Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Dat afslijten bleek inderdaad het geval te zijn, na 3weken kon ik ze weer stellen, en zat de verdeler vol met plastic "slijpsel". Met als complicatie dat ik het schroefdraad in de verdeler dol draaide. Aangezien de "nokjes" ook al behoorlijk afgesleten waren, tenminste 2 staken beduidend minder uit dan de andere, maar de complete ontsteking vervangen. Hij loopt nu weer als een trein.
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
houdt ook de verdeelkap goed schoon, moet sowieso gedaan worden bij iedere auto, tijd voor een simpel stukje electronica ipv puntjes, nooit meer afstellen..
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Dank voor alle tips! En ik heb gekeken naar zo'n 123 ontsteking e.d., maar daar heb ik op het moment geen budget voor.
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
hoeft ook niet, rond de 70⬠heb je een eenvoudig setje wat prima voldoet.
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
4 February 2013, 10:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 February 2013, 10:39 door Mr.C.)
Jambon, heb je een voorbeeldje? Ik heb een tijd terug al een Velleman ingebouwd van 19e, en ik dacht dat de volgende stap een 123 ontsteking was, maar die kost minimaal 250e.
Edit: Nog een voordeeltje van de nieuwe ontsteking: Het is mij eindelijk gelukt om hem netjes op 10 graden voor ontsteking te krijgen, op de een of andere manier lukte dat met de oude niet. Hij heeft ook nog nooit zo soepeltjes gelopen als nu.
Nu nog een keer de lekke uitlaat vervangen zodat hij wat minder "petjes" klinkt.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik vind de standaard ontsteking meer dan voldoen, ook op LPG start mijn 144 nog in deze natte kouwe bende. Met een Velleman ben je nog wat zekerder omdat de puntjes veel langer meegaan en de afstelling niet meer zo nauw luistert.
Ik denk dat je deze verdeler op de juiste manier in het blok hebt gestoken en de vorige een tandje te ver zat, waardoor de vacuumtoeter tegen het blok komt voordat de juiste voorontsteking gehaald is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Daar kan je wel eens gelijk in hebben, wat betreft de vacuumtoeter tegen het motorblok. Ik vond dat al zo vreemd :tongue:.
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Mr.C schreef:Jambon, heb je een voorbeeldje? Ik heb een tijd terug al een Velleman ingebouwd van 19e, en ik dacht dat de volgende stap een 123 ontsteking was, maar die kost minimaal 250e.
Edit: Nog een voordeeltje van de nieuwe ontsteking: Het is mij eindelijk gelukt om hem netjes op 10 graden voor ontsteking te krijgen, op de een of andere manier lukte dat met de oude niet. Hij heeft ook nog nooit zo soepeltjes gelopen als nu.
Nu nog een keer de lekke uitlaat vervangen zodat hij wat minder "petjes" klinkt.
ik heb deze onlangs in een 140 gemonteerd (
http://www.ultrasparks.co.uk/default.aspx ), had hetzelfde probleem, je merkt het verschil maar belangrijkste is dat het "onderhoudvrij" is. Ik heb nooit begrepen wat het voordeel is van electronica waarbij je tóch puntjes nodig hebt..
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Ziet er handig uit Jambon, eventueel een ideetje voor de toekomst. Op dit moment loopt hij met de "nieuwe" ontsteking ontzettend soepel, dus die laten we maar even zitten.
Volgende puntje op de agenda:
Al tijden perst hij wat olie eruit als je lange einden rijd, eerst was mijn woon werk verkeer, ong 35km, niet genoeg om hem te doen lekken. Helaas merk ik de laatste paar dagen dat het toch harder gaat, en ik steeds vaker olie bij moet gooien. Het vermoeden is dat de carterpan pakking niet goed meer is, en ik heb al tijden een nieuwe achterin liggen. Ik zie er alleen een beetje tegen op, aangezien ik niet de beschikking heb over een brug o.i.d. en heb subframe(die balk tussen de voorwielen die onder de motor doorloopt?) er vlak onderdoor loopt. Dat leidt tot mijn vraag:
Kan je de carterpan verwijderen, zonder het subframe(?) eerst te verwijderen?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
14 February 2013, 11:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 February 2013, 12:11 door Marc1970.)
Volgens mij kan je de carterpan wegdraaien als je de motorsteunen weghaalt en de motor wat optilt. Er is ook een carterpakking in 4 puzzelstukjes, maar ik kan hem niet vinden op het www.
Dat zou heel goed (is) de OEM Volvo pakking voor de B230 etc kunnen zijn. Deze heeft nog de olieafvoeropening voor de B18/20. Drie puzzelstukken, zie ik net, ik heb een gebruikte liggen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969