4 April 2012, 13:23
Achterste krukaskeerring zit achter het vliegwiel, daar zie je niks van tot het vliegwiel eraf is. Niet iets wat standaard vervangen wordt bij het vervangen vd koppeling.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
lekkage pakking versnellingsbak?
|
4 April 2012, 13:23
Achterste krukaskeerring zit achter het vliegwiel, daar zie je niks van tot het vliegwiel eraf is. Niet iets wat standaard vervangen wordt bij het vervangen vd koppeling.
4 April 2012, 13:36
Nou ik ga eerst maar eens op onderzoek uit.. word nu toch wel erg nieuwsgierig waar of het vandaan komt..
Al ben ik er natuurlijk niet blij mee hahaah Zal het melden zodra ik de oorzaak heb achterhaalt.
4 April 2012, 17:05
Marc1970 schreef:Achterste krukaskeerring zit achter het vliegwiel, daar zie je niks van tot het vliegwiel eraf is. Niet iets wat standaard vervangen wordt bij het vervangen vd koppeling. Ter illustratie, de grote diameter op deze foto in het midden is de achterste krukaskeerring. Hiervoor moet er wel het een en het ander onder de auto vandaangesleuteld worden. ![]() ![]()
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
4 April 2012, 18:06
Nou heb vanmiddag eerst even naar de kleur van de olie gekeken, deze is geel/goudkleurig, dus motor olie.
Auto op de de krik (geen garage krik dus voelde niet fijn) en op mijn rug er onder... Olie loopt dus aan de rechterkant omhoog tot bij de bougie die tegen het schutbord aanzit. Zie fotos http://www.flickr.com/photos/76909989@N08/6899183336/ en deze wat meer uitgezoomde foto http://www.flickr.com/photos/76909989@N08/7045259885/ Zal het dan de plug zijn aan de achterzijde van het blok???
4 April 2012, 18:13
De plug of de kleppendekselpakking lijkt wel de oorsprong van deze lekkage.
Koop een paar assteunen. De krik is op zich prima maar je kan nooit weten.
4 April 2012, 18:46
Hoi Marc!
Idd assteunen zijn niet verkeerd.. moet sowieso nog aardig wat aanschaffen, om te knutselen aan mijn auto. Lag er ook niet met een heel erg gerust gevoel onder... Zat zelf ook te denken aan de pakking of plug, laat er morgen nog even naar kijken door Toms Classics. Weet niet wat dat geintje gaan kosten, probleem dat ik nog 2 maand garantie heb op motor en versnelling bij smith in gemert maar dat is zo'n pokke eind hier vandaan.... Misschien kan ik ik bij Tom wat regelen, wil sowieso HD veren laten monteren bij heb, hij heeft mooie aanbieding incl montage €128,- .. lijkt me mooie deal..
zo te zien is het een kwestie van een kleppendekselpakking vervangen, kost maar een paar tientjes.
Zorg wel even dat je alles goed afspuit onder de auto, voor een lek dekseltje hangt er wel een heel groot spoor dus misschien dat er nog meerdere lekages zijn.
6 April 2012, 09:44
Gisteren klepdeksel pakking vervangen, deze was idd niet meer goed, helemaal vochtig en hij zweette er aardig wat olie doorheen. Gelijk gecontroleerd of de kleppen nog goed stonden was allemaal prima. De boel even goed gereinigd met remmenreiniger.
Helaas na een stukje rijden toch weer een druppeltje olie onderaan.... dus de zoektocht gaat denk ik nog maar even door. Vandaag even de onderkant schoonspuiten en dan maar eens opletten waar het olie nu vandaan komt.
6 April 2012, 13:55
Keerringlekkage verschijnt typisch door het draingat onderin het koppelingshuis, de olie wordt door het vliegwiel in de rondte geslingerd. Je kan zonder gevaar voor instorting de aluminium verstevigingsplaat tussen bak en blok weghalen (6 bouten, je ziet 1 boutgat ervan op de foto van pwaes) en de voorkant van het vliegwiel bekijken. Dat moet droog zijn uiteraard.
6 April 2012, 17:42
Heb vanmorgen de gehele onderkant en zijkant van het blok schoon gespoten en is nu helemaal droog, en er is geen olie meer zichtbaar.
Moet morgen stuk gaan rijden, en dan ga ik kijken of er weer olie hangt, als dit het geval is zou ik toch moeten zien waar het vandaan komt. als het blok droog blijft zal het de krukaskeering zijn.. Zit er als je vanuit het kleppendeksel een stuk naar onderen kijkt ook nog een pakking??? Zoja gaat deze wel eens stuk? |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|