Jambon schreef:..zodadelijk een lijstje wegwerken..
- B30 motorsteunrubber plaatsen als v-bak rubber, tip heb ik op TB's gevonden, toegepast in turbo's met M46
- r is een bout foetsie tussen koppelinghuis en motorblok, voor het eerst dat ik dat meemaak...!!
- de bak vullen, hij is uitgelekt dus zal de olie ver op zijn, erg slecht voor een OD vrees ik, komt alleen maar doordat de verlaste behuizing niet geheel
vlak is en de pakking tussen bak en kopp-huis z'n werk niet kan doen.. Hoop niet dat ie teveel geleden heeft, anders wordt het een M47, maar da's
weer jammer van de eerder gedane investeringen... >
wel een gewichtsbesparing..., ook al tov een M40..!
- Achteruitrijverlichting is er mee gestopt, mogelijk de schakelaar op de bak, en daar kun je dus helemaal niet meer bij als deze in een 140 hangt. In dat
geval maak ik een schakelaar aan de voorzijde van de achteruitvergrendeling onder de pook, gebruik bv een remlichtschakelaar...
- meteen nog maar ens de baksteun bekijken, mogelijk trek ik inserts in het "chassis" en komt er 1tje van 4kante buis voor in de plaats..
Edit:
- nw bougies
- bakolie checken
- nw PU bussen om de voorste stabi..
Rubbertje, mÃ
t "olieparaplu"... gemaakt van een stuk binnenband. Eea zit een stuk steviger nu, de pook huppelt niet meer op en neer, de klap op de draagbalk is ook verdwenen, alsof ie in een rubber op de bodemplaat staat.. die upgrade werkt dus, en zo ook bij elke andere tuut met een M46.
Omdat de vorige te slap was heb ik het gat in de balk in een sleufgat veranderd om het zakken te compenseren. In eerste instantie monteer je eea weer net zo hoog als voorheen, maar met het nw rubber zit ie zo strak, de uitlaat zat tegen de steunbalk. (en dan heb je net alles opgeruimd en de auto weer op de vloer) Lampje erbij, moer los, bak zakt een cm, en weer vast, kon r net bij, dus da's goed. Helaas is wel 1 van de gaten van de draagbalk in het "chassis" bijna dol, dus daar zal een bus in moeten..
Ik heb een carroseriering aan beide zijden van het steunrubber geplaatst om de dikte van de "paraplu" op te vangen, dan zit eea gewoon vast en druk je het rubber er niet tussen uit. Eea zou anders ook niet goed vastzitten..
(lekker belangrijk, zo'n foto eigenlijk...)
De kaarsjes er eens uitgedraaid, zien er allemaal identiek uit, in werkelijkheid zijn ze wat lichter.. (loopt momenteel op euroloodvrij)
..en er deze irridium versie voor in de plaats gezet.. je experimenteert wel ens wat, en via Ebay gekocht, nergens goedkoper. (de oude zaten r inmiddels al 2000km in... :

)
Er valt veel over te lezen, voor en tegenstanders (lager verbruik, meer vermogen, soepeler lopen etc...) Eea is hoe dan ook afhankelijk van andere samenwerkende componenten. Hij start iig wat sneller, (was op zich al ok..) choke zet ik al wat eerder uit, reageert "iets" meer, loopt idd, iig hoorbaar anders. Verbruik en vermogen, dás ongetwijfeld allemaal marginaal.. Oh ja, onder toeren gas geven, 0 pingelen...!!
De originele PU's van de stabi voor vervangen, ook die slijten dus ook.. mag ook wel na ruim 20 jr...
...het "knokkelen" van die jongens is nu ook weg, kan ik in alle rust van de klapperende achterdeur genieten..
Verder, omdat ie bij 110 wat begon te janken (al weer even..) en de OD bij lagere temperaturen niet meer zo makkelijk wilde inschakelen (Ã
n omdat ie niet meer lekte...!!) meteen de bakolie ge-checked, er moest bijna 1L bij... :-\ (na 2 jr overigens..) Misschien iets te veel, hij stond achterover.. maar laat het dan 3/4 zijn..
Vervolgens mee gereden om verschil te ontdekken, dat "janken" is nagenoeg weg, maar helaas zit er nu een brom in, die is snelheidsafhankelijk, dat kan 1 van de baklagers zijn. Vandeweek 200km gereden, toen viel het me niet zo op, maar dat was file en rustig binnendoor.. Als ik bij 10km/u wat steviger rem wordt het nog wat luider. Eea is iig zodanig dat je weet dat er iets stuk aan het draaien is..
Ik hoop eerlijk gezegd een voorwiellager.. Als ik gas geef klinkt ie iig anders dan bij gas los, en dat laatste klinkt gewoon door als ik um in z'n vrij laat rollen. Ik denk ook eventueel aan het middelste lager van de aandrijfas, maar heb nooit meegemaakt dat ie stuk ging dus herken ik niet..
En anders is het einde bak... (zucht..)