Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
frox schreef:Haha wat grappig! nooit gezien die dingetjes, geniaal lampje
en zeker nuttig op de oude dashboards..

..heb um 1st maar ens wat "groener"gemaakt (past beter bij de otoo ook..) ..

[Afbeelding: DSC_0010.jpg]

..en zo ook de lampjes voor de kachelbediening.. (als het bedieningkabeltje nou ook nog ens blijft zitten..)

[Afbeelding: DSC_0016.jpg]

..nu het dashboard nog "slopen"..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Vandaag maar ens op speurtocht onder de auto gegaan. Al enige tijd klinkt er een behoorlijke "bonk/gekraak" linksachter bij het nemen van een verkeersdrempel. Da's niet goed.. In het verleden heb ik wel eens versleten schokbrekerrubbers gehad en die laten zich ook goed horen, echter was dat aan beide zijden. Dus het linker exemplaar maar eens gedemonteerd (handig die gasgevulde jongens, werkt lekker mee..), idd, de onderste rubbers waren na zo'n 7500km al aardig ovaal..!

De booschdoener is hws ikzelf geweest.. Het zijn Bilsteins die ook voor de vroege 200's zijn, en in dat geval wordt de onderzijde daarvoor voorzien van een rubberen bus met daarin weer een stalen exemplaar welke op de bevestiging van de draagarm komt. En daar zit dus het verschil met een 100 serie. Het bevestigingspunt, de staaf aan de draagarm, is dikker bij een 140, en daar past de stalen 200 binnenbus van de Bilstein niet overheen. Die heb ik bij 1e montage vervangen door nieuwe schokbrekerrubbers. Past prima, komt overeen met het origineel. echter zijn ze geen match voor de (gas)druk welke deze dingen uitoefenen.

Ik ben dus benieuwd hoe deze bevestiging er uit ziet op een late 100/ vroege 200. Wellicht nuttig om te vergelijken en te bekijken of deze over te zetten zijn.. Andere optie is het origineel afdraaien zodat de "Bilsteinbus" er wel over kan, maar of ie dan nog dik, lees stevig, genoeg is..? (heb die dingen ntl al lang weggedaan..)

Verder overal aan getrokken, gesjord, maar alles zit gewoon vast. Als ik "ellende" hoor kom ik het liever gewoon tegen, dan weet je iets..

En passant, want die dingen stonden toch al zolang op de werkbank, de PU exemplaren in de Panhardstang gemonteerd en het geheel weer teruggeplaatst.

En dan het PU gebeuren. Vanaf het 1ste moment na montage in de achterwielophanging had ik "gekraak" op de "diabolo" rubbers. De originelen zijn wat minder fors en scharnieren niet, immers het rubber geeft voldoende mee en zodoende wordt de binnenbus vast gemonteerd in de steun onder de bodem (voor wie het plaatje voor zich ziet een bekend verhaal)

Ik merkte al op dat de PU versie dikker is, of eigenlijk langer, en zodoende wat verder uit de buizing van de draagarm steekt. Hierdoor valt ook meteen op dat de bus redelijk "klem" komt te zitten in de houder onder de bodem. Omdat de PU versie niet mee geeft maar scharniert om de meegeleverde stalen binnenbus, kun je je voorstellen dat bij in- en uitveren de wangen van het PU continu langs de houder schuren waartussen deze zitten opgesloten. Eerder een verspringen van materiaal langs elkaar en dat kun je niet smeren, en dat hoor je dus.. Niet echt geweldig en dan zijn het stiekum dure dingen..

Aangezien ik het vanmiddag welletjes vond heb ik na achter de winterrubbersch te hebben gemonteerd, er nog niet mee gereden, maar ik verwacht dat de "bonk" toch daar vandaan komt.

