Berichten: 298
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
Opjacht naar een AW 71 en een 531 cilinderkop (voor mijn 245,bwjr1976, met B21) stuit ik op een 2.3I uit een Polar A U9 van 1994.
De eigenaar weet niet welke type cilinderkop hier sprake van is.
Wie weet dat wel ?
Om welk blok gaat het hier uberhaupt eigenlijk ? Is dit de B230FD ?
Dan ben ik nieuwschierig naar de mogelijkheden:
Past de ZF 4-HP22 ipv de BW55 op de B21A ?
Ik ga ervanuit dat de 2.3I met automaat niet in de 245 te lepelen is. Behalve als... de 2.3 ook goed lopend is te krijgen zonder de hele computer santekraam- ontsteking zooi en 'm voorzie van de carburateur van de B21... Lijkt mij niet te kunnen, toch ?
Ben heel erg benieuwd naar jullie reactie.
Groet Jeroen
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Als je de hele injectiesantemekraam er afhaald incl. spruitstuk, kan je er zo een carb opzetten, geen probleem
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
zelfs de hele injectie laten zitten en met kabelboom overplaatsen naar een 76-er 240 is ook nog goed te doen. dan hou je meer pk over en minder verbruik. met lpg kan het wel lastiger zijn en dan is het soms wel weer handig om carb te gaan.. (ook dan kan injectie, is maar net wat je wil

)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 298
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
Black Moose schreef:Als je de hele injectiesantemekraam er afhaald incl. spruitstuk, kan je er zo een carb opzetten, geen probleem
Dank voor je reactie.
Blijft nog de vraag of de electronische ontsteking geskipt kan.... Wil bij voorkeur geen compuetrtoestanden in de auto. Een 123-ontsteking gaat mij eigenlijk al wat ver... Beter gewoon wat er in de B21 zit...(omdat ik en compu's altijd ruzie krijgen)
Maarrrr...Zou dat een goed huwelijk zijn of gedoemd te mislukken ?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Dan haal je de hele elektro-santekraam er ook af en zet je B21 verdeler erin. Werkt nog ook!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Marc1970 schreef:Dan haal je de hele elektro-santekraam er ook af en zet je B21 verdeler erin. Werkt nog ook!
En de aandrijfas voor de verdeler?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ah ja, da's waar, dat asje zal hij ook over moeten zetten. Die had-ie toch al nodig om de verdeler van achter naar voren te verplaatsen, en de nok voor de benzinepomp te bekomen.
Blijft allemaal goed te doen. Ik weet alleen niet of de resulterende B21/230A nog steeds de pk's van de B230F (evt. FD) kan leveren met al die (net-niet-optimale) B21 delen eraan.
Waarom eigenlijk? Verschil tussen een goeie B21A en een B230F is gemiddeld 13 pk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Ondanks dat je een ZF veel tegenkomt, is dat niet te doen heb ik recent geleerd, zie het topic
ZF op 240.
Heeft een 240 Polar A U9 van 1994 eigenlijk wel een ZF bak