Berichten: 57
Topics: 18
Lid sinds: Jan 2012
Vandaag een volvo 240 GL gekocht met 2,4l diesel 4 versnellingsbak met overdrive (bwjr 1986)
Nu vraag ik mij af hoe de OD werkt / hoe je daar mee rijd: (de OD werkt op dit moment ook niet altijd volgens verkoper)
waar zit de schakelaar? (is dit de drukschakelaar op de versnellingspook? ik lees ook dingen op het forum over schuifschakelaars: is dit na-inbouw?))
hoe schakel je hem in en uit? (met of zonder koppelen? (bij een power-take-off moet je altijd wel koppelen iig)
alvast bedankt.
Berichten: 602
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Sylvester schreef:Vandaag een volvo 240 GL gekocht met 2,4l diesel 4 versnellingsbak met overdrive (bwjr 1986)
Nu vraag ik mij af hoe de OD werkt / hoe je daar mee rijd: (de OD werkt op dit moment ook niet altijd volgens verkoper)
waar zit de schakelaar? (is dit de drukschakelaar op de versnellingspook? ik lees ook dingen op het forum over schuifschakelaars: is dit na-inbouw?))
hoe schakel je hem in en uit? (met of zonder koppelen? (bij een power-take-off moet je altijd wel koppelen iig)
alvast bedankt.
Ja, de knop zit bovenop. Hoewel ik ook een 940 heb gehad met de knop aan de zijkant.
Je hoeft niet te koppelen alleen even gas los en knop indrukken. Bij terugschakelen gaat de overdrive vanzelf uit.
Berichten: 602
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
En natuurlijk proficiat met je aankoop. Een foto zou al veel zeggen!
Berichten: 57
Topics: 18
Lid sinds: Jan 2012
Hartelijk dank voor snelle reactie, foto volgt morgen.
Is het mogelijk / hoe schakel je terug naar de 4e versnelling?
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Als ik jou was, voor het behoud van de bak altijd even de koppeling gebruiken als je naar de overdrive schakelt.
Als de auto in zn 4 overdrive staat kun je gewoon (met eventueel met koppeling) het knopje indrukken en dan staat ie weer in zn 4.
Je kunt ook de pook even in zn neutraal zetten en dan terug in zn 4 gooien.
Veel plezier ermee.
245L VAN
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Sebastiaan! schreef:Als ik jou was, voor het behoud van de bak altijd even de koppeling gebruiken als je naar de overdrive schakelt.
Als de auto in zn 4 overdrive staat kun je gewoon (met eventueel met koppeling) het knopje indrukken en dan staat ie weer in zn 4.
Je kunt ook de pook even in zn neutraal zetten en dan terug in zn 4 gooien.
Veel plezier ermee.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Van 4 naar OD in hogere toeren verloopt echt mooi zonder koppeling. Is dan net een automaat.
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Ja maar dirk, ik ben niet zo'n racert als jou hÃ!
Ik doe gewoon altijd met koppeling, wat de rest doet moeten ze zelf weten...
Kan waarschijnlijk ook per m46 verschillen, als ik de mijne vergelijk met de m46 van de broine..
245L VAN
Berichten: 57
Topics: 18
Lid sinds: Jan 2012
Ik ben nu toch wel benieuwd hoe het technisch er aan toe gaat in / op de versnellingsbak, heeft iemand misschien technische afbeeldingen? (zijn er ook meerdere typen overdrives?)
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hoe stel je je een "power take off" met een D24 voor?
Anyhow, deze OD is een stevig ding met z'n eigen koppeling intern. Gaat ws. langer mee dan de rest vd auto. Google op Laycock de Normanville J type overdrive.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 57
Topics: 18
Lid sinds: Jan 2012
14 January 2012, 23:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 January 2012, 23:58 door Sylvester.)
Na wat onderzoek snap ik het niet helemaal meer, op internet wordt gesproken over een echte 5-bak M47 (en volgens mij chassisnr hier ingevoerd
http://www.volvo240-260register.nl/PROD/ heb ik ook een M47 5v) echter heb ik dus wel een pook met OD knop en geen mogelijkheid in zijn 5 te schakelen met de pook, wederom bedankt
Na het lezen van deze pagina een stukje wijzer geworden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overdrive_(techniek)
al zie ik nog wel een verschil dat er bij mijn m47 geen OD vermeld staat in het identificatienr en bij andere bakken kwam ik dat wel tegen (na wat spelen met cijfertjes op de eerder genoemde link)