Berichten: 7
Topics: 6
Lid sinds: Jul 2016
31 August 2021, 13:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 August 2021, 14:02 door moerelonline.)
Beste allemaal,
Ik wil mijn 244 een stukje verlagen (niet hélemaal plat, maar subtiel) en er sportvelgen (BBS imitatie) op gaan leggen. Hebben jullie tips, als in: welke verlagingssetje is een beetje gangbaar heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding? Heeft iemand wellicht nog iets tweedehands liggen?
En m.b.t. de velgen: ik kan nergens iets vinden over de J-waarde (breedte velg). Ik overweeg deze velg, met de volgende specs: 7.5J x 16 inch, steekmaat 5x108 en een ET-waarde van 25. Daar zou ik 225/50/16s bandjes op willen leggen. Gaat dit allemaal passen denken jullie?
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen en/of adviseren. Alvast bedankt!
Groetjes, Paul
PS: dit is de inspiratie, deze kant wil ik ermee op... Mijn 240 heeft dezelfde kleur en ik vind dit mooi.
Volvo 244 (1986)
Volvo 940 HPT (1997)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
J is officieel het profiel van de velgrand, gewoon 7,5 is de breedte.
Rim width tyre, Engels werkt vaak beter op google:
https://www.tyresizecalculator.com/chart...size-chart
Deze maakt t helemaal mooi met geveerd gewicht, remklauwen en al:
https://www.wheel-size.com/calc/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 76
Topics: 19
Lid sinds: Jun 2016
6 September 2021, 11:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 September 2021, 12:10 door Yezzz.)
Ik durf nu toch wel te zeggen dat ik een beetje ervaring heb met het verlagen van 240s.
Puur afhankelijk van hoe laag je precies wilt kan je meerdere opties afwegen.
- In de basis kan je beginnen met verlagingsveren. Deze laten je een cm of 4 misschien 5 zakken. Echter is je schokbreker dezelfde lengte als orgineel dus je verkort je veerweg hier ook een stuk mee. Je zit dan ongeveer naar 300 euro te kijken en je zult even veerspanners moeten hebben om de voorste veren te vervangen.
Dit kan je aanvullen met betere schokbrekers voor betere rijeigenschappen maar dat staat vrij van de rijhoogte.
- Wil je verder dan die 4 cm, zit je eigenlijk al naar een schroefset te kijken. Hierbij beginnen de prijzen bij +- 500 euro voor een set van Retro Turbo. Persoonlijk heb ik geen ervaring met deze set dus wel of niet aanbevelen doe ik hierbij ook niet.
Met deze set zal je ongv. 10cm kunnen zakken.
- De derde optie is (waar de voorbeeld auto die je mee plaatsde ook op staat) een schroefset van BC coilovers. Prijs kwaliteit is hier gewoon moeilijk aan te tippen. Ik heb de set nu alweer een jaar of 3 en is nog als nieuw.
Let wel! Voor de BC set, maar ook die van Retroturbo zal je je veerpoot kapot moeten zagen en de schroefset op de fusee (laten) lassen.
Een setje van BC zal rond de 1000 euro zitten. Op een setje van BC zal je in iedergeval laag genoeg kunnen gaan om de voorbeeld foto te kunnen evenaren. Verder zijn er truckjes uit te halen om nog veel verder te zakken, maar dat zal in jou geval niet van toepassing zijn.
Bij iedere optie advieseer ik meteen een verstelbare panhardstang aan te schaffen ( +- 170 euro )
Met deze kan je je achteras terug naar het midden van de auto afstellen. De as verplaatst namelijk dwars tov. de auto als je deze in hoogte veranderd. Door deze weer op rijhoogte te centreren zal de auto beter rijden, onderdelen minder slijten en met bredere wielen heb je minder problemen met de wielkasten.
Mocht je echt vors verlagen, dan zijn verstelbare trekstangen ( +-240 euro ) ook iets om naar te kijken. Dit is om de lagers in de cardanas en aandrijflijn te besparen door deze weer goed af te kunnen stellen. Doe je dit niet dan heb je kans dat je flinke trillingen creeerd in de aandrijflijn.
De volgende stappen die erna komen zullen mij rijhoogte niet veel meer veranderen, tenzij je luchtvering zou willen, maar dat is een hoofdstuk opzich.
Verdere duurdere opties zijn eigenlijk allemaal gericht op circuitgebruik en zal voor een straatauto dus duur genoeg zijn.
Er zitten nog wel een paar haken en ogen aan het verlagen van een volvo en mocht je vragen hebben hoor ik het graag
Nu heb ik even ingelezen over je voorbeeldwagen, deze rijd dus op BCs met ingekorte achterveren omdat het anders niet laag genoeg was. Nu valt het op de fotos mee, maar dit is al vrij laag. Ik ben geen voorstander van veren inkorten (er is altijd een alternatief) maar deze auto staat dan wel al zo laag dat verstelbare torsie(trek) en panhard stangen een must zijn. Daarnaast is dit al zo laag dat een Roll Centre Correction kit aan te bevelen is. Dit is een dure upgrade, maar zal het rijgedrag van de auto wonderen doen.
Ik denk, als je een beetje comfortabel en fatsoenlijk op dezelfde rijhoogte wilt rijden, dat je bij elkaar toch naar een eurootje of 2000 in je onderstel mag investeren.