Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuur slingert bij hard remmen op lage snelheid [245]
#11
Ik heb wel eens iemand zien beweren dat zoiets als kromme schijven vrijwel nooit voorkomt. Veel vaker is het afzetting van materiaal van de remblokjes op de schijf. Geeft hetzelfde effect natuurlijk. Slingerende remmen. Dit gebeurt bij remmen die erg warm zijn geworden, hetzij door veelvuldig hard remmen, hetzij door een slepende klauw. Ofwel ga bij jezelf eens na of je erg hard geremd hebt. Zo niet dan kan je nieuwe schijf snel weer krom zijn.
Dit verhaal komt van een meneer die heel lang gewerkt heeft met mustangs op het circuit. Wel iemand met verstand van zaken dus.
Overigens is 0,04mm erg weinig hoor. Dat is een spikkel roest op je naaf zeg maar.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#12
De grootste oorzaak naar mijn weten is het op de rem blijven staan bij stoplichten.
De plek waar je remblokken er tegen aan blijven zitten kan zijn warmte niet kwijt en zal daar dus kromtrekken.
Of door een grote plas rijden met loeihete schijven.
Lijkt me vreemd dat van een beetje hard remmen je schijven krom zouden raken de krachten die op je schijf komen blijven langskrachten.
Antwoord
#13
Daarom bestaan kromme schijven dus bijna niet. Ze trekken niet krom, ze vervuilen van de remblokken. Op de rem blijven staan geeft ook afzetting.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#14
Voor een ieder die geinteresseerd is in "trillende remmen", hier een ontzettend interessant artikel van iemand die er echt
verstand van heeft.

The "Warped" Brake Disc and Other Myths of the Braking System

Paar zinnen uit het verhaal:

Every case of "warped brake disc" has turned out to be friction pad material transferred unevenly to the surface of the disc.
This uneven deposition results in thickness variation (TV) or run-out due to hot spotting that occurred at elevated temperatures.
The material transfer between the two materials is resulting in uneven deposits and vibration under braking.

PREVENTION
There is only one way to prevent this sort of thing - following proper break in procedures for both pad and disc and use the correct pad for your driving style and conditions.

CURE
Is there a "cure" for discs with uneven friction material deposits?" The answer is a conditional yes.
If the vibration has just started, simply fitting a set of good pads and using them hard (after bedding) may well remove the deposits and restore the system to normal operation.
If only a small amount of material has been transferred i.e. if the vibration is just starting, vigorous scrubbing with garnet paper may remove the deposit.


Goed verhaal!
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#15
Lijkt veel op het verhaal van de 'mustang-meneer'. Zou best eens uit dezelfde tekst kunnen komen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#16
Ik heb ook last van een trillend stuur/rempedaal bij remmen. Met name bij lage snelheden.

Vorig jaar door dit euvel de remschijvenen (van twee jaar oud) blokken laten vervangen bij een volvospecialist.
Na een paar maanden kwam het trillen weer terug. Onlangs de schijven laten afdraaien en weer een paar maandjes trillingsvrij gereden. Nu, +/- 5000 km verder ben ik weer terug bij af.

Zou het ook aan de velgen kunnen liggen?
Antwoord
#17
Wat ik heb gemerkt zijn er een aantal factoren. Stilstaan bij stoplicht met voet op de rem, dan gaat het snel mbt krom trekken. Ophangrubbers van de voorwiel ophanging die versleten zijn na 20 A 30 jaar. Verroeste geleide pennen van je rem klauwen. Als je klauwen niet soepel lopen vangen ze een evt slingering niet op en zal het wiel gaan slingeren. Mindere kwaliteit schijven. Ben niet perse voor Volvo schijven, maar na dat ik alle boven genoemde dingen gefixed had en! Originele Volvo schijven gemonteerd had rij ik al een dikke 30000 km rond zonder dit euvel. Wel met mijn 940, maar principe is gelijk. Bij mij was slingeren beste merkbaar bij remmen van 120 tot 80 als ik bij 180 begon te remmen. Dan ging het goed tot 120 om bij 100 serieus te trillen wat weer afliep naar 80.


