Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Gisteren eindelijk de remblokjes kunnen vervangen, dus vandaag voor het eerst sinds 3 weken weer gereden. Op de terug weg begon ineens het AMP lampje te branden, en sprongen alle meters (temp en benzine) op 0. Meteen gekeken maar V-snaar is nog heel deze keer, en tot mijn verbazing laadt hij netjes bij (misschien en beetje veel). Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn. Google levert mij 2 opties, namelijk een zekering of de massa tussen blok en chassis. Ik zelf denk misschien spanningsregelaar omdat hij ook iets te veel lijkt bij te laden, 14.15V ipv 13.5.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
25 November 2012, 14:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2012, 16:31 door Jambon.)
spanningregelaar regelt tussen 13.6 en 14.2, dus da's prima.. ik verwacht de regelaar achterop de meterunit, gaan wel vaker, zelf nog niet mee gemaakt.. anders een slechte verbinding..
staat al eea over geschreven..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het AMP lampje krijgt exact hetzelfde voltage van twee kanten als de motor draait en alles werkt, zodoende brandt het niet. Als 1 vd 2 kanten wegvalt/minder wordt, wordt dat de massa, en gaat-ie aan. 1 kant komt vd accu, de andere vanaf de dynamo (pin 61 aldaar).
Als de meters en er ook mee kappen zou ik gokken op de accukant, die gaat via zekering 3.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Ontzettend bedankt.
Marc1970 ik neem aan dat het zekering 3 uit de zekering kast, linksonder aan de bestuurderskant gaat?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja, die. Alle zekeringen een keertje ronddraaien in hun houder is goed preventief onderhoud.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Zekering doorgemeten en daar kan het niet aan liggen. Dan blijft de regelaar achterop de tellerbak over. Als ik het goed begrijp kan je die er uit halen door van achteren hem boven aan los te duwen? Hij zit dus nergens met schroeven o.i.d. vast? (mijn haynes ligt nog in bij mijn broer thuis, en daar kom ik pas over een week of 2 weer :mad

. Ben er wel achter gekomen dat de knipperlichten ook niet meer werken, dus er mee doorrijden is niet heel sociaal, daarnaast natuurlijk niet heel veilig zonder werkend olie lampje en temp meter.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die regelaar achter de tellers stabiliseert alleen de benzine en TEMP meter, als er nog meer uitvalt is er meer aan de hand.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Misschien dat verdeelblokje voor de 12+ bij de relais.
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
@ Marc, ok thanks dan is die het dus niet niet, want op de snelheidsmeter en de dashboard verlichting na doet niks het meer. Handrem en choke lampje branden heel zwak. Toen ik vanochtend weg reed deed alles het trouwens ong 10 min en toen begon het amp lampje weer te branden en viel alles uit, op de terug weg het zelfde verhaal. Misschien een massa kabel die niet goed contact meer maakt o.i.d.?
@ dop Ah nog meer mogelijkheden. maar zou je iets specifieker kunnen zijn? Welk relais? en wat voor verdeel blokje? (zoals al aangekondigd ben ik wel redelijk handig, maar heb helaas weinig kennis van autotechniek.)
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Volgens mij heeft de 140 net als de 240 op het binnenscherm bij de verlichtingsrelais een verdeelblokje waar een wat dikke 12V kabel wordt afgetakt.
Zit onder de motorkap thv het linkervoorwiel.
Misschien kan je die eens open/schoon maken.