Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lekkage pakking versnellingsbak?
Ik heb lichte lekkage, volgens mij komt dit bij de vernellingsbak vandaan.
Maar ik kan het slecht herleidden, wellicht jullie.

Misschien zie ik het ook wel helemaal verkeerd?

Zie de fotos

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CAOLXOFQ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7WERALKP-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4HPWXENE-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PS7NNIA8-D.jpg
Antwoord
Laat wat op een Wc papiertje vallen en wacht tot de olie zich verspreid. Bakolie is duidelijk rood, motorolie gelig. Motorolie zou dan lekken uit de achterste krukaskeerring of van hogerop, de kleppendekselpakking. Bakolie kan overal vandaan komen, de uitgaande as, de vulplug, de ingaande as, misschien is zelfs de pookdoorvoer lek.

Maar het kan ook allebei zijn. Daarom zou ik alles eens lekker schoon en droog maken en na een poosje rijden nog eens kijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Kunnen verschillende dingen zijn:
- aftapplug
- achterste krukaskeerring
- pakking tussen versnellingsbak en koppelingshuis
- pakkingen van versnellingsbak zelf
- aftapplug versnellingsbak

Wat je zou kunnen doen is even de boel goed schoonmaken, paar keertjes mee rijden en dan nog eens kijken. Dan zul je de oorzaak een stuk gemakkelijker kunnen herleiden.
Antwoord
Zal morgen even kijken naar de kleur, nu beetje te donker.
Maar toen ik vanmiddag keek leek het me dat het wat goudkleurige olie was. Dat zou dus duiden op motorolie...
Olie lijkt idd ook van hogerop te komen...
Recentelijk zijn wel de kleppen gesteld, en is de distributieriem incl spanrollen vervangen
Ik zal de boel een goed schoonspuiten en dan eens kijken waar het vandaan komt.
Antwoord
Je kan beginnen met de 10 moertjes van het kleppendeksel te lossen en weer gelijkmatig aan te draaien.
Antwoord
Met hoeveel Nm moet dit of is het aandraaien op gevoel?
Zal morgen ook eens achter het blok kijken en de pakkingen even na lopen, moet toch te zien zijn waar het verse oliespoor begint.
Heb nog 2 maand garantie op motor en versnellingsbak, auto komt van Smith in Gemert, maar heb weinig zin 300 kilometer te rijden als blijkt dat het maar een kleinheidje betreft en ik het hier voor een prikkie kan repareren/of zelf kan doen..
Antwoord
Voor de Gemertse prijzen mag-ie wel helemaal droog blijven van onderen. 20 Nm staat er voor die moertjes.
Antwoord
Hahah inderdaad daar ging ik ook vanuit.
20 nm oke.. maar zal eerst eens kijken of het daar vandaan komt.
Volgens mij is het zo dat bij het vervangen van de distributie riem ook krukaskeeringen worden vervangen dus wellicht zit die niet goed dicht.

Zal het wel ff laten weten als ik weet wat het is.
Antwoord
Er is alleen maar een voorste nokkenaskeerring.
Ho fout gelezen.

Er zitten drie keerringen vooraan, en ik denk niet dat ze vervangen worden met de riem als daar geen aanleiding toe is. Ik zou het in elk geval niet doen.
Antwoord
achter zit ook een krukaskeering, deze zal het waarschijnlijk zijn...Hoop het overigens niet.
Vorig jaar nieuwe koppeling in gekomen.. dus toen is men er bij geweest.. dus hij is toen wel of niet vervangen dat weet ik dus niet...
Kan ik de achterste krukaskeering uberhaupt wel zien? die zit toch boven de versnellingsbak? zag al wel dat de olie idd van hoger op komt ...dus niet de pakking van de versnellingsbak...
zal vanmiddag nog proberen wat foto van de boel te maken.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 6.012 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Versnellingsbak raakt Bromtol 6 3.637 16 December 2020, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 13.594 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 14.278 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.691 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.863 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Versnellingsbak demonteren XC70 AWD DeKoppelKoning 7 6.129 24 October 2018, 16:30
Laatste bericht: Dirk342
  olielekkage versnellingsbak volvo fan 15 19.002 1 January 2018, 21:54
Laatste bericht: 244dl
  Lekkage waar schakelstang de bak in gaat M47 240 henri84 7 6.243 5 September 2017, 08:52
Laatste bericht: henri84
  Lekkage van M46 volvoman0_0 3 4.390 7 September 2016, 15:09
Laatste bericht: volvoman0_0

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: