Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Ik heb en 740 GLE van 1986 met een automatische 4 bak met een overdrive.
Nu zou ik bij tijd en wijlen liever de overdrive uit willen kunnen schakelen.
(de auto schakelt in overdive bij 90KM/U, met een caravan er achter is dit niet gewenst).
Op de keuze handel heb ik geen knop voor de overdrive.
Zijn er mensen die dit gedaan hebben, of weten of het kan?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
aernout schreef:Ik heb en 740 GLE van 1986 met een automatische 4 bak met een overdrive.
Nu zou ik bij tijd en wijlen liever de overdrive uit willen kunnen schakelen.
(de auto schakelt in overdive bij 90KM/U, met een caravan er achter is dit niet gewenst).
Op de keuze handel heb ik geen knop voor de overdrive.
Zijn er mensen die dit gedaan hebben, of weten of het kan?
Apart.....schakelt hij dus automatisch in de overdrive bij 90?
Normaal gesproken zit er toch links aan de zijkant een knopje op de automaatpook?
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Ja zo ongeveer .....
Al en tijd geleden ben ik op pad geweest met een caravan er achter.
Zo rond de 85 a 90 schakelt de bak op/in overdrive.
Dat betekent dat ik 80 of lager moet rijden om te voorkomen dat de bak opschakelt en zo in een te laag toerengebied komt.
Zo rond 90 draait ie te weinig toeren om een beetje netjes een caravan te kunnen slepen.
Nu weet ik dat bij de vorige eigenaar er eens een andere bak onder gekomen is.
Of dat een orgineel type is weet ik niet.
Wellicht is er een wel overdrivebak gecombineerd met een niet overdrive handel ....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Denk dat er dan inderdaad wat fout is gegaan in de montage
Heb helaas geen oplossing voor je maar zou niet teveel met een caravan gaan rijden wil je je bak heel houden.
Reed zelf alleen bij 110 of meer met de overdrive erop met een caravan erachter.
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dan is het vinden van de juiste keuzehendel toch het slimste..?
Berichten: 1.728
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Als je het hebt over een automatische bak met 4 PLUS overdrive, dan is ie wrs niet origineel in een 1986er. Zover ik weet gebruikte met toen nog de AW71, een 3 PLUS /of 4 incluis bak dus.
Ben geen bakkenexpert (verre van), maar kun je vertellen welke bak er onder hangt?
In
dit topic staat een lijstje met typen/blokken/bakken. Wellicht kun je hieruit halen of er iets veranderd is, of helpt het zoeken naar schakelschema's. Want welke bak ook, ze hebben (zover ik weet) altijd een overdrive-overrule knopje oid....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Ik heb zojuist mijn digi camera onder de auto gestoken en een paar keer op goed geluk afgedrukt.
resultaat: het s een ZF HP22 bak, zoals het hoort volgens mijn olving boek.
Het gaat blijkbaar om een 4 bak met een lock-up op de koppelomvormer (geen overdrive dus).
Het originele boekje van de auto vermeld dat de lock up in D tussen de 75 en 90 inschakeld.
Verder niets.
Ook de afbeeldingen in het boekje van de keuze hendel zijn gelijk aan de mijne.
Ik denk dat er (vanaf fabriek) geen optie is de lock up handmatig in of uit te schakelen.
Wat is nou wijsheid bij het rijden met een caravan?
Dan toch maar in 3 vastzetten?
Naar mijn idee ging het best mooi in 4, maar met lock up niet meer .....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Er staat toch P-R-N-D-3-2-1 op de pook? Dan is 3 dus hetzelfde als de "OD-uit" knop op de AW bakken.
Lockup scheelt 100-200 rpm, dat ga je niet missen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Ja dat is waar, maar laat ik nou een ZF 4 bak hebben.
De AW's zijn 3 bakken .....
De 4e kan ik niet vast zetten zonder lock up.
Zie D maar als zijnde 4e versnelling, met daarbij een lock up die ten alle tijden zijn werk doet met een beperking op de 4e versnelling.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik had al begrepen dat je een ZF bak hebt, no problem. De 4e versnelling van de ZF is een overdrive, net als die in de AW bakken, met een 0.7:1 achtige overbrenging. Alleen heet het in de AW een overdrive en in de ZF een 4.
ALs je dus zonder overdrive wilt rijden, zet je de pook op 3. Net als je de OD uitschakelt op de AW.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969