Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wegvallen vermogen B21A....
#51
In de aanvoerleiding van het gas zitten afsluiters (bij de tank en vlakbij de motor). Komt er LPG uit als je het contact aanzet?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
#52
Hoe test ik dat? Laat me niet verstandig contact aanzetten en slang los maken....als ik contact aanzet...hoor ik de "klik" van de LPG tank.
#53
Ik zou beginnen met de gasleiding naar de carburateur los te maken en te ruiken/luisteren wat er gebeurt als je het contact aan zet. Komt hier gas uit dan is er blijkbaar aanvoer. Ook kan je de afsluiter in de aanvoerleiding naar de verdamper losmaken en kijken wat er gebeurt als je het contact aan zet. Zorg wel dat je goed geventileerd staat uiteraard.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
#54
Vandaag de compressie laten meten....1; 8 bar 2: 8 bar 3: 7.5 bar 4; 10 bar
Auro krijg ik nu wel gestart op lpg........slang op carburateur kreeg valse lucht.
Motor loopt stationair goed....blok ligt rustig.
Iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn......ik heb geen idee mee..
Compressie te laag, cilinder kop op???
#55
Op lage compressie lopen motoren nog erg goed stationair, maar het vermogen bij volle toeren neemt af (maar niet erg merkbaar want hoe vaak rij je nou 160 km/h).

De standaard test is een paar cc olie op de zuigers te spuiten en dan nog eens compresie te meten, wordt het beter dan was de afsluiting vd zuigerringen niet goed. Verandert er niks wezenlijks dan is de afsluiting vd kleppen niet goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#56
Marc1970 schreef:Op lage compressie lopen motoren nog erg goed stationair, maar het vermogen bij volle toeren neemt af (maar niet erg merkbaar want hoe vaak rij je nou 160 km/h).

De standaard test is een paar cc olie op de zuigers te spuiten en dan nog eens compresie te meten, wordt het beter dan was de afsluiting vd zuigerringen niet goed. Verandert er niks wezenlijks dan is de afsluiting vd kleppen niet goed.

MIjn compressie mannetje is nu net weer weg,.....
Als het de afsluiting van de kleppen zou wat is dan het credo??...Andere kop??.....geen idee hoe verder te gaan.
Rare is op benzine komt ie stationair niet boven de 500 rpm en op LPG niet boven de 1500 toeren.
Verdamper is nog niet afgesteld maar handmatig helemaal open of bijna dicht maakt niet uit.......
Waar zou het verschil in stationair van 1000 rpm op LPG en benzine in kunnen zitten...?


Toevoeging: vanochtend starttie ie helemaal niet...toen hij remmenreiniger in mijn carburateur spoot sloeg hij gelijk aan...tot 1500 RPM weliswaar
#57
ALs het luchtfilter eraf haalt en de inlaatslang, kan je zien hoe de carb reageert op gasgeven. ALhoewel dat met LPG wat lastiger wordt want dan valt het mengstuk eraf.
Maar op benzine kan je het eens proberen, als je gasgeeft moet de luchtschuif omhoog gaan en kan je de naald zien.

Zet de motor weer uit en dan til je de schuif op en probeer de gasklep te openen met de gaskabel of rol of stang, kijk of de gasklep netjes en helemaal opent.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#58
Marc1970 schreef:ALs het luchtfilter eraf haalt en de inlaatslang, kan je zien hoe de carb reageert op gasgeven. ALhoewel dat met LPG wat lastiger wordt want dan valt het mengstuk eraf.
Maar op benzine kan je het eens proberen, als je gasgeeft moet de luchtschuif omhoog gaan en kan je de naald zien.

Zet de motor weer uit en dan til je de schuif op en probeer de gasklep te openen met de gaskabel of rol of stang, kijk of de gasklep netjes en helemaal opent.

Verdenk je misschien de carburateur?....ik heb nog een andere liggen...verstandig om ze eens om te wisselen?? Dan lukt me wel........de luchtschuif? Hoe ziet die er uit.....?
Ik neem aan dat je de inlaatslang op de carburateur bedoelt, met die grote ring erom heen? Auto heeft altijd op LPG gelopen...laatste 8 jaar , mij is altijd verteld dat de staat van de carburateur niet zo heel veel uitmaakt op LPG.

Beetje sleutelen lukt me wel...allleen die diagnose is niet mijn sterkste vak ;-)
#59
Het idee is dat je eerst zoveel mogelijk los maakt en kijkt of het werkt. Zo min mogelijk vervangen tot je zeker weet dat het reddeloos kapot is. In dit geval denk ik aan de gasklep of de luchtschuif, dat is de cilinder (ca. 4 cm diameter) die op en neer gaat in de carb. Onderdeel no.9 op deze prachtige ouwe plaat: http://www.oldengine.org/members/diesel/...thSP53.htm

Deze blokkeert de luchtstroom waardoor je niet lekker op gang komt zeg maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#60
Auto heeft nieuweapk t/m mei 2014 ;-)
Monteur gevonden die nog in ouderwetse autos doet. Diagnose was versleten carburateur. Hij heeft er een andere carburateur er op gezet en de 244 loopt weer als een zonnetje. Trekt als vanouds!
Wel is mijn oliekeerring rechts achter vesrleten...deze moet wel snel vervangen worden.
Voorlopig zeer content...had de auto al opgegeven. Blijkt maar weer dat een diagnose toch belangrijk is :-)!!

Topic mag dicht


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.758 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.127 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.752 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.808 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.872 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.941 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.904 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.822 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 34.525 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.723 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)