Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Futloos gaspedaal
OK, ook al weer opgelost. Pin aan de verkeerde zijde gestoken waardoor ik mezelf alleen maar tegenwerkte!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
schroevendraaier zit idd aan de verkeerde tand spanrol zelf is ook niet zo mooi meer.
Antwoord
Al doende leert men ...
Ik heb uiteindelijk alles goed weten te zetten [al vind ik dat de verdeleras een tandje lager mag] maar nu blijkt dat mijn rotor niet op positie 1 [zwarte streep op 123Ignition] staat. Het scheelt op het eerste gezicht zo'n 70º. Wat moet ik hier aan doen? Ik kan mijn 123Ignition niet zo ver verdraaien en bovendien steekt het vacuumslangetje dan de verkeerde kant op.

[Afbeelding: distri-1.jpg]

[Afbeelding: distri-2.jpg]

[Afbeelding: distri-3.jpg]

[Afbeelding: rotor.jpg]

Antwoord
boedr schreef:schroevendraaier zit idd aan de verkeerde tand spanrol zelf is ook niet zo mooi meer.

Zal ik nog even reinigen met remmenreiniger; is wat vuil opgelopen/aangekoekt.

Antwoord
Nicolaas H schreef:Al doende leert men ...
Ik heb uiteindelijk alles goed weten te zetten [al vind ik dat de verdeleras een tandje lager mag] maar nu blijkt dat mijn rotor niet op positie 1 [zwarte streep op 123Ignition] staat. Het scheelt op het eerste gezicht zo'n 70º. Wat moet ik hier aan doen? Ik kan mijn 123Ignition niet zo ver verdraaien en bovendien steekt het vacuumslangetje dan de verkeerde kant op.
[Afbeelding: distri-2.jpg]
Het is wel tobben zo. Als je een nieuwe riem koopt heb je alvast een houvast aangezien daar op de juiste positie streepjes op staan (correspondeert met de originele markering).
Ik kan zo even geen goed plaatje vinden van het markeringspunt op de hulpas. Als die niet goed staat staat je distributie ook niet goed. Aangezien je moeite had die goed te positioneren, vermoed ik daar een foutje.
Citaat:The tricky one is the intermediate shaft. You will have to either look through the rad core with a light held between the rad and the block or hold a mirror directly in front of the timing mark and at 45 degrees so that you can look down from the top to see that the pulley mark and the mark on the plate behind are lined up.

It helps if you line up the cam pulley mark before removing the old belt and then be careful not to let the int shaft pulley move when installing the new one. The mark on the plate behind the int shaft can be hard to find - try to locate it after lining up the cam pulley marks and before removing the old belt. It would be wise to locate the crank pulley mark and corresponding mark on the block at the same time.
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/E...Vent1.html

plaatje (nog steeds niet heel helder):
[Afbeelding: vpregreim2.jpg]

Uit greenbook (zie tip van marc)
[Afbeelding: 7540710558_ccd48250f0_z.jpg]
Antwoord
Nicolaas H schreef:Al doende leert men ...

De 123 er helemaal uithalen en weer terugplaatsen. Daarbij eerst de rotor in de goede positie zetten. Tijdens het inzetten zal hij weer iets verdraaien door de schuine vertanding. Dus zal je de rotor iets verder moeten zetten waardoor hij na het inzetten op de goede stand terecht komt. Gewoon even uitproberen en net zo lang in- en uihalen tot hij goed staat.
Succes.

Groeten, Kees.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
Kees! Geniaal. Hij staat nu in de juiste positie en het groene ledje van de 123Ignition brandt nu ook.

Ik ga hem morgenochtend uitproberen. [Ik moet stil zijn vanwege slapende kinderen.]

Ik heb nog twee vragen.

1. Ik zag dat er onder de verdelerkap wat plastic spaantjes lagen van het materiaal waarvan de rotor is gemaakt. Op de de foto van mijn post van gisteren van 22:30 uur zie je zo'n stukje liggen [links net achter de metalen schijf.] De kap staat er gewoon stevig op en ik kan eigenlijk ook niets vreemds aan de rotor ontdekken, rotor is ook nog helemaal niet oud. Ik heb het er maar uitgepeuterd. Komt dit bij jullie bekend voor? Kan het kwaad?

2. Ik wil morgen de motor warm laten lopen en daarna de spanrol nog een keer los en vast draaien. Mag ik de motor zo lang laten draaien zonder fan erop?

Antwoord
1. Ik ben nog geen stukjes rotor of verdelerkap tegengekomen maar lijkt me niet de bedoeling. Als de rotor waar dan ook de kap raakt hoor je dat erg goed.

2. Ik heb wel B20's warm laten draaien zonder waterpomp en nauwelijks koelwater (die zijn helemaal van gietijzer kan wel wat hebben), zonder fan is echt geen probleem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
OK Marc, dank je wel.

Ook alle anderen die de moeite hebben genomen om mij te helpen en mij raad te geven, heel erg bedankt!
Ik ben heel erg benieuwd morgen! Of het lek nu boven is en ik niet meer in de Polo steilheck 1982 van mij vriendin hoef te rijden Smile
Is geen straf maar de 240 is toch wel veel comfortabeler.

@Dop: ik kon ook door de gaten in het tandwiel geen markering ontdekken. Is ook lastig te doen met een lamp en een spiegeltje en dan geen hand over hebben om het wiel te draaien.

Antwoord
OK Marc, dank je wel.

Ook alle anderen die de moeite hebben genomen om mij te helpen en mij raad te geven, heel erg bedankt!
Ik ben heel erg benieuwd morgen! Of het lek nu boven is en ik niet meer in de Polo steilheck 1982 van mij vriendin hoef te rijden Smile
Is geen straf maar de 240 is toch wel veel comfortabeler.

@Dop: ik kon ook door de gaten in het tandwiel geen markering ontdekken. Is ook lastig te doen met een lamp en een spiegeltje en dan geen hand over hebben om het wiel te draaien.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Futloos reageren op gaspedaal Rob 14 9.015 9 October 2015, 14:38
Laatste bericht: Rob
  Zwaar gaspedaal in combi met tweede (kickdown?) fase carb. Jeroen V 4 2.245 14 February 2010, 20:17
Laatste bericht: Gideon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)