. Ik weet niet wat ik hier mee moet ...
Ik besloot er voorlopig maar even wat ringetjes tussen te zetten.
Ondertussen dacht ik de koelvloeistof weer terug te gieten. Ik had het dunne slangetje van overloop naar radiator bij de overloop losgehaald en met een touwtje aan de motorkap naar boven laten bungelen zodat de lucht daar ontsnappen kon. Na twee liter begon er opeens vloeistof op de grond te kletteren. Balen!
De lekkage zat bij de waterpomp. Waar anders? Alles weer gedemonteerd zodat de waterpomp eruit kon, bleek het rubbertje om de waterpijp niet goed te zitten. Alles weer terug gemonteerd en weer afgevuld, dit keer zonder watergeluiden. Ben benieuwd of dit zo blijft als straks de motor draait en warm wordt.

Ik heb de distributieriem nog een keer gecontroleerd. Ik was niet tevreden over de spanrol. Het leek wel of de achterplaat niet straks tegen het blok aan stond, alsof de rol scheef stond. Spanrol er maar eens uitgehaald. Klopt het dat de plaat waaraan de as van de spanrol zit gebogen hoort te zijn? Aan een kant lijkt het me niet maar aan de andere kant vraag ik me af hoe 4 mm staal verbogen kan worden.

Op internet zie ik plaatjes met een rechte achterplaat. Ik krijg het idee dat het piepgeluid van een paar dagen geleden wel eens van deze scheve spanrol afkomstig zou kunnen zijn. De lagers zijn overigens nog prima maar ik ga toch maar een nieuwe halen. En ook maar een nieuwe distributieriem want over zo'n scheve spanrol lopen lijkt me niet bevorderlijk.

Kortom wat wil ik weten?
- wat doe ik fout / wat vergeet ik bij het monteren van de waterpomppoelie en de fan?
- hoe kan mijn spanrol verbogen zijn?

Wie helpt deze 'monteur' van lik-me-vestje?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Citaat:Ik vraag me trouwens af of het verstandig is om de snaren te spannen terwijl de poelie van de waterpomp nog niet is vastgedraaid ...

eeeeh, neeuh,, nie ech. Zeker niet als je OP de dynamo bent gaan staan.

Citaat:Snaren gespannen met de dynamo. Wie weet een goede manier om dit te doen [ik ben op de dynamo gaan staan en heb toen de moer aangedraaid]

Ik gebruik al tijd een koevoet/breekijzer van zo'n 60 cm.
Goed opletten waar je hem plaatsts, anders druk je zo wat kapot (waterpomp of pijp)
Kun je met 1 hand de dynamo naar beneden drukken en met de andere de moer vastzetten.

Citaat:Er bleef een paar millimeter tussen de flens van de visco en de poelie. Net alsof er nog iets tussen hoort, een spacer of zo. Ik weet niet wat ik hier mee moet ...
Ik besloot er voorlopig maar even wat ringetjes tussen te zetten.

Horen zeker geen ringetjes tussen.....

Citaat:bleek het rubbertje om de waterpijp niet goed te zitten.

Leuk he? laatst tot 3x toe vervangen, dat #@%-rubbertje, ging elke keer kapot/scheef bij montage vd pomp.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
De spanrol hoort vlak, kan me ook niet voorstellen dat die achterplaat krom is. Hij wil nog wel eens scheeftrekken door de riemspanning, hij ontsnapt dan uit het bovenste scharnierpunt. De oplossing is de spanrol redelijk vast te zetten voor je de spanning erop zet (boortje eruit), zodat-ie niet scheef kan.

De V snaren span je met de dynamo nadat de waterpomppoelie en fan vastgezet is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
OK, bedankt weer voor de adviezen; ga morgen even achter de spanrol aan.

Antwoord
Ben weer lekker bezig geweest. Spanrol en distributieriem vervangen [en 123Ignition gecheckt]; gaat een stuk sneller als je het al een keer hebt gedaan! Toen alles weer terug gemonteerd. Was soms even zoeken wat eerst moest maar daar kwam ik wel uit. Alles is strak aangedraaid. Morgen nog even een breekijzertje van mijn vader lenen om de dynamo te spannen.

Hoe span je trouwens de snaar van de stuurbekrachtiging? Of hoeft dat niet? Ik heb het idee dat 'ie strakker mag.

Het probleem wat ik eerst had met de afstand tussen de waterpomppoelie en de visco komt denk ik omdat de diameter van de waterpomp-as heel erg krap in de opening van de fan gaat. Met de hand kreeg ik dit niet op elkaar gedrukt maar door steeds elk moertje een slag te geven en weer de volgende te nemen kreeg ik uiteindelijk alles zonder speling op elkaar. Komt jullie dit bekend voor? Heeft het misschien te maken met het merk van de waterpomp? [Meyle] Of hoort het zo voor de stevigheid?

