Topics: 17
tsja als je low budget het wil doen kan je het altijd proberen. alleen een pakking pakken. uit en inlaat spruitstuk eraan laten zitten en zo de kop eraf. klepdeksel pakkin g voorzichtig losmaken dan kan je hem mischien nog gebruiken, gaatie later lekken kan je daar toch zo bij. wel zou ik er een nieuwe distributiestiek omheeb gooie of deze moet echt nog pasvervangen zijn. als de auto niet echt heet gereden is kan je het zonder kop vlakken wel gokken. als je kleppen niet uitgesteld zijn zou ik die eerst ff stellen en dan gas afstellen
hoe dan ook de hele boel goed doen zoals anderen hier schreven is natuurlijk beter
Topics: 14
Mijn bijna overleden 244 lijkt iets minder overleden te zijn dan verondersteld.
Eerder is met een ouderwetse meter (tenminste, met zo'n papiertje erin) geconstateerd dat de compressie op cil. 1 en 2 zeer slecht was, kwamen nog niet op 1/3 van de andere 2. Ook met olie op de zuigers. Conclusie zou zijn, lekke koppakking tussen cilinders.
Een tip hier op het forum was, eerst de compressor erop te zetten. Dat wilde ik vandaag doen met een geleend verloopsetje inclusief een moderne compressiemeter. Door het ontbreken van een slangeklem, kon ik even geen compressor aansluiten. Dus dacht ik, dan nog maar een keer compressie meten met die moderne meter. Hieronder de waarden:
cil 1 110 psi of ca. 800 kPa
cil 2 120 psi of ca. 850 kPa
cil 3 130 psi of ca. 900 kPa
cil 4 130 psi of ca. 900 kPa
Mij lijkt een lekke pakking niet aan de orde. En als dat inderdaad niet zo is,
waarom niet een nieuwe carburateur en een revisie over de verdamper?
Ben erg benieuwd naar jullie ideeen bij deze waarden!
Vriendelijke groet.,
Wimme
Topics: 69
Als ik naar
deze specificaties kijk, dan zou de compressie met warme motor tussen de 128 en 156 PSI moeten liggen.
Indien je gemeten hebt met warme motor zou ik zeggen: blok overleden
Even omgerekend, 110 psi = 7,5 bar en 130 psi = 9 bar.
En
zoals Marc schreef: Bij de B17-23 hoort een einddruk van 9 tot 11 bar.
Een motor met (te) lage compressie start slecht als het kouder is en haalt nog maar net de 120.
Als ik die waardes zie, vrees ik dat je er niet bent met een andere carburateur en revisie van de verdamper.
Harteljik dank.
Nou, niet echt bemoedigend idd. De motor was overigens handwarm. 10 min gedraaid ofzo. Maakt dat nog Iets goed?
Bij een koude motor is de gemeten compressie lager. Maar ja, hoe warm is warm?
Volgens mij moet je na 10 minuten draaien al wel een redelijk goede meting kunnen doen.
Maar stel dat de motor nog niet echt op temperatuur was, zou ik evengoed geen wonderen verwachten.
Topics: 16
Zou het niet een uitgestelde kop kunnen zijn? Kleppen al gesteld?
Goede vraag!
Kleppen stellen is cruciaal voordat je compressie gaat meten. Ik had maar zo aangenomen dat dat gedaan was.
Of het probleem in de kop of in het onderblok zit is met olie en een compressor te bepalen, maar daar ging het al over in
dit topic over dezelfde auto/motor.
even tussendoor: ik vind de reacties, inhoudelijk en qua frequentie echt geweldig. Dat sterkt me enorm in het aanpakken van deze klus.
Ik heb gecontroleerd of de kleppen vrij lopen. Da's dus niet het probleem. Zouden ze evenwel nog wel kunnen lekken..
Zoals ik eerder vermeldde wilde ik op aanraden van een forumcollega druk op de ketel zetten en kijken of inlaat, uitlaat of carter scheetjes laat.. Dat wil ik deze week in ieder geval nog wel doen.
Topics: 52
Gaat niet alleen om vrijlopen. Bij te kleine speling sluiten ze later.
thanks. Ze lopen 0,4 mm en iets meer, vrij