25 November 2012, 20:08
Hallo allemaal,
Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een 240 GLE D6. Bouwjaar '84. Nu heb ik het probleem dat de overdrive niet meer functioneert. Ik heb de meldingen op dit forum gelezen, maar ik kan de oplossing voor mijn probleem hier niet op binden. Het gaat om een M46 met een J-type overdrive.
Alles lijkt goed te werken. Drukknop op de pook werkt (uitsluitend in de vierde versnelling), lampje op het dashboard gaat aan,het relais schakelt en de solenoid schakelt.
Mijn eerste actie is geweest om de versnellingsbak -olie te verversen. Hierbij viel mij op dat er 2.3 liter in moet, maar ik er niet meer dan 1.8 liter in krijg. Toen ik ging controleren hoeveel olie er uit is gekomen, bleek dit ook 1.8 liter te zijn. Ik vermoed dat dit met het niet functioneren van de overdrive te maken heeft. Overal lees je dat er voldoende olie in de bak moet zitten.
Tevens heb ik de solenoid verwijderd en gecontroleerd op zijn werking. Deze krijgt netjes spanning en maakt een kleine bijna niet zichtbare beweging bij het inschakelen. Doordat de auto de auto nu alleen aan de voorzijde was opgekrikt heb ik direct de bak olie aangevuld tot 2.3 liter.
Ik heb op het Internet deze link gevonden: http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm Hier wordt de werking goed omschreven en er gaat een stukje over Trouble-shooting.
Ik twijfel over welke stap ik nu eerst moet uitvoeren.
1) controleren of er na het aanvullen van de olie ook olie in het overdrive systeem zit.
2) toch de solenoid vervangen
3) een drukmeter regelen en nagaan of de overdrive druk opbouw ( tip: trouble shooting linkje)
Heeft iemand advies of ervaring met een gelijk probleem.
Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een 240 GLE D6. Bouwjaar '84. Nu heb ik het probleem dat de overdrive niet meer functioneert. Ik heb de meldingen op dit forum gelezen, maar ik kan de oplossing voor mijn probleem hier niet op binden. Het gaat om een M46 met een J-type overdrive.
Alles lijkt goed te werken. Drukknop op de pook werkt (uitsluitend in de vierde versnelling), lampje op het dashboard gaat aan,het relais schakelt en de solenoid schakelt.
Mijn eerste actie is geweest om de versnellingsbak -olie te verversen. Hierbij viel mij op dat er 2.3 liter in moet, maar ik er niet meer dan 1.8 liter in krijg. Toen ik ging controleren hoeveel olie er uit is gekomen, bleek dit ook 1.8 liter te zijn. Ik vermoed dat dit met het niet functioneren van de overdrive te maken heeft. Overal lees je dat er voldoende olie in de bak moet zitten.
Tevens heb ik de solenoid verwijderd en gecontroleerd op zijn werking. Deze krijgt netjes spanning en maakt een kleine bijna niet zichtbare beweging bij het inschakelen. Doordat de auto de auto nu alleen aan de voorzijde was opgekrikt heb ik direct de bak olie aangevuld tot 2.3 liter.
Ik heb op het Internet deze link gevonden: http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm Hier wordt de werking goed omschreven en er gaat een stukje over Trouble-shooting.
Ik twijfel over welke stap ik nu eerst moet uitvoeren.
1) controleren of er na het aanvullen van de olie ook olie in het overdrive systeem zit.
2) toch de solenoid vervangen
3) een drukmeter regelen en nagaan of de overdrive druk opbouw ( tip: trouble shooting linkje)
Heeft iemand advies of ervaring met een gelijk probleem.