Dus toen alle rubbers voor door pu vervangen, nieuwe klauwen, en uit eindelijk ook nieuwe schijven. Maar meeste effect zat in het nieuwe rubber en de goed lopende klauwen.


Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#18
Rhino schreef:Ik heb ook last van een trillend stuur/rempedaal bij remmen. Met name bij lage snelheden.

Vorig jaar door dit euvel de remschijvenen (van twee jaar oud) blokken laten vervangen bij een volvospecialist.
Na een paar maanden kwam het trillen weer terug. Onlangs de schijven laten afdraaien en weer een paar maandjes trillingsvrij gereden. Nu, +/- 5000 km verder ben ik weer terug bij af.

Zou het ook aan de velgen kunnen liggen?

Als het aan je velgen zou liggen dan zou m.i. de auto na het vernieuwen van de remschijven nog steeds moeten trillen.
Antwoord
#19
Ik geloof helemaal niks van kromme remschijven of afdrukken van remblokken, hoe moet je anders bij het stoplicht stilstaan in landen waar de weg niet pannekoekplat loopt? Zetten Fransen de auto elke keer op de handrem, niks van gemerkt, ze geven nergens om. En hoe gaat het nadat er gestrooid is ooit nog goed komen met onze remmen, de hele remschijf is elke ochtend roestbruin. Als remschijven, blokken of wat dan ook in het remsysteem zo gevoelig waren voor gebruik en weer, viel er niet mee te rijden. Mijn auto's staan geregeld weken stil in weer en wind, twee keer remmen en alles is weer blinkend strak.

Dus, kijk eens naar de ophanging, de lagering, de banden, de schokbrekers, stuur etc.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#20
Ik ga met Marc mee. Een schijf kan wel gaan trillen, maar dat is nadat je em echt goed op z'n sodemieter hebt gegeven. Dus tenzij je als Nico Rosberg rijd worden schijven niet zo snel krom bij normaal gebruik. Zeker niet iedere paar maanden. Zoals hierboven ook al gezegd, krom zijn ze dan niet eens, er zit vuil op van de remblokken.
Het stoplicht verhaal is nog wel plausibel, maar dan heb je heel hard aangeremd voor het stoplicht. Ik laat eerlijk gezegd altijd m'n voet op de rem staan, nooit last van trillende remmen.


Als ze al zo snel krom worden (dat is te meten met het juiste gereedschap) dan is er meer mis.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remmen vervangen 240 Gurd 19 16.128 27 August 2020, 16:40
Laatste bericht: Nicolaas H
  Remmen verbeteren. Madman 1 3.661 21 December 2017, 18:46
Laatste bericht: Marc1970
  remmen updaten?? Patras 8 11.500 7 June 2017, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Volgorde remmen ontluchten 244? lenlux 3 7.085 21 October 2015, 21:18
Laatste bericht: lenlux
  Remmen Volvo 240 1989 EdRaket66 3 5.817 8 March 2015, 18:37
Laatste bericht: boedr
  Achter remmen werken niet meer DanielR 2 8.385 26 June 2014, 22:20
Laatste bericht: Marc1970
  Remmen maken lawaai na 2 weken stil te hebben gestaan...?! joopvandenbergh1 3 4.559 19 March 2012, 17:38
Laatste bericht: joopvandenbergh1
  Geen remmen de eerste 4 sec bij 1972 142. Jerry 16 12.130 25 October 2011, 14:46
Laatste bericht: BartWillem
  Trillen / bonken bij remmen - niet in het stuur edhn 16 16.660 26 June 2011, 14:14
Laatste bericht: edhn
  Rrraaarrr: rempedaal wordt harder bij herhaaldelijk remmen (pompen). joahim132 10 12.049 4 May 2011, 10:03
Laatste bericht: JDDV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)