Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Heb sinds een tijdje een behoorlijk hinderlijk geluid in mijn 740 station van '86 met M46.
Na een tijdje rijden (warm worden?) komt er een hoog rinkelend geluid opzetten dat weggaat zodra het koppelingspedaal zelfs maar een tikkeltje ingetrapt is, of met de voet omhooggehouden wordt.
Het is zodanig hard dat het duidelijk hoorbaar is binnen en buiten de auto, stationair en op elke snelheid, in elke versnelling.
Koppelingset is geheel nieuw. Zou hier toch iets aan kunnen mankeren? (druklager?). Koppelingskabel?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
eea verkeerd afgeteld en misschien druklager gaar. welk merk heb je gekocht?
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Geen idee welk merk het is Carlo, de koppeling was vernieuwd toen ik de auto kocht. misschien de koppelingskabel opnieuw afstellen?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
meeste bedrijven vervangen het druklager niet. vraag het specifiek na. als hij toch vervangen is heb je een jaar garantie op het onderdeel en drie maanden op de reparatie (normaliter). even terug gaan naar de garage en laten luisteren.
kan ook zijn dat je een veer nodig hebt om je koppelvork naar achteren te trekken en dat ze die vergeten zijn terug te plaatsen of weggerot is. die veer zorgt ervoor dat je druklager NIET continu tegen je drukgroep draait
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Het druklager was zeker vervangen. Als ik de koppeling ook intrap, hoor ik geen bijgeluiden (zou het geval moeten zijn als deze gaar is).
De veer zit er dacht ik niet op, zal daar eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
Als dat niet helpt, ga ik eens terug naar de garage. Zijn er verschillende types koppeling op een 740 met M46? (is nl het geval bij de 240 serie weet ik uit ervaring...)
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
ja, zijn 2 types. de 271266 set en 271267 set. hoge en lage drukgroep
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Weliswaar een late reactie, maar ik had excact hetzelfde met mijn 240 van 1985. De diagnose van Carlo blijkt de juiste. Na het vervangen van het druklager (bleek gaar te zijn toen ik de achterste krukaskeerring verving) was het probleem over.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Balen, het geluid is weer terug. Gaat weg als ik tijdens het rijden het koppelingspedaal iets omhoog druk of iets naar beneden druk.
Merkwaardige is dat het geluid pas is ontstaan nadat ik afgelopen voorjaar mijn koppelingskabel heb vervangen nadat de oude onderweg was geknapt.
Iemand een idee!
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.