23 October 2012, 23:18
hallo,
ik heb voor een vriend de distributieriem en bougies van z'n 240 B230? vervangen vandaag.
ging allemaal goed, alles goed op tijd, riem vervangen, blok rond getornd 4x, en blok stond nog steeds op tijd. geen zware punten van kleppen tegen zuiger enz enz enz...
bougies waren ook wel aan vervanging toe.
motor gestart en hij loopt prima draait netjes soepel stationair, echt helemaal niks op aan te merken.
daarna kreeg hij een probleempje: de auto viel opeens uit op de parkeerplaats en wilde niet meer starten. ik ben gaan kijken met die vriend en kwam erachter dat er een voedingskabel op de plusklem niet vast zat (bleek achteraf de "+" te zijn die voor het geschakelde gedeelte van het brandstofrelais is bedoelt)
daarna weer starten en lopen...
maar voor het probleem was het hem al opgevallen dat de motor sputtert moet "nadenken" als je gas geeft voordat hij oppakt. het sputteren zit ongeveer tussen de 2000 tot 3000 toeren, daarna loopt hij soepel door en in lage toeren merk je er ook niks van...
we hebben hier al met z'n 3en zitten brainstormen waar de oorzaak van deze storing vandaan kan komen.
we hebben al een aantal dingen uitgesloten:
- distributieriem tand verkeerd/versprongen, dan zou hij namelijk in elk toeren gebied beroerd moeten lopen.
- brandstoftoevoer: als het in de brandstoftoevoer zit (verstopt filter/haperende pomp) zou de motor ook constant beroerd moeten lopen
waar ik zelf aan dacht wat het eventueel zou kunnen zijn is:
- de bougies zijn vervangen, maar de verdelerkap en de rotor nog niet.
en door het inbranden van de contactpunten in de verdelerkap en rotor, geeft hij bij de vervroeging van de ontsteking te laat zijn vonk af omdat de weerstand in tussen de verdelerkap en de rotor te hoog is om "op tijd" te vonken.
- de bobine kapot, misschien heeft hij een opdonder gehad doordat de gestuurde "+" los heeft liggen jutteren aan de accuklem. en dat hij nu door interne defecten/kortsluitingen niet meer de snel hoge spanningen kan leveren bij een vlotte acceleratie (tussen 2000 en 3000 toeren) en daarna weer kan aanklikken als je over de 3000 toeren heen komt omdat dan de acceleratie minder snel verloopt.
heeft iemand anders eventueel nog opties of oplossingen voor dit probleem??
of heeft iemand hetzelfde probleem al eens een keer opgelost??
groeten jens
ik heb voor een vriend de distributieriem en bougies van z'n 240 B230? vervangen vandaag.
ging allemaal goed, alles goed op tijd, riem vervangen, blok rond getornd 4x, en blok stond nog steeds op tijd. geen zware punten van kleppen tegen zuiger enz enz enz...
bougies waren ook wel aan vervanging toe.
motor gestart en hij loopt prima draait netjes soepel stationair, echt helemaal niks op aan te merken.
daarna kreeg hij een probleempje: de auto viel opeens uit op de parkeerplaats en wilde niet meer starten. ik ben gaan kijken met die vriend en kwam erachter dat er een voedingskabel op de plusklem niet vast zat (bleek achteraf de "+" te zijn die voor het geschakelde gedeelte van het brandstofrelais is bedoelt)
daarna weer starten en lopen...
maar voor het probleem was het hem al opgevallen dat de motor sputtert moet "nadenken" als je gas geeft voordat hij oppakt. het sputteren zit ongeveer tussen de 2000 tot 3000 toeren, daarna loopt hij soepel door en in lage toeren merk je er ook niks van...
we hebben hier al met z'n 3en zitten brainstormen waar de oorzaak van deze storing vandaan kan komen.
we hebben al een aantal dingen uitgesloten:
- distributieriem tand verkeerd/versprongen, dan zou hij namelijk in elk toeren gebied beroerd moeten lopen.
- brandstoftoevoer: als het in de brandstoftoevoer zit (verstopt filter/haperende pomp) zou de motor ook constant beroerd moeten lopen
waar ik zelf aan dacht wat het eventueel zou kunnen zijn is:
- de bougies zijn vervangen, maar de verdelerkap en de rotor nog niet.
en door het inbranden van de contactpunten in de verdelerkap en rotor, geeft hij bij de vervroeging van de ontsteking te laat zijn vonk af omdat de weerstand in tussen de verdelerkap en de rotor te hoog is om "op tijd" te vonken.
- de bobine kapot, misschien heeft hij een opdonder gehad doordat de gestuurde "+" los heeft liggen jutteren aan de accuklem. en dat hij nu door interne defecten/kortsluitingen niet meer de snel hoge spanningen kan leveren bij een vlotte acceleratie (tussen 2000 en 3000 toeren) en daarna weer kan aanklikken als je over de 3000 toeren heen komt omdat dan de acceleratie minder snel verloopt.
heeft iemand anders eventueel nog opties of oplossingen voor dit probleem??
of heeft iemand hetzelfde probleem al eens een keer opgelost??
groeten jens