Goed, morgen alles maar weer eens op gang brengen. Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt wat ik moet doen. Ik zou graag horen als er nog meer belangrijke zaken zijn die ik moet doen t.a.v. veiligheid en goede zorg voor de motor. Vergeet ik niets?

• Snaren spannen.
• Accu-pool aansluiten.
• Starten.
• Maar even laten draaien en luisteren, alles even nalopen, lekkages koelwater bijvoorbeeld!
• Weer starten.
• Warm laten lopen tot de bovenste radiatorslang warm wordt.
• Stelschroef carburateur afstellen op 900 toeren.
• Spanrol even losdraaien en weer vast.
• Proefrit.

Ik moet zeggen dat ik naar dat laatste het meeste uitkijk ...

Opmerkingen zijn van harte welkom!

Antwoord
Motor sloeg na kwee keer probleemloos aan. Toerental prima. Geen luchtlekken geconstateerd. Keer wel een brandlucht en -walm. Kwam bij de uitlaatzijde motor vandaan. Kan heel goed zijn dat bij de [de-]montage van de waterpijp olie op de uitlaat is gekomen. Walm is nu ook weg.
Spanrol los- en weer vastgedraaid.
Radiatorslang wordt warm na verloop van tijd.

Minpunten
- Bij uitlaat werd de straat nat [vocht?].
- Motor uitgezet en een enorme nadiesel. Leek weer af te slaan maar liep toen zelf enige seconden zonder contactsleutel door!

Lijkt me toch iets met ontsteking / afstellen mengsel.

Antwoord
Natte plek lijkt me te komen door dat de uitlaat van het tijdje stilstaan nat is inderdaad.
Hij dieselt toch niet na op LPG lijkt me? Lijkt me dat je inderdaad de ontsteking nog even moet controleren.
Antwoord
"Nadieselen" kan alleen als er brandstofmengsel en een soort ontstekingsbron in de cilinder aanwezig is. Dat is meestal nagloeiende kool- en olieresten op bougies of elders in de verbrandingskamer. Maak de bougies er eens schoon.

LPG zou snel op moeten zijn omdat er drie afsluiters zijn, op benzine kan-ie wat langer doorreutelen dankzij de voorraad in de vlotterkamer. Heb je de gasklep afgesteld en vervolgens het stationair weer verlaagd met de stelschroef?
Deze motor heeft een anti-nadieselklep, dat is het tonnetje met 1 of 2 draden vlak naast de stat. stelschroef.
Antwoord
Nee, ik ben eerst even met benzine bezig. Hij dieselt dus na op benzine.

Ik heb de motor weer even laten draaien daarnet en ik kreeg weer een walm. Er ligt iets te walmen aan het eind van de downpipe op de beugel waarmee de twee uitlaten zijn samengelast vlak voordat ze samenkomen.
Ik wacht even tot de motor is afgekoeld en dan check ik de bougies en ga op zoek naar wat er lekt en waar het lekt.

Er is ook goed nieuws; de ondertussen vervangen Viscofan doet het. Ik heb dit geluid eigenlijk nooit gehad in de bijna twee jaar dat ik de auto heb. Komt trouwens goed uit; wordt die walm tenminste meteenweg geblazen!

Dat nadieselklepje heb ik inderdaad. Het snoertje heeft er ooit eens per ongeluk afgelegen, kreeg ik de motor niet aan de praat. Wat kan ik aan dit klepje controleren / meten / veranderen / verstellen?

Antwoord
ALs de carb pakkembeet 50.000 km op LPG gelopen heeft, werkt-ie niet meer zo goed op benzine, de naald slijt waardoor het mengsel niet meer klopt (wordt te rijk). Te rijk mengsel geeft veel zwarte bougies.

De anti-nadieselklep gaat open als je het contact omdraait en viceversa, hij sluit de stationair boring af bij contact uit, verder doet-ie niks. Als-ie met werkende klep nog steeds nadieselt, heb je denk ik de gasklep iets te ver open gezet.

Een viscofan mag alleen de eerste kilometer meedraaien, daarna gaat-ie ongeveer vrij draaien (je kan hem stoppen met een krant). Dat kan je ook controleren door na een tijdje draaien de motor uit te zetten en de fan een zet te geven. Hij moet dan losjes nog een paar keer ronddraaien. Na een nacht stilstaan gaat de viscofan erg stroef rond. Altijd meedraaien kost pk's en brandstof.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Futloos reageren op gaspedaal Rob 14 9.015 9 October 2015, 14:38
Laatste bericht: Rob
  Zwaar gaspedaal in combi met tweede (kickdown?) fase carb. Jeroen V 4 2.246 14 February 2010, 20:17
Laatste bericht: Gideon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)