23 January 2011, 17:16
Hallo iedereen, zal me even voorstellen aangezien dit me eerste post word. ben sinds 2010 eigenaar geworden van een Volvo 264 GLE '78 en ben toen actief geworden op volvo forums voor technische informatie, nu ben ik op zoek naar iets en verwijzen ze me hierna toe voor betere technische informatie. op volvo forums staat een gelijkwaardig draadje
een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral van volvo forums) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn
zoekfunctie heeft weinig opgeleverd over dit onderwerp over hoe en wat
Nu heb ik wat geld weggelegd hiervoor de afgelopen maanden en wil ik gaan kijken wat me dit aan werk opleverd, moet namelijk toch binnekort de uitlaat volledig gaan vervangen en dacht dat dit er dan meteen bij kan.
Graag zou ik willen weten wat ik allemaal nodig heb om zoiets dergelijks om te bouwen.
Betreft een Volvo 264 GLE '78 B27E, BW55.
een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn :razz:
nu zijn we er al achter gekomen wat ik ongeveer nodig heb, als er iets mist hoor ik dit graag natuurlijk.
dus even zien als ik het goed heb moet ik het volgende doen:
- kortere aandrijfas
- koppelomvormer van AW70/71 gebruiken
- stangenstelsel van AW70/71 gebruiken
- olieleidingen van AW70/71 gebruiken
- pook van AW70/71 gebruiken
- overdrive elektra aansluiten
- staartstuk t.b.v. mechanische telleraandrijving overzetten van BW55
- Lagerbus + keerring in staartstuk vervangen
- Filter in automaatbak vervangen
- baksteun aanpassen of meenemen
- kickdown kabel moet langer dus ook voor zorgen
De zoektocht heb ik met wat hulp van andere ook beperkt tot:
Volvo 760 '82-'90 (PRV B28)
Volvo 960 '90-'91 (PRV B28)
Waar ik ook over aan het denken ben, Admiral kent iemand die een latere 264 had met een B28 en daar een 960 AW71 onder heeft gebouwd. Nu vraag ik me af of de conversie van een AW 71 die onder B28 motor uitkomt wel mogelijk is naar een B27 (want alle 760/780 en 960 met PRV motor zijn allemaal uitgerust met B28 blokken).
een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral van volvo forums) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn
Nu heb ik wat geld weggelegd hiervoor de afgelopen maanden en wil ik gaan kijken wat me dit aan werk opleverd, moet namelijk toch binnekort de uitlaat volledig gaan vervangen en dacht dat dit er dan meteen bij kan.
Graag zou ik willen weten wat ik allemaal nodig heb om zoiets dergelijks om te bouwen.
Betreft een Volvo 264 GLE '78 B27E, BW55.
een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn :razz:
nu zijn we er al achter gekomen wat ik ongeveer nodig heb, als er iets mist hoor ik dit graag natuurlijk.
dus even zien als ik het goed heb moet ik het volgende doen:
- kortere aandrijfas
- koppelomvormer van AW70/71 gebruiken
- stangenstelsel van AW70/71 gebruiken
- olieleidingen van AW70/71 gebruiken
- pook van AW70/71 gebruiken
- overdrive elektra aansluiten
- staartstuk t.b.v. mechanische telleraandrijving overzetten van BW55
- Lagerbus + keerring in staartstuk vervangen
- Filter in automaatbak vervangen
- baksteun aanpassen of meenemen
- kickdown kabel moet langer dus ook voor zorgen
De zoektocht heb ik met wat hulp van andere ook beperkt tot:
Volvo 760 '82-'90 (PRV B28)
Volvo 960 '90-'91 (PRV B28)
Waar ik ook over aan het denken ben, Admiral kent iemand die een latere 264 had met een B28 en daar een 960 AW71 onder heeft gebouwd. Nu vraag ik me af of de conversie van een AW 71 die onder B28 motor uitkomt wel mogelijk is naar een B27 (want alle 760/780 en 960 met PRV motor zijn allemaal uitgerust met B28 blokken).
Volvo 264 GLE B27E '78 137.164 km

(voordeel is dat hij ervaring heeft met PRV motors in rally wagens). Zal funs vandaag of morgen een pb sturen of hij nog details heeft van de toenmalige ombouw met name de aanpassing aan de uitlaat en aanpassing t.b.v. km-teller.
(werk zelf in Swalmen)