En dan het principe van de scharnierende binnenbus. Er wordt een tubetje "groene prut" bijgeleverd, daarvan moet dus een filmlaagje van tussen komen. Echter is er -0 ruimte, dus wat je er op smeert veeg je er bij montage weer net zo snel vanaf. Ik verwacht dat de "herrie" in het ergste geval dus juist vanaf het contactvlak bus/PU komt, en behoorlijk zal zijn ingevreten.. niet slecht na 2 jr.. :frown: maar goed, ff rijden en luisteren. anders de boel er maar onderuit en de fabrikant benaderen..

Achteraf voegt het aan stabiliteit/rijeigenschappen veel toe, absoluut en pre.., maar verwacht ik dat het voor straatgebruik eerder een gimmick is en wellicht niet zo lang mee gaat. In de racerij waar het spul uiteindelijk vandaan komt, rijdt je geen jaren met hetzelfde spul en verwacht ik dat eea aan versnelde vervanging onderhevig is voor optimale prestaties.. maar da's een aanname..
Jambon schreef:...een behoorlijke "bonk/gekraak" linksachter bij het nemen van een verkeersdrempel. ..
...Bilsteins die ook voor de vroege 200's zijn, en in dat geval wordt de onderzijde daarvoor voorzien van een rubberen bus met daarin weer een stalen exemplaar welke op de bevestiging van de draagarm komt. En daar zit dus het verschil met een 100 serie. Het bevestigingspunt, de staaf aan de draagarm, is dikker bij een 140, en daar past de stalen 200 binnenbus van de Bilstein niet overheen. Die heb ik bij 1e montage vervangen door nieuwe schokbrekerrubbers. Past prima, komt overeen met het origineel. echter zijn ze geen match voor de (gas)druk welke deze dingen uitoefenen.

Ik ben dus benieuwd hoe deze bevestiging er uit ziet op een late 100/ vroege 200.
Ik ga binnenkort ook de wieltjes wisselen zal wel eens even neuzen, ook onder die van frox als zn remmetjes eronder gaan.
Jambon schreef:En dan het PU gebeuren. Vanaf het 1ste moment na montage in de achterwielophanging had ik "gekraak" op de "diabolo" rubbers.Ik merkte al op dat de PU versie dikker is, of eigenlijk langer, en zodoende wat verder uit de buizing van de draagarm steekt. Hierdoor valt ook meteen op dat de bus redelijk "klem" komt te zitten in de houder onder de bodem. Omdat de PU versie niet mee geeft maar scharniert om de meegeleverde stalen binnenbus, kun je je voorstellen dat bij in- en uitveren de wangen van het PU continu langs de houder schuren waartussen deze zitten opgesloten. Eerder een verspringen van materiaal langs elkaar en dat kun je niet smeren, en dat hoor je dus.. Niet echt geweldig en dan zijn het stiekum dure dingen...
Inderdaad ook gemerkt, Niet bij de draagarmrubbers (nog origineel) maar de die van de reactiestangen. 'T binnenste busje zou voor het mooi net even langer moeten zijn, of het PU'tje wat korter, zodat het weer gewoon kan scharnieren.
..genoeg voer voor de APK meneer om na de proefrit eens goed te gaan neuzen.. geen probleem mee hoor maar het lijkt wel en losse plank in de eiken vloer af en toe..

@Dobbert, als je eventueel een plaatje van de schokbrekerbevestiging voor me wilt maken van de 242, graag..

en idd, zeker de reactiearmpjes, da's ook een groot verschil in veel minder reageren. Ik stel me zo voor dat als de constructie op de as net als bij bv de Amazon zou zijn (snap nog steeds niet waarom dat is veranderd..) , geeft de boel helemáál geen sjoege meer..!

En de de extra dikte zal ongetwijfeld de vervanger zijn voor het anders gevulcaniseerd vast zitten, dat zou dan proportioneel beter moeten..
..dislocatie (heet dat zo..?) was oa en hws het probleem..

