Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke dynamo?
Hoi Ik heb een alternator gereed liggen van Bosch , model 240 '77 80 amp ,hij past er onder,zonder probleem maar de borstels zijn kompleet al met een diode (zwart blokje op borstels ) er zat een dynamo in met 3 kabels op borstels hoe moet ik dit aanpakken de klem en draden wil ik upgraden omdat er later een flinke knaap van stereo inkomt :-) blijf ik wel met 3 kabels over ( mogelijk naar de regeleenheid aan de teller vermoed ik ) kan er mij iemand wegwijs maken
of een tip naar een andere topic
alvast bedankt

Danny
Antwoord
Je gaat van externe regelaar (ergens op het binnenscherm schat ik) naar interne regelaar (het zwarte blokje).

Dikke rode draad op de B+, de rode draad (die van het laadstroomlampje op je dashboard komt) op +61. En een massakabel van behuizing naar motorblok.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Jw240 schreef:ik heb een Nippon Denso dynamo uit een 940 er in zitten. spanner van de 240 over gezet en het werkt. Wel opletten met riem-lengte. Dat paste bij mij wel maar ik heb een 1991 240, als je flink ouder gaat kan er wel eens wat anders zijn.

En heeft gij hier toevallig ook een foto van? Mijn interesse is gewekt... (ik heb nu en aanbod van een Bosch 100ah met volvo nr 9130208, volgens mij van 940, vandaar...)
Antwoord
Ik ben nu bezig met de bekabeling van de dynamo te vervangen. Heb het al ingetaped met HPX tape dat vet- en hittebestendig is. Eroverheen doe ik nog krimpkous. Maar nu komt ie. Hoe laat ik de krimpkous krimpen? Gewoon een lucifer eronder werkt niet. Als ik de krimpkous boven een aangestoken pit van het gasfornuis houd, krimpt ie wel mooi. Maarja, ik heb geen mobiel gasfornuis wat ik onder de kap kan plaatsenWink

Hoe laat ik de krimpkous krimpen? Verfbrander, of is dat weer too much?
Antwoord
Gebruik ook veel krimpkous, mooi spul is dat! verkrijgbaar in alle maten en kleuren!
In mijn prille knuteseldagen deed ik het met een aansteker maar heb nu een verbrander met meerdere standen.
Gaat uitstekend!

Rick Donkers heeft lekker spul om kabeltjes mee te verfraaien!

Omwikkel de meeste slangen met flexbuis (ook hitte/benzinebestendig) of flexkous (leuk om de slangen)
Kabelschoentjes en verbindingen monteer ik altijd met [URL="http://www.rdae.nl/montagemateriaal/krimpkous/index.php/cPath/49_79?osCsid=6bf77f8cd68b4d690bb61c2875444529"]krimpkous

[/URL][Afbeelding: sct.jpg]

[Afbeelding: Ngst.jpg]

[Afbeelding: Slang.jpg]

Voorbeeldje van krimpkous icm flexbuis en flexkous:

[Afbeelding: bob_nice.jpg]

Flexkous icm krimpkous om een slangetje te pimpen:

[Afbeelding: IMG_0221a.jpg]

Ok, ok, ik dwaal af: gewoon een verfbrander (Lidl heeft een mooie goedkope, met twee standen in de aanbieding)

Btw, als je toch de bedrading van de dynamo beethebt, trek hem dan even onder (de voorkant van) het blok vandaan.
Slechte positie voor bedrading (baggervet en heet), laatst een 244 met een brandblusser moeten redden omdat die in de fik stond vanwege brakke dynamobedrading onder het blok langs).
Even een meter loshalen en alle bedrading even in een hitte/vet-bestendige buis/kous whaterever wikkelen.
Je bent er nu toch.
Fix dan meteen even dat ielige massdraadje.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
De verfbrander heeft zijn dienst bewezen, de krimkous zit erom.

Vandaag de spanningsregelaar vervangen, preventief, de oude zag er niet erg goed meer uit. Nu zit ik wel met een vraag. Hieronder 3 foto's van de nieuwe en oude spanningsregelaar. Op de onderste foto zie je dat de oude spanningsregelaar een weerstand heeft, die de nieuwe niet heeft. De weerstand zit verbonden aan de massa. Waar is deze voor, moet ik hem overzetten? Ik heb de nieuwe geplaatst, gewoon zonder weerstand, maar kan hem natuurlijk altijd nog erop solderen.

[Afbeelding: spanningsregelaar1.jpg]

[Afbeelding: spanningsregelaar2.jpg]

[Afbeelding: spanningsregelaar3.jpg]
Antwoord
Voor radio-ontstoring? Afscherming voor gevoelige elektronica? Volgens mij heeft de 240 versie geen weerstand op die plek, zou de 940 iets gevoeliger zijn voor het ÃÃn of ander?
Antwoord
Alles weer geinstalleerd; 100ah dynamo met nieuwe spanningsregelaar en nieuwe massa- en voedingskabel, ingetaped en daarna in de krimpkous. Alle sensoren schoongemaakt, vooral de BDP sensor was smerig van de olie. EGR ook weer helemaal schoon, afdichtplaatje verwijderd. Stappenmotor (of eigenlijk: stationair hulpluchtregelaar) vervangen (origineel, schrik niet, 177 euro!!). Nu loopt ie weer als een zonnetje. Best pittig en altijd mooi stationair. Voltage bij stationair is 14,35 volt, helemaal prima lijkt me. Ik zeg; case closed!
Antwoord
Gefeli. Misschien nog een fotootje van de 100A dynamo op je motorblok?
Antwoord
Foto ga ik nog even maken.

Maar, wat een domper. Na de 60km proefrit van gister in de veronderstelling dat alles nu goed was. Vandaag(wel erg nat weer) starten: meters doen niks. Motor loopt wel gelijk goed. Maar geen toeren, geen snelheid, geen km/dag-teller, geen temperatuur en geen brandstofmeter. Bij wegrijden begint het accu-lampje te branden, afwisselend helder en minder helder. Ruitenwissers wissen langzaam.

Toen tijdens het rijden even de lichtschakelaar uit en weer aan gedaan(gewoon naar links en weer naar rechts draaien) en ineens sprongen alle meters aan. Dynamo lampje ging gelijk uit en de ruitenwissers deden het weer op normale snelheid.

Nu; hoe kan dit?? Ogenschijnlijk is er niet iets serieus mis, motorisch geen probleem, maar is er ergens een slecht contact. Het natte weer heeft er ongetwijfeld aan meegewerkt, maar waar kan ik het slechte contact zoeken? Opvallend is dat de meters ineens weer aangingen bij het naar links en weer naar rechts draaien van de lichtschakelaar. Schijnbaar zorgt spanningswisseling in het circuit er dus voor dat e.e.a. weer werkt. Welke massapunten zijn er allemaal?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.663 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.586 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Radio welke geschikt is voor elektrische antenne Van Schellen 11 8.480 22 May 2020, 23:56
Laatste bericht: Van Schellen
  Dynamo vraag socrates 2 3.428 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.241 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 9.600 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Welke brandstofpomp? Mark244 1 2.632 7 December 2016, 00:21
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 27.369 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Welke snelheidsmeter (K-nummer) hoort in welk modeljaar? oudevolvo 9 8.462 20 September 2016, 21:12
Laatste bericht: BramvanBlokland
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.538 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)