Berichten: 417
Topics: 67
Lid sinds: Nov 2007
6 December 2012, 20:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 December 2012, 20:31 door Rin.)
Op dit forum staan een paar topics over fluitende achterassen. Mijn 245 uit 1981 fluit als de dagen kouder worden. En vooral nu het tegen het vriezen aanzit. Bij Nordiccar waar ik al eens om info hierover vroeg, liet men mij weten dat dit slijtage is maar dat je er mee kunt blijven rijden en die slijtage langzaam gaat. Het geluid wordt elke winter erger en houdt op na een aantal kms. Echter deze winter houdt het niet meer op. Mijn redenatie is dat door de wrijving van de olie deze warmer > dunner werd en daardoor de fluit ophield. Maar nu is dat blijkbaar niet meer voldoende. Weet iemand of je ongestraft wat dunnere olie ( in de winter) in de achteras kunt doen? Uit mijn hoofd meen ik dat er nu standaard 80 90 sae in zit.
Groet.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Misschien een keer beginnen met vervangen van de huidige olie door originele olie? Of heb je dat al geprobeerd?
Berichten: 417
Topics: 67
Lid sinds: Nov 2007
Volvo 142 B23 schreef:Misschien een keer beginnen met vervangen van de huidige olie door originele olie? Of heb je dat al geprobeerd?
Bedoel je specifieke Volvo achteras olie of olie met de juiste viscositeit sae 90 of 80 W/90 ?
Er zit nu 80/90 Castrol in.
Berichten: 417
Topics: 67
Lid sinds: Nov 2007
Ik vind een mogelijke oplossingen, onderstaande beschrijving over olie-eigenschappen.
Het blijkt uit onderstaande beschrijving dat "W" oliën geschikt zijn voor koude omgevingstemperatuur. Ik zal eens kijken of ik bij de Volvodealer een "W" olie kan krijgen.
Monograde tandwieloliën worden aangeduid met een nummer (70, 90, 140, 250, etc.). Het getal geeft het niveau van de viscositeit bij een bepaalde temperatuur. Hoe hoger de graad getal, hoe hoger de viscositeit.
Viscositeit van tandwieloliën aangeduid met een nummer zonder de letter "W" (SAE 80, SAE 90, SAE 140 etc.) is de bij de temperatuur 212 ° F (100 ° C). Deze transmissie oliën zijn geschikt voor gebruik bij hoge omgevingstemperaturen.
Viscositeit van tandwieloliën aangeduid met een getal gevolgd door de letter "W" (SAE 70W, SAE 75W, 80W etc.) is de bij de 0 ° F (-18 ° C). De letter "W" betekent de winter. Deze kwaliteiten worden gebruikt bij lage omgevingstemperaturen.
Multigrade tandwieloliën
Viscositeit van tandwieloliën kan worden gestabiliseerd door polymere additieven ( viscositeitindex verbeterende ). Viscositeit van een dergelijke tandwieloliën is opgegeven bij zowel hoge als lage temperaturen. Deze oliën worden genoemd Multigrades en worden aangeduid door twee cijfers en de letter "W" ( SAE 75W-90 , 80W-90 , SAE 85W-140 etc.). Het eerste nummer van de aanwijzing van de viscositeit van de olie te geven bij koude temperatuur, het tweede getal geeft de viscositeit van de olie bij hoge temperatuur.
Bijvoorbeeld: SAE 85W-140 olie een viscositeit bij lage temperatuur gelijk aan die van SAE 85W, maar het heeft een viscositeit bij hoge temperaturen vergelijkbaar met die van SAE 140.
Multigrade transmissie oliën worden gebruikt in een breed temperatuurbereik.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Voorgeschreven olie :-). Als je die al es vervangen hebt dan houd et op. Zou niet zomaar op dunnere olie overstappen ivm problemen zomers denk ik dan.
Berichten: 216
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2011
Ik heb navraag gedaan bij Kroon Oils. Zij hebben een klassieker olie, ook voor de achteras. Die heb ik erin gedaan. Ik kan kijken wat de specificaties precies waren, als je dat wilt weten.
Berichten: 417
Topics: 67
Lid sinds: Nov 2007
Natuurlijk heel graag.
Bedankt voor de reactie.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Er is niks klassieks aan de achteras, die worden nu nog net zo gebruikt. 80W90 hypoid olie, waarin hypoïd het kernbegrip is. Dit betekent dat de olie tegen de bijzonder malende werking van pignon en kroonwiel kan.
Kan me niet voorstellen dat een as gaat fluiten van slijtage, eerder brommen, snorren en loeien (tenminste dat doen mijn 144 assen). Misschien is er iets met de ontluchting vd as aan de hand? Dit is een slangetje vanaf een van de ashelften.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 417
Topics: 67
Lid sinds: Nov 2007
Het is toch echt een fluit in de acteras, heb het nig eens gecheckt. Des te kouder des te meeer fluit, en woedt steeds meer. Zoal s gezegd doet hij dit in de zomer niet. Geluid verandert bij toerental toename. Verdwijnt na ongeveer 25 km rijden. Zouden lagers misschien ook kunnen fluiten?
Marc1970 schreef:Er is niks klassieks aan de achteras, die worden nu nog net zo gebruikt. 80W90 hypoid olie, waarin hypoïd het kernbegrip is. Dit betekent dat de olie tegen de bijzonder malende werking van pignon en kroonwiel kan.
Kan me niet voorstellen dat een as gaat fluiten van slijtage, eerder brommen, snorren en loeien (tenminste dat doen mijn 144 assen). Misschien is er iets met de ontluchting vd as aan de hand? Dit is een slangetje vanaf een van de ashelften.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De achteras draait met de snelheid mee, niet met het toerental. Als de fluit met de toeren meegaat, zit het in de motor of de bak. Lagers gaan volgens mij niet fluiten, wel brommen, snorren of loeien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969