Alhoewel de rubbers van de panhardstang er niet slecht uitzagen is dat toch, naar het zich laat aanzien, mede de veroorzaker geweest van het "gekraak en gebonk" . In werkelijkheid was dat de linker achterband die druk bezig was het binnenscherm hoogglans te polijsten.. Nu zaten daar ook de spacers niet (vergeten en geen zin om de wielen er af te halen..), spacers slechts 3mm maar icm met op dat moment de status van de panhard voldoende om vrij te blijven, maarja, dat verouderd dus.

Kortom, en met het winterrubber er onder hoor ik dat kabaal momenteel niet en merk ik verbetering vwb de onderste schokbrekerubbers (voorlopig) en het PU materiaal in de panhardstang. Qua wegligging nog niet zoveel maar wel wat meer afgifte van beweging as aan de body, en da's logisch. Voorlopig ff aanzien..

Nu nog de schokbrekerrubbers verbeteren want die komen vanzelf weer en gaat ten koste van de reactie en daar koop je ze voor..

Tip van vandaag, je kunt de auto prima van oa tectyl ontdoen door je reservewiel op de haakse slijper te monteren..! Chroom of rvs polijsten? geen probleem..
ik heb er wat WD40 op gespoten, bij mij is het gekraak nu weg..
maar het getik blijft, idd bij drempels vooral, ook eronder gelegen auto op de krik maar niets te zien en alles zit kei-vast..
dat getik lijkt (bij mij) vooral rechts-achter voor te komen..
Busje WD40 dat in de reservewielbak ligt te rammelen?
DopdeDouwer schreef:Busje WD40 dat in de reservewielbak ligt te rammelen?
..:whistle:..eigen schuld..

@Patrique, staat me bij dat je PU niet zomaar met aardolie-afkomstige smeermiddelen mag benaderen..:frown: daarom zit er van die aparte "pudding" bij.. (benaderen mag trouwens wel, gebruiken niet..)

Vanmorgen even de winkel gebeld over de combi 200 schokbreker met 100 ophanging en aanpassing, er komen nu (zodra ik zin heb..)PU exemplaren in de plaats van rubberen op de montagepen/schokbrekeroog van de draagarm, waarbij het belangrijk is dat het pasvlak van de pen glad en onbeschadigd is (roest etc.) en zowel "pudding" op de pen als in het oog omdat de boel met in-/uitveren altijd iets verdraaid..

Belangrijk is ook dat de PU busjes het oog goed vullen, aangezien de moer "vastloopt" tegen het pasvlak en geen garantie is, ff checken op mogelijke verdraaiing dus, indien nodig voor en achter een extra ring ter opvulling..

En geheel stil istie bij mij ook niet. De uitlaat hoor ik ook af en toe, en da's mede doordat de auto stugger is geworden.. alles heeft zijn prijsch..

@Dobbert.., inmiddels alweer bedacht waar het verschil in 100/200 ophanging en betreffende bevestiging zit, de bewuste pen zit bij de 100's a.d. buitenzijde en 200's "in" de draagarm (en dus ook bij "74/"75 164..) (heb nota bene ergens een foto van het 200 geheel onder een 142.. dat geheugen af en toe..:confused:..meer af dan toe..)

Afdraaien van de 100 pen naar de maat bus zou kunnen maar ben bang dat ie te zwak wordt.. en een complete ophanging van bv een Polart (omdat die overbrenging leuker is, en eventueel spert..) is ff geen optie nu..
ik heb alleen die GROTE poly's bespoten, moet alleen wel een keer dat busje WD-40 vinden.. -duh-
..briljant.. Webshots is definief ter ziele..:Cry: nu nog even de plaatjes vanaf "foto-emmer" opnieuw plaatsen.. aangezien m'n pc tegenswoordigs op z'n knieën door het leven gaat en steeds meer kolen schijnt te verstoken, hebben de 1e 2 plaatjes maar een half uur gekost.. :hurt: nog maar enkele te gaan gelukkig.. :censored:

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.110 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.097 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.771 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)