Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alles lijkt goed, maar de overdrive schakelt niet in
#11
Als electra en oliepijl in orde zijn, en de overdrive shakeld niet in, dan meet ik altijd de oliedruk met ingeschakelde overdrive. De oliedruk moet liggen tussen de 3,7 en 4,0 MPa liggen bij een goede overdrive. Bij een overdrive die veel kilometers gelopen heeft, mag de oliedruk zakken tot een minimum oliedruk van 2,9 MPa en zal dan nog werken. Als de oliedruk lager is dan 2,9 mpA ? kan zijn het zijn dat de oliepomp, of de dichtingen van de 4 zuigers versleten zijn. Wat er ook regelmatig gebeurd, is dat de veer van de oliedrukhouder breekt, daardoor kan de oliedrukpomp zijn druk niet meer opbouwen en schakeld de overdrive niet meer in. Om te zien of de veer gebroken is, verwijder je het onderste deksel met de 6 bouten, verwijder dan de zeef, en draai dan de linkse stop onderaan los, dan kun je de oliedrukhouder eruit halen en zal je een grote en een kleine veer zien die in elkaar geschoven zitten, meestal is de kleine veer gebroken, is dit het geval? dan kun je 2 nieuwe veren monteren en zal de overdrive weer werken. Normaal gezien moet je met nieuwe veren de oliedruk regelen met dikte ringen die onder de veren zitten, maar bijna altijd lukt het met juist nieuwe veren te plaatsen.
Antwoord
#12
@Marc1970: Bedankt voor je bericht en je hulp. Gezien het werk dat ik er dan mee heb en de eventuele kosten, kijk ik liever uit naar een vijf bak. Op MP heb ik deze advertentie gevonden. Advertentie 608467378. Deze is met aandrijf as. Is het kilometerteller nog op een andere manier op te lossen zodat ik meer keuze heb?
Antwoord
#13
johan laveyne schreef:Als electra en oliepijl in orde zijn, en de overdrive shakeld niet in, dan meet ik altijd de oliedruk met ingeschakelde overdrive. De oliedruk moet liggen tussen de 3,7 en 4,0 MPa liggen bij een goede overdrive. Bij een overdrive die veel kilometers gelopen heeft, mag de oliedruk zakken tot een minimum oliedruk van 2,9 MPa en zal dan nog werken. Als de oliedruk lager is dan 2,9 mpA ? kan zijn het zijn dat de oliepomp, of de dichtingen van de 4 zuigers versleten zijn. Wat er ook regelmatig gebeurd, is dat de veer van de oliedrukhouder breekt, daardoor kan de oliedrukpomp zijn druk niet meer opbouwen en schakeld de overdrive niet meer in. Om te zien of de veer gebroken is, verwijder je het onderste deksel met de 6 bouten, verwijder dan de zeef, en draai dan de linkse stop onderaan los, dan kun je de oliedrukhouder eruit halen en zal je een grote en een kleine veer zien die in elkaar geschoven zitten, meestal is de kleine veer gebroken, is dit het geval? dan kun je 2 nieuwe veren monteren en zal de overdrive weer werken. Normaal gezien moet je met nieuwe veren de oliedruk regelen met dikte ringen die onder de veren zitten, maar bijna altijd lukt het met juist nieuwe veren te plaatsen.

Hallo Johan; ik heb de oliedrukhouder compleet vervangen. Bij de oude was zelfs de grote veer gebroken. Ik had dan ook goede hoop dat het probleem opgelost zou zijn. Wat bedoel je met dichting van de 4 zuigers? Kan ik daar makkelijk bijkomen?
Antwoord
#14
Marc1970 schreef:Ik denk niet dat je het zo op gaat lossen. Er staat een hele beslisboom voor OD problemen in die Buckeye link, die uiteindelijk allemaal te verhelpen zijn. Ik heb het vervangen van de 'operating pistons' gesuggereerd omdat die in modellen voor 1985 wel eens gaan lekken, maar het kan van alles zijn. Voor het vervangen van die zuigers zijn ook weer allerlei trucs etc. Maar misschien ben je voor reparatie het beste af bij de specialist op OD gebied, die zijn er genoeg.

De vijfbak zou kunnen maar die zijn er niet heel veel met km telleraandrijving (die je nodig hebt), hij is wat korter dus je moet er een ander stuk aandrijfas bij hebben.

Hoi Marc; ik heb op Marktplaats deze advertentie gezien: Advertentie 608467378. Dit met aandrijf as. Is er nog een andere manier om kilometer aandrijving te realiseren? Wat is de M- aanduiding van dit type bak?
Antwoord
#15
Dat is een M47, maar voor een diesel. Als ik [url=]Johan (in een ander topic)[/url] goed begrijp past die spine as niet.

Een andere manier voor een kabelgestuurde km-teller is zon systeempje van huke basart:
http://www.hukebasart.nl/huke/?Electrisc...heidsmeter

Zal best werken, maar een erg omslachtige oplossing.
Antwoord
#16
Dop, je begrijpt me verkeerd. De as die in het rollement schuift die in de krukas zit (toprollement) is dikker bij een diesel dan bij een benzine.
De eerste vernellingbakken die gemonteerd werden op een 240 diesel waren dezelfde bakken als de benzine, met dit verschil dat er een verdikkingshuls op de ingaande as was geschoven om de as passend te maken in het toprollement van de VW diesel motor. Deze bakken kon je ook monteren in een benzine, maar dan moest je de huls opwarmen om de huls te kunnen verwijderen van de as. Vanaf dat de 740 serie is uitgekomen zat er geen huls meer op de as, en wilde je een 740 dieselbak in een 240 of 740 benzine monteren, dan moest je de as afdraaien ofwel de bak openen en de ingaande as versteken.
Antwoord
#17
Ah dat stukje.
Duidelijk heb mn post aangepast, tnx.
Antwoord
#18
#Rene# schreef:Hallo Johan; ik heb de oliedrukhouder compleet vervangen. Bij de oude was zelfs de grote veer gebroken. Ik had dan ook goede hoop dat het probleem opgelost zou zijn. Wat bedoel je met dichting van de 4 zuigers? Kan ik daar makkelijk bijkomen?

Rene, voor ik je verder kan helpen, zul je eerst de oliedruk moeten meten van je overdrive. Met de gegevens van de oliedruk die je meet kan ik je helpen om je probleem op te lossen.De overdrive is een complex ding, maar eenmaal je de werking er van kent is het een eenvoudig ding.
De oliedruk meet je door links boven de solenoide een bout uit te draaien waarop je dan de meter kan op aansluiten. Zet de auto met zijn beide achterwiel van de grond, start de motor,zet hem in zijn 4de versnelling en schakel dan de overdrive in, laat het toerental van de motor oplopen tot een 2500 a 3000 toeren, de oliedruk moet dan minimum 2,9MPa zijn, is de druk lager? dan zal de overdrive niet inschakelen maar kun je wel de hoeveelheid druk aflezen die je meet.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen 1ste en 2 de versnelling meer M46 met overdrive JZW 4 240 6 August 2025, 21:03
Laatste bericht: JZW
  240 ontkoppelt niet volledig Jort 9 1.405 1 August 2025, 18:23
Laatste bericht: Jort
  Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST Boet 7 2.032 25 December 2023, 14:17
Laatste bericht: Rin
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 3.282 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 10.284 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.616 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 schakelt slecht Brat 18 11.446 17 July 2020, 21:59
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Overdrive pakt niet Lubse 9 8.712 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.624 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.914 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)