Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
Wat betreft dat stuurhuis :
Grote kans dat door die andere vorm van de pitmanarm het "ackerman " principe is verstoord.
rechtuit merk je daar geen donder van.
Maar met uiterste stuuruitslag kan je een ander gedrag krijgen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
..dat merkte ik gisteren, mr. Ackerman slaat in de uiterste stand iets verder uit heb ik het idee, het zal nog binnen de perken blijven, is immers een 144 set.. tenzij daar ooit iets verkeerds onder is geschroefd.. weer een uitdaging om "alle" pitmanarmversies op te sporen...

Overigens kan een 2serie daar ook wat van, insturen en op een gladde vloer achteruit rijden, dan wil een binnenwile wel gaan glijden..

nog ff en ik kan op een dubbeltje rondjes draaien..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Maar als je toch de oude pitman arm pakt van de 144 die je rijdt is het probleem toch drekt opgelost.!?

Ik heb bij de inbouw van de 164 stuurbekrachtiging in mijn oude 144 ook met die jongen gestoeid. Na montage van de originele 144 arm (jawel op 164 stuurhuis) was het probleem opgelost. Rijdt (reed) overigens fantastisch in die 144....

Nieuwe eigenaar is er nog steeds heel errugghh blij mee.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
skidje schreef:Maar als je toch de oude pitman arm pakt van de 144 die je rijdt is het probleem toch drekt opgelost.!?

Ik heb bij de inbouw van de 164 stuurbekrachtiging in mijn oude 144 ook met die jongen gestoeid. Na montage van de originele 144 arm (jawel op 164 stuurhuis) was het probleem opgelost. Rijdt (reed) overigens fantastisch in die 144....

Nieuwe eigenaar is er nog steeds heel errugghh blij mee.
ben in 1e instantie wel bezig geweest de arm van het "oude" huis af te halen, wonderlijk genoeg heb ik een sleutel 3/4, maar de polietrekker moest z'n meerdere erkennen in de vertanding, ook na warmstoken..

Hoe dan ook, alles wat er nu onder zit komt van een laat exemplaar en werkt, als de uiterste stand me niet bevalt pas ik de aanslag aan..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Jambon schreef:ben in 1e instantie wel bezig geweest de arm van het "oude" huis af te halen, wonderlijk genoeg heb ik een sleutel 3/4, maar de polietrekker moest z'n meerdere erkennen in de vertanding, ook na warmstoken..

Dat probleem ken ik. Waarschuwing voor eenieder: Niet erop slaan. De M10 bout aan de kopzijde van het huis sla je zo door die alu deksel!!! :o

Gelukkig had ik helicoils van M10 maar al die naaldlagers die eronder zitten maakten het een interessante puzzel ???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
dit is nou een typisch zwak punt van een 140 en daarvoor, stuurhuis op, vindt maar een goede..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Valt wel mee met die stuurhuizen toch? Ik heb er vier uit semi-verwaarloosde 140's 'meegemaakt' die zich allen 40 jaar kranig hadden gehouden en nog goed afstelbaar waren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Valt wel mee met die stuurhuizen toch? Ik heb er vier uit semi-verwaarloosde 140's 'meegemaakt' die zich allen 40 jaar kranig hadden gehouden en nog goed afstelbaar waren.
Kan ik me bij aansluiten. Ik heb nog nooit zo'n stuurhuis weggegooid. Van boven wel verschillende keren eea een beetje versteld. Werkt perfect en takes a couple of seconds.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Citaat:Dat probleem ken ik. Waarschuwing voor eenieder: Niet erop slaan. De M10 bout aan de kopzijde van het huis sla je zo door die alu deksel!!!

Gelukkig had ik helicoils van M10 maar al die naaldlagers die eronder zitten maakten het een interessante puzzel

Klinkt als een sappige aanvulling bij "mijn grootste sleutelblunder"
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Marc1970 schreef:Valt wel mee met die stuurhuizen toch? Ik heb er vier uit semi-verwaarloosde 140's 'meegemaakt' die zich allen 40 jaar kranig hadden gehouden en nog goed afstelbaar waren.
degene die er op zat had dusdanig veel speling dat ie na aandraaien (steeds 1/8 slag..) zwaarder ging draaien, paar tikken terug en de ruimte zit er weer in.. Niet dat ze uit elkaar vallen maar ik houdt niet zo van dat zoekerige, helemaal niet eigenlijk.. kan nog erger ntl, de Laro's van "Bea BV" hebben standaard 15 graden speling, die sturen het fijnste met zijwind...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.006 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.119 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.119 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.825 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)