Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983)
Na een aantal weken meelezen op dit forum, en een aantal projecten door te hebben genomen, zal ik mijzelf en mijn Volvo maar even voorstellen.

Ik ben een 29 jarige jongeman woonachtig in Groningen, en kom uit een Volvo familie. Op het moment rijdt mijn vader een V70 classic, mijn broer een V70n en sinds kort een Amazon, mijn zus heeft een 850 en ik dus een 144.

Ik roep al jaren dat mijn eerste auto een klassieke Volvo zou worden en het liefst een 145. Nu ben ik afgelopen najaar afgestudeerd (ja, ik was een van die beruchte langstudeerders :tongueSmile en heeft mijn vrouw mijn broer ingeschakeld om een oude Volvo te zoeken als afstudeercadeau. Ze konden geen betaalbare 145 vinden en is het een 144 geworden.

Hier foto's van toen ik hem net had:
[Afbeelding: IMGP7140.JPG]

[Afbeelding: IMGP7156.JPG]

Voor de APK moesten er 4 nieuwe banden op. Helaas gaat het zoeken van een baan nog niet zo voorspoedig dus goedkoop via MP een paar velgen met nog goede banden opgescharreld. Nadeel is dat de keuze dan niet zo groot is en nu zitten er Draco's onder. Vergeleken met de roestige oude stalen velgen een hele verbetering, maar niet helemaal periode correct natuurlijk.

[Afbeelding: IMGP9156.jpg]

Verder heb ik:
  • Accu vervangen
  • Spanningsregelaar, dat hielp niet dus ook maar
  • Dynamo en V-snaar vervangen
  • Remleiding voor naar achter vervangen (ook APK puntje)
  • Wiellager laten vervangen (APK)
  • En hier en daar een paar kleine roestgaatjes dicht gemaakt (liepen ze ook over te zeuren bij de APK, was echter geen afkeur punt volgens mij, 4 kleine gaatjes in een van de dorpels)
Wat er nog moet gebeuren
  • Dynamo weer vervangen (geen idee hoe het komt, maar hij laat weer niet voldoende bij, hij heeft het ongeveer 2 weken goed gedaan)
  • Olie lekkage opsporen en oplossen, vermoedelijk carter pakking
  • Zorgen dat hij ook weer op benzine loopt ipv alleen LPG (langere termijn planning)
Verder rijdt hij geweldig, zit redelijk in de lak, de bodem is hard en heeft hij een opmerkelijk zelf reparerend vermogen. Hij heeft een tijdje koelwater gelekt bij de waterpomp, was ineens over. En de binnen verlichting heeft het nooit gedaan, tot dat hij afgelopen week ineens aansprong toen ik de deur opendeed :confused:.

In de toekomst, mocht ik ooit nog een fatsoenlijke baan vinden, wil ik hem wel een wat grondigere opknapbeurt geven.

Nog maar een foto ter afsluiting:
[Afbeelding: IMGP9166.jpg]
Antwoord
Wat gaaf zeg! Ik moet het ook eens zien te regelen dat wanneer ik afstudeer dat ik er nog een Volvo bij krijg Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Haha, ja dan moet je een goede vrouw trouwen.
Antwoord
Knap man, bouwjaar '73 heeft wel iets.
Antwoord
Mr.C schreef:Verder rijdt hij geweldig, zit redelijk in de lak, de bodem is hard en heeft hij een opmerkelijk zelf reparerend vermogen. Hij heeft een tijdje koelwater gelekt bij de waterpomp, was ineens over. En de binnen verlichting heeft het nooit gedaan, tot dat hij afgelopen week ineens aansprong toen ik de deur opendeed :confused:.

Nooit meer wegdoen zo'n auto die zichzelf repareert. Waarschijnlijk heeft je 144 de film "Christine" gezien. Dus je gaten zullen ook wel vanzelf dichtgaan. [Afbeelding: lolsmiley.gif].
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
Belg schreef:Knap man, bouwjaar '73 heeft wel iets.
Vind ik ook, eerst vond ik de oudere mooier, echter vind ik deze neus steeds mooier worden Cool

Kees Roskam schreef:Nooit meer wegdoen zo'n auto die zichzelf repareert. Waarschijnlijk heeft je 144 de film "Christine" gezien. Dus je gaten zullen ook wel vanzelf dichtgaan. [Afbeelding: lolsmiley.gif].

Idd, ik wacht ook gewoon tot hij zelf alle probleempjes oplost :tongue:.
Antwoord
Net broer aan de telefoon, hij heeft een dynamo voor mij voor geregeld. Als het goed is laadt hij vanaf volgende week vrijdag weer normaal bij.
Mijn broer had hem voor zijn Amazon gekocht, maar heeft op het laatste moment besloten om er een met ingebouwde spanningsregelaar in te bouwen. Hij blij, ik blij.
Antwoord
Misschien moet je ook maar eens kijken naar het laadcircuit, de dikke pluskabels (lopen via de startmotor dacht ik) en de massakabels van en naar de dynamo en accu. Toch niet gewoon dat je zoveel dynamo's verslijt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ja gaan we ook meteen doen. Zou een beetje zonde zijn als deze ook weer na 2 weken de geest geeft. Al heb ik het vermoeden dat het mijn eigen schuld was. De eerste dynamo begon met gillen en na een tijdje wilde hij niet meer laden. Ik dacht dat het de V-snaar was. Maar toen ik hem er uithaalde en er een slinger aangaf hoorde je hem al. Bij het wisselen heb ik met mijn duffe hoofd de V-snaar te strak gezet (ja stom) en begon hij naar 2 weken weer met gillen en hield hij dus weer op met laden. Het gillen heb ik op kunnen lossen door de snaar iets losser te zetten, maar de dynamo deed het al niet goed meer.

Maar voor de zekerheid gaan we het hele laadcircuit idd even nakijken en de kapotte dynamo openhalen om te kijken of we kunnen zien wat er mis mee is.
Antwoord
Nou 2 dagen aan het prutsen geweest met de wissel dynamo, blijkt die het nog minder doen dan de oude, dus die maar weer terug gezet.

Verder wel meteen alles nagekeken en dat ziet er allemaal goed uit. Ook een andere spanningsregelaar geprobeerd hielp ook niet, dynamo is het enige wat nog overblijft. Nu maar eens sparen voor een andere die het wel doet :tongue:
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 800 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 220.395 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.190 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe groene 244 ‘79 244w 17 10.295 27 October 2020, 22:03
Laatste bericht: 244w
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.766 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 189.410 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 108.256 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 60.737 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.595 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 43.731 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)