5 February 2012, 21:46
Boele schreef:Roffel bij TDI?Ja!
245L VAN
advies gevraagd: caravantrekker
|
5 February 2012, 21:57
Heb zelf een aantal jaar geleden ook een probleem gehad (plotseling)qua trekkracht.
Betreffende een 245 uit 1992. Ik had toen een zware caravan (tot 1480 KG) welke normaal geen probleem was, maar opeens was de fut eruit. Het probleem was dat de achterdemper 'verstopt"was met de vulling (die was losgekomen)
6 February 2012, 10:50
ruspek schreef:De 740 die ik heb mag volgens opgave 1600 kg trekken.De 854 / 855 TDI of een V70 TDI en dan ben je in ieder geval van dit probleem af. Als je een nette classic zoekt, dus tot bj 2000, heb je er ook gewoon zo een heel fijne auto aan en een berg koppel. Bovendien een dieseltje loopt, met regulier onderhoud, altijd. Ik heb er hier eentje van een klant met 1.3 miljoen km's erop. Alles nog steeds origineel, goed onderhouden en blijft gaan dat ding. Nooit voor rare verrassingen (lees kosten) komen te staan met dat ding. Die mens rijd lekker zijn kilometertjes, eens per jaar 4 weken met de caravan weg (een zware Dethleff), gewoon goed en tip/top in orde.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
10 February 2012, 14:40
Dank voor de reacties allemaal.
Zit ik nog met de volgende vraag: Hoe is een v40? net een slagje kleiner, maar de hond hoeft toch niet mee. Of is er op de achterbank niet voldoende ruimte voor de beentjes van de kleintjes. (ivm kinderstoeltjes) En als caravantrekker? storingen, kwaliteit?
10 February 2012, 15:45
Sebastiaan! schreef:Ja!Ja, een roffel overstemd door een blik vol knikkers.
10 February 2012, 21:15
Wat voor caravan komt er achter te hangen, hoe zwaar enzo?
Ga je de bergen in met de caravan of blijf je in nederland. Is ook best belangrijk om te weten als je een caravantrekker uit gaat zoeken. De 850 bijvoorbeeld is een minder stabiele trekker als de 940. En met de 940lpt heb je koppel genoeg om boven te komen met 1500kg en je bent dan geen rijdende wegversperring. Achter een V40 zou ik geen 1500kg caravan hangen als je de bergen in gaat. Achter een 940lpt weer wel. Wel goed beladen dan maar dat geld voor elke caravan.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
10 February 2012, 22:24
Caravan is max. `1300 kg. leeg gewicht 1025kg.
Het is de bedoeling om in voor en naseizoen een beetje in de buurt te blijven. (max. 400 km enkele reis) In hoogseizoen 3 tot 4 weken trekken door europa. Dit jaar staat Noorwegen op de planning. Ik denk volgend jaar richting Slovenië of Spanje of Oostenrijk, Polen of???? maw bergen moeten ook bedwongen worden. En een beetje redelijk meekomen met het verkeer zou wenselijk zijn. Ik weet dat het beste een diesel zou kunnen zijn. ivm koppel onderin. Maar kwa kosten rijd ik het liefst een LPG-G3 auto (al is daar in het buitenland soms erg lastig aan te komen, dus ben je genoodzaakt om dure benzine te tanken)
11 February 2012, 13:27
"Met gemak naar de 60, daarna moeizaam richting de 80. Harder wilde hij eigenlijk niet, om de 80 te behouden moest ik regelmatig terug naar de 3"
Ik heb de indruk dat het probleem meer ligt bij het idee dat in Nederland steeds meer wordt verkondigd en ook bij rijlessen wordt aangeleerd dan je in een zo hoog mogelijke versnelling moet rijden. Dat is in ons vlakke landje met de moderne auto's wel mogelijk en als je heel langzaam optrekt met onze voiture's ook wel. Maar als ze wat kracht moeten leveren kan je beter in een lagere versnelling rijden. De juiste versnelling is die versnelling waarin je als je gas geeft nog redelijkerwijs de snelheid verhoogd. Dat voorkomt in de bergen een kokende motor en andere problemen, en dat een caravan trekken een probleem wordt. Ik rij in de 245 met een b200f motor. Ik heb er een zware paarden trailer (1800 kg mag eigenlijk niet) achter gehad, geen enkel probleem. Maar dan rij je 80 in de 3e versnelling. OOk GEEN ENKEL PROBLEEM. dat moet je met de veel auto's doen. Met mij caravan (1300 kg) Ik mag ook 1600 kg trekken. Als er kracht geleverd moet worden dus bij optrekken"1e versnelling tot 40/45 km p/u , 2e versnelling tot 60/70 km/pu 3e versnelling tot 100/110 km p/u 4e versnelling tot 140/150 km p/u verder 5e versnelling. Als je op snelheid bent en de auto hoeft niet meer extra kracht te leveren om op te trekken of gewicht te trekken. Dan kan je met caravan in de 4, 80 rijden. echter in bergen of met door trekken of in Nederland harde wind tegen of tegen een brug op, soms weer terug schakelen naar 3. of in de bergen terug naar 2 of 1. Een vriend die volgens het nieuwe rijden les had gehad en in de volvo in de bergen reed, reed in de 4e versnelling de bergen op. plank gas en de auto had er moeite mee en het benzine verbruik ook. 1 op 5. Als ik zelf reed schakelde ik wel terug bergop naar 3 en soms naar 2. Geen probleem met optrekken en benzine verbruik 1 op 10. De snelheden die ik hier heb genoemd zijn ook de snelheden die volvo adviseert. Juist omdat de motoren van Volvo zo goed zijn zijn het goede trekkers. Maar wel trekken met het hoogste koppel als hij de meeste kracht levert. Dus in de juiste versnelling.
11 February 2012, 15:32
MMM Zo had ik het nog niet helemaal bekeken. (en ook nog niet uitgeprobeerd natuurlijk)
Ik heb de B230A motor, heb geen idee hoeveel koppel deze heeft. Wel dat ie origineel 112pk zou moeten hebben. (maar wat er nu na 26 jaar van over is???) Ook is mijn toerenteller niet helemaal jofel, kan dus lastig inschatten wanneer ie het hoogste koppel heeft. In ieder geval eerst maar even in de meivakantie de sleurhut erachter en eens kijken waar het schip strand. Als het dan niet bevalt dan heb ik nog tijd zat om een mooie diesel oid op de kop te tikken. Maar rustig kijken en informeren is ook erg leuk om te doen. (mooie v70's gezien voor weinig bijv.)
11 February 2012, 16:47
Trekkracht is ÃÃn aspect maar veiligheid met remmen en sturen is wel zo belangrijk. Met mijn 2cv krijg ik een stevige aanhanger ook prima van zijn plek maar remmen ho maar. Auto is veel te licht. Verkijk je dus niet alleen op de motor. Met een beetje toeren rijden moet een goede B23X je toch overal brengen?
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|