Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
8 April 2013, 23:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 April 2013, 10:15 door Nicolaas H.)
Ik heb het beugeltje voorlopig maar even niet verbogen [bij mij breekt zoiets meteen af]. In plaats daarvan heb ik een moertje op het draadeindje onder het nokje gedraaid.
Ik heb nog niet gestart want het begint steeds meer op groot onderhoud te lijken ...
Ik heb de riem er nog eens afgehaald omdat ik deze schoon wilde maken met remmenreiniger zodat deze vetvrij zou zijn.
Bij het terugmonteren zag ik dat de waterpomp lekt:
Ik heb al zitten kijken in Haynes en het moet op zich te doen zijn [pff!]. Wat moet ik gebruiken om het geheel weer waterdicht te monteren? Haynes spreekt van sealant, welke is de beste?
Bentley heeft het alleen over een pakking en smeert 'petroleum jelly' op de O-ring. Wat doe ik nou het beste?
De eerder geconstateerde speling op de as van de waterpomp zou ook wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor het piepende geluid waar ik gisteren last van had. [Correctie! De poelie zat er toen niet op ...]
Goed, welke sealant [kit?] gebruiken jullie?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
ALs de pomp lekt, lekt-ie langs de as die dan ook flink speling heeft. Dit rubber zit klem tussen pomp en kop, in dit geval is-ie tot moes geknepen. Dus, koop een waterpomp met pakkingsetje en duw alles op z'n plek. Dat gaat helemaal kit-loos.
Gebruik evt. wat vet om de pakking tijdens montage op z'n plek te plakken.
Je hebt toch wel een zelfborgende moer op dat draadeind gebruikt, anders trilt-ie er zo af.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik haal vanmiddag een waterpomp bij Nordicar. Blij dat ik niet hoef te klooien met kit!
Moertje zit goed vast hoor ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
9 April 2013, 22:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 April 2013, 00:11 door Nicolaas H.)
Klooien is het toch geworden, niet met kit maar wel met de retourleiding van de verwarming. Toen ik de pomp eraf had kwam ik dit tegen:
Volgens mij is het onverstandig om de waterpomp er toch maar op te zetten. Ik vraag me af of de retourleiding eenvoudig te vervangen is. Is volgens mij niet te koop, moet gemaakt worden. Op zich fijn dat ik er nu achter kom maar ook heel erg balen.
Dan had ik nog vragen:
1. Kan ik de waterpomp nu wel al monteren en de retourleiding er later insteken?
2. Bij de pomp zijn drie rubber ringen geleverd. De grootste [
1] is voor de leiding naar boven lijkt me, de brede ring [
2] zal over de retourleiding vallen maar waar is die smallere ring [
3] voor die ik op de foto voor de pomp heb liggen?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb de retourleiding eruit gesloopt. Ging heel moeilijk van de rubberen zijde los; heb ik moeten doorsnijden. Ben erg benieuwd hoe ik de nieuwe slang erop ga krijgen ...

Waar krijg ik weer een goeie? Liefst nieuw.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Da's weer pech. Ik heb nog wel zo'n pipa liggen maar die is voor 'nieuwere' B2xx en heeft het oogje om hem aan de waterpomp te bouten onderaan en een paar extra bochten. De B19/21/23 heeft heeft oogje aan de bovenkant, vast wel te vinden bij Nordicar die hebben ook stapels sloopmotoren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
10 April 2013, 16:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 April 2013, 16:53 door Dopski.)
Er is een post van Rob verloren gegaan. Hij tipte een advertentie op MP.
Vind 'm alleen niet terug.
edit:
dit was 'm:
http://link.marktplaats.nl/649957906
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
dank Dop! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Thx dop.
dat was 'm inderdaad.
Klikkerdeklikerdeklik
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
10 April 2013, 23:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 April 2013, 23:26 door Nicolaas H.)
Deze is alleen wel anders dan die ik heb. De mijne loopt achter het blok langs en deze lijkt óver het kleppendeksel geleid te worden. Is misschien wel makkelijker qua montage alleen heb ik vandaag toch tweedehands een gaaf exemplaar kunnen krijgen.
Correctie: bij nader inzien zou deze echt niet passen, het lijkt eerder dat de stang na de bevestiging op het blok recht naar beneden afbuigt en dan [voor mij precies de verkeerde kant op wijst. Die van mij moet ter hoogte van de carburateur bij de firewall uitkomen.
Of dit is er een met het oogje aan de onderzijde zoals Marc beschrijft, dan gaat ie er inderdaad overheen.
Toch bedankt voor het zoeken!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]