Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelf kleppenstelgereedsschap maken.
#1
Omdat ik een aantal vragen kreeg over hoe ik de kleptstelplaatjes uit de cilincerkop heb gekregen zonder de voorgeschreven gereedschappen, zet ik hier voor jullie allen de manier neer.

Volgens mij is dit voor iedereen te doen.


[img][Afbeelding: foto6fg.jpg]

Het zelf gemaakte gereedschapje.

[Afbeelding: foto3jwm.jpg]

[Afbeelding: foto4ff.jpg]

[Afbeelding: foto5sc.jpg]

[Afbeelding: foto8du.jpg]
Haal de bougies uit de motor. Door aan de koelfan te draaien druk je met de nokkenas de klep, waarvan je het stelplaatje eruit wil halen, naarbeneden. Let op, voordat je de klep naar beneden drukt moet je het groefje van de houder waar het plaatje in ligt zo positioneren dat je er makkelijk met een kleine schroevendaaier in kan prikken om later het plaatje er uit te wippen.
Je plaatst het gereedschapje onder de nokkenas, boven de zijkand van de houder waar het stelplaatje in ligt, en tegen de buitenrand van de kop. Dit is de lange rechte kant van het gereedschapje. aan de andere kant zit een uitsparing voor de klep naast de klep waarvan je het plaatje er uit gaat halen.


[Afbeelding: foto7ncu.jpg]


Vervolgens draai de nokkenas voorzichtig verder zodat de klep omhoog komt totdat de houder van het stelplaatje klem komt te zitten tegen het gereedschapje. Controleer of het gereedschapje goed op de rand van de houder ligt.
Nu draai je de nokkenas nog iets door, zodat de nok ongeveer een halfe cm vrij komt van het plaatje. Nu wip je het plaatje zo met een kleine schroevendaaier er uit.

Nieuw plaaje terug leggen en draai de nokkenas terug zodat het gereedschapje weer los komt.

Fluitje van een cent. PAS WEL OP VOOR JE VINGERS.


Uploaded with ImageShack.us
Antwoord
#2
Super! Dit soort how-to's zorgen ervoor dat iedereen dit relatief simpele klusje thuis kan uitvoeren.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Slim gevonden maar... toch wel wat eng, vind ik. Als de scherpe rand van je gereedschapje iets afslijt of als de maat toch net niet passend is, kan de nokvolger al omhoogschieten met mogelijke schade of letsel als gevolg. Ik heb ook veel zelfgemaakte hulpmiddelen maar deze klepstelsleutel heb ik toch gekocht.
[Afbeelding: klepstelsleutel.jpg]

Wie dit ding wil gebruiken: ik woon bij Delft en voor een pak stroopwafels of andere goodie leen ik hem graag een dagje uit.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#4
op gereedschap moet je niet bezuinigen is mijn ervaring.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
Jullie hebben natuurlijk gelijk en ik zal jullie niet tegen spreken.
Zelf heb ik ook veel gereedschap en er is niets heerlijker dan het juiste gereedschap bij de klus die je moet klaren.

Maar ik moet zeggen, het zelf gemaakte gereedschapje functioneert zo goed en snel, dat ik geen presstool ga aanschaffen. Scherpe randen, dat gaat wel goed. Het was ook een prototype (-:

Als ik nou automonteur zou zijn en dagelijks kleppen moest stellen, dan zou ik echt een presstool kopen.

Stroopwafels..... mmmm dat is natuurlijk wel erg verleidelijk!!! Ik woon in de stad Groningen, dat is wel een beetje ver van Delft (-:
Antwoord
#6
goeie tool. eerst had ik het persgereedschap van midlock. al snel kapot gedraaid en nu al een jaartje met de 5022 van Volvo en inmiddels 100 (ongeveer) auto's verder doet hij het nog top! voordeel is dat je twee plaatjes tegelijk kunt vervangen
Antwoord
#7
242-turbo schreef:goeie tool. eerst had ik het persgereedschap van midlock. al snel kapot gedraaid en nu al een jaartje met de 5022 van Volvo en inmiddels 100 (ongeveer) auto's verder doet hij het nog top! voordeel is dat je twee plaatjes tegelijk kunt vervangen
Klopt.. Die 5022 werrukt werkelijk als een trein en geen angst voor afgeklemde vingers!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
skidje schreef:Klopt.. Die 5022 werrukt werkelijk als een trein en geen angst voor afgeklemde vingers!!

+1! :biggrin:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.240 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Zelf honen cilinderwanden? gydomatra 8 3.757 20 November 2020, 00:07
Laatste bericht: gydomatra
  Relais makkelijk zelf te repareren Grey240Polar 0 2.276 26 June 2020, 09:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 14.398 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  Zelf vervangen v snaar peterjan 3 4.557 10 September 2015, 21:45
Laatste bericht: edwin
  Bout krukaspoelie los maken Kwekkel 6 6.422 19 September 2014, 21:49
Laatste bericht: Ties240
  Te warm lopen.. Zelf zonder thermostaat Stevves 9 8.484 1 August 2014, 19:43
Laatste bericht: skidje
  Ervaringen met zelf uitdraaien Krukaskeerringdeksel B18/B20 Boele 27 13.504 17 July 2014, 16:25
Laatste bericht: Marc1970
  Onregelmatig toerental, zelf oplossen? Erikvolvolvo 13 11.406 24 January 2014, 17:29
Laatste bericht: Marc1970
  Heeft iemand een tip om de injectiegaten dicht te maken van mijn nieuwe cilinderkop? geertkroon 2 2.775 13 June 2012, 11:14
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)