Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
Hallo beste mede-volvobestuurders,
Het volgende is er aan de hand:
Mijn b21-a motor komt langzaam op snelheid en mijn verbruik is 1:7,8 op benzine!
Hieronder wat gegevens van mijn auto:
Volvo 245 uit 1984
B21A motor
M47 (5 bak)
kmstand 200.000 km ongeveer.
Vorige week zijn de kleppen gesteld en is de ontsteking afgesteld.
Contactpuntjes, verdeelkap, rotor, kabels, bougies zijn vernieuwd. Motor loopt sindsdien een stuk mooier, maarrrrrr.... nog steeds hoog verbruik! En nog steeds langzaam optrekken! Vooral merkbaar bij invoegen op snelweg.
Constateringen tot zover:
-Brandstofpompje lekt een hÃÃl klein beetje,
-Carburateur is een hÃÃl klein beetje nat bij het klepje onderaan de carburateur.
De carburateur is wel bekeken vorige week, en het membraan zag er nog netjes uit. De vorige eigenaar had waarschijnlijk motorolie in de carburateur gedaan, dus dat is er uit en er zit nu ATF in zoals het hoort.
In hoeverre hebben deze constateringen invloed op het brandstofverbruik en het langzaam op snelheid komen? En wat zou het nog meer kunnen zijn?
Berichten: 35
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2010
Valse lucht door bijv lekke pakking inlaatspruitstuk/kop?
Testen met remmenreiniger.
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
Dat kan ik wel eens proberen. Misschien een stomme vraag, maar hoe zie je met remreiniger dat er een lek is?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Inspuiten met remmenreiniger langs alle plaatsen waar een lek kan ontstaan. Als tijden het inspuiten het toerental omhoog gaat dan zuigt ie de remmenreiniger in en is er dus een lekje.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Beetje zwetende pakkingen her en der kan geen kwaad, dat betekent dat er olie inzit. Maar benzine hou ik liefst daar waar het hoort. En een lekkende benzinepomp is helemaal niet goed. Voor hetzelfde geld lekt-ie het motorblok in en dan heb je een enorme olieverdunning (en verbruik).
Maar het lek onderin de carb (dat is een nogal lamme plastic plug met O ring) is niet van invloed op de prestaties. Hoedanook die O ring vervangen, desnoods een frisse plug zoeken (die worden hard en klemmen niet meer).
Motorolie in de carb kan geen kwaad, hooguit accelereert-ie dan wat harder. De weerstand vd olie werkt als mengselverrijking.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
Zit je luchtfilter niet dicht? En als je de aansluiting van het luchtfilter op de carburatuer losmaakt gaat het dan beter? En dan kun meteen controleren of je de zuiger van de carburateur met je vinger helemaal omhoog kunt duwen.
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
Hallo, bedankt voor de reacties!
Morgen (inmiddels vandaag) ga ik dat eens proberen met de luchtfilter, ik moet er wel bij zeggen dat ik vorige week het luchtfilter vernieuwd heb...of is het dan een zinlose actie?
Die truc met die remmenreiniger lijkt me ook de moeite waard om te proberen?
Wat ik morgen ook ga doen is de compressie meten, hier even een copy van mijn bericht bij een speciaal aangemaakt topic hierover:
"Hallootjes,
Morgen (inmiddels vandaag) wil ik de compressie gaan meten van mijn Volvo 245 met B21A motor uit 1984.
De vraag is welke waarden ik zou moeten meten?
Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan ben ik ook nog wel benieuwd naar wat tips en tricks.
In Haynes kwam ik al wat info tegen, maar niet de waarden die horen bij een goede compressie! Verder lijkt mijn Haynes met name toegespitst te zijn op de B21E motoren en dat is injectie. Mijn blok is dus een B21A, dus carburateur. Namelijk in ÃÃn van de stappen staat dat je de brandstofpompzekering er uit moet halen. Volgens mij heb ik alleen een mechanische brandstofpomp??? Wie het weet, mag het zeggen..
Dit is het stappenplan wat ik denk dat bij mijn auto van toepassing is:
1) Een stukje rijden om de motor op temperatuur te laten komen,
2) Gelijktijdig alle bougies eruit,
3) "block the throttle wide open?" wat wordt daar mee bedoeld?
4) de bobinekabel loshalen?
5) De compressiemeter in het 1e bougiegat steken
6) De auto starten? gas erop? of niet? hoe lang lopen? stationair?
7) De meting opschrijven,
8) Vervolgens op dezelfde manier de andere cilinders meten.
Wie kan mij haarfijn dit proces uitleggen? Alvast bedankt!"
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
compressie meet ik als volgt:
1) stukje rijden en de boel op temperatuur laten komen
2) bobine-kabel loshalen en tegen blok aan leggen (weet niet of dat laatste nodig is maar staat me bij dat ik dit ergens gelezen heb)
3) ik rij op lpg dus zet ik de keuzeschakelaar lpg/benz in de midden stand (geen brandstof)
4) bougie 1 eruit en de meter erin
5) auto starten en een keer of zeven rond laten draaien (als je de compressiemeter kunt zien tijdens het starten doorstarten tot deze niet meer klimt) tijdens het starten het gaspedaal volledig in trappen
6) bougie er weer in en op naar nummer 2 etc. etc.
Puntje 6 bij jou post (motor laten lopen) gaat natuurlijk niet werken als de bobine kabel los is en er geen bougies in zitten.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt en misschien heeft iemand nog wel een aanvulling hierp.
Succes en hopelijk vallen de gemeten waarden binnen de specs.
Rondje remmenreiniger is altijd goed.
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
Ik meet zo de compressie:
1) Motor warmdraaien
2) Bougies er allemaal uit (Dan draait hij makkelijker rond tijdens de test).
3) Min-draad van de bobine af. (Geen rondvliegende vonken).
4) LPG-benzineschakelaar middenstand. (Geen brandstof)
5) Compressiemeter in cilinder 1 en iemand laten doorstarten met plankgas (="block the throttle wide open") tot de meter niet meer beweegt.
6) Zo verder met de andere cilinders.
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
Hallo beste meneren,
Vanmiddag heeft de meting plaats gevonden:
Alle cilinders zijn 12 bar, behalve de achterste cilinder die was 11,5 bar. Dus de compressie lijkt me goed :-)
Dat brengt me weer op de vraag: wat kan dan de oorzaak zijn van het hoge brandstofverbruik en het te langzaam op snelheid komen?
Ik denk met mijn lekenhersens dat ik het moet zoeken in de carburateur.
Het brandstofpompje heb ik van de week met remreiniger schoon gespoten en ziet er nog steeds schoon uit, dus dat mag het niet wezen.
De tip om de luchtslang naar de carburateur los te halen en dan gaan rijden om het verschil te ervaren, moet ik nog uitvoeren.
Aangezien de compressie mij zeer goed lijkt heb ik niet de truc met de remmenreiniger op de inlaatpakkingen e.d. toegepast.
Verder nog tips?