Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
Jambon schreef:vergeet niet dat, wanneer de rotor, en dan dan met name de contactvlakken waar de koolborstels op "lopen" dusdanig zijn ingelopen, niet vervangen worden maar in de ijzerbak verdwijnen
Mag je er vanuit gaan dat een revisie dynamo voorzien is van een nieuwe rotor/contactvlakken?
Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
Via mister-auto.nl koop je een nieuwe CEVAM 80 ampere dynamo voor 149 euro:
http://www.mister-auto.nl/fl/dynamo-alte...34381.html
Is CEVAM een goed merk? Nooit van gehoord, volgens de website is het frans. Franse auto's en electronica is niet altijd een sterke combinatie gebleken
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Doeke Dobma schreef:Mag je er vanuit gaan dat een revisie dynamo voorzien is van een nieuwe rotor/contactvlakken?
het duurt lang voordat die dingen op zijn, dÃ
reden waarom er koolborstels in zitten, want die moeten juist slijten.. ik heb er denk ik 1 gezien die echt op was, vraag me niet hoeveel ton er dan al achter de kiezen zijn.
Die contactvlakken vervangen zouden het onnodig duur maken en ik vraag me af of het arbeidsproces zo is dat dat überhaupt nog kan.. op = op . De dikte van die dingen wordt gemeten en zolang dat binnen de marge valt wordt de rotor goedgekeurd, en voorzien van nw lagertjes.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja. Maar de lagers in de Bosch houden het veel langer uit als de koolborstels. Verder helemaal eens, een gereviseerde dynamo zou nieuwe lagers moeten hebben gekregen.
En dan geen Chinese maar echte, wat je nooit kan controleren. Conclusie: reviseer zo nodig zelf je dynamo. Of neem een Bosch gereviseerde (eXchange heten die).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Google:
Citaat:Het dynamo revisieproces
Bij demontage van de dynamo wordt het voor- en achterschild in de zandstraler gestraald. Daarna gaan de schilden in de werpstraler (gevuld met stalen straalkorrels). Hier komen de schilden als nieuw uit. De waaier en poelie worden eveneens gestraald en daarna gespoten met hittebestendige zwarte verf. De sleepringen van de roter worden afgedraaid of, indien versleten, vervangen. De stator wordt doorgemeten en, indien nodig, vervangen. De lagers, het diodeblok, de borstels en de regelaar worden altijd vernieuwd. Na montage wordt de dynamo uitvoering getest op de Bosch testbank. Bij positief resultaat is de desbetreffende dynamo weer klaar voor gebruik.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Rob schreef:Google:
...dus toch wel nw sleepringen...
Edit: een sleepring is geen rotor, hangt dus van de technische uitvoering af..
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jep, tenzij ze het contactoppervlak mooi afdraaien wat Jambon bedoeld.
Groeten, Boele
Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
Past er ook een dynamo van een ander type Volvo op? 740/760/940/960? Die zijn vaker zwaarder uitgevoerd.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij niet. Vooral omdat de 7/9 dynamo bovenaan hangt en de riemspanner anders geregeld is. Hij is zeg maar gespiegeld. Ik had er 1 uit een 91 740 en die kreeg ik er niet aan (89 240).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Doeke Dobma schreef:Past er ook een dynamo van een ander type Volvo op? 740/760/940/960? Die zijn vaker zwaarder uitgevoerd.
ik heb een Nippon Denso dynamo uit een 940 er in zitten. spanner van de 240 over gezet en het werkt. Wel opletten met riem-lengte. Dat paste bij mij wel maar ik heb een 1991 240, als je flink ouder gaat kan er wel eens wat anders zijn.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni