Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kruiskoppeling volvo 244 vervangen
Wie kan mij vertellen hoeveel werk het is om de kruiskoppelingen te vervangen bij mijn volvo 244?
Het zijn er volgens mij 3 en ik wil ze gewoon allemaal vervangen omdat de volvo erg dreunt als ik wat doortrek en boven de 90km kom.
Het is dan niet prettig rijden met dat gedreun en getril.
Ik las dat dat waarschijnlijk aan de kruiskoppelingen ligt dus die wilde ik als eerste vervangen.
Hoor graag van jullie.
Antwoord
Met een leuke bankschroef, een circliptang/puntige tang oid, een drevel/flinke pijpsleutel/dop en een hamer kom je een heel eind. En een beetje precies kan werken, ik heb wel eens een kruiskoppeling met 3 nieuwe cups en 1 oude aangetroffen. Koop een Haynes handboek voor de 240, of verzamel de Volvo handboeken op het www, als je vaker wilt doehetzelven (aanrader). TP11404-2 is die van de aandrijfas.

Gewoon allemaal vervangen is een aardige filosofie maar niet altijd nodig. Pak de as weerskanten vd koppeling beet en probeer of er speling in zit als je een wringende beweging maakt. Kan ook dat je as verkeerd in elkaar zit, de juiste stand staat in Haynes etc.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
http://www.youtube.com/watch?v=rOEdul7ns...sults_main

En tik ook even "universal joint" op youtube en er is zat te zien.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Op mijn site staat een stap voor stap handleiding met foto's Kruiskoppelingen vervangen voor de Amazon. Bij de 240 niet veel anders.
Check bij dreunen ook even het ophang rubber van de as.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Ik heb het bij twee auto's gedaan, de eerste keer ging prima, dat was een 'dikke' as van onder een 245. Dus met veel zelfvertrouwen aan de 2e begonnen, maar dat liep ff anders. Dat was een 'dunne' as van een 244 uit 1980 met BW55 automaatbak. Drie assen verder, doet hij het nu goed...

Het probleem waar ik tegenaan liep, is het goed recht terugslaan/-persen van de busjes. Hij hoeft maar even scheef te zitten en je molt de gaffel. De busjes gaan dan speling krijgen, wat je in eerste instantie niet eens merkt, maar wel als de as weer onder de auto zit.

Geleerd dat je het terugslaan heel voorzichtig met een klein hamertje moet doen, waarmee je steeds rondom een klein tikje op het busje geeft. Als hij er eenmaal goed inzit, kan je met groffer geweld persen of slaan.

't Is maar een tip. Wel leuk als het lukt!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
oudevolvo schreef:Op mijn site staat een stap voor stap handleiding met foto's Kruiskoppelingen vervangen voor de Amazon. Bij de 240 niet veel anders.
Check bij dreunen ook even het ophang rubber van de as.
Ziet er goed uit op je site...dank je voor de tip.
Die rubber is neem ik aan waar de as in het midden onder auto mee vast zit.....daar zit toch ook een lager in of zie ik dat verkeerd?
Enig idee welke rubber ik nodig heb?
Groeten
ps waarom zit je nu zo ver het land in haha...heb iemand hier in limburg nodig!!!
Antwoord
Het hangt een beetje af van welk type Volvo je precies hebt. Maar hier bij VOMD staat een overzicht van allerlei tussenaslagers en rubbers.
Overigens is het voor mij puur hobby en doe ik geen onderhoud oid voor anderen.
Ik deel via m'n website en blog van alles in de hoop anderen daarmee verder te helpen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Misschien niet echt nodig, maar er bestaat speciaal vet voor kruiskoppelingen. Daarmee kun je ook de getande uiteindes van je as smeren. Een tubetje van dat spul kost je bij Brezan een paar euro.
Antwoord
Potvisboer schreef:Misschien niet echt nodig, maar er bestaat speciaal vet voor kruiskoppelingen. Daarmee kun je ook de getande uiteindes van je as smeren. Een tubetje van dat spul kost je bij Brezan een paar euro.
Hoe heet dat spul precies? Bij spiebanen (getanden uiteindes van je as) pak ik over het algemeen iets van kopervet, maar er is dus ook niets voor?
Antwoord
MoS2-vet, speciaal voor 'zwaarbelaste draaipunten die onder schokkende en plotselinge overbelasting dienst doen'.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 534 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 1.942 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 622 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 6.536 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.623 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 5.717 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Pookknop vervangen. concept75 4 3.940 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 12.941 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.635 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 9.682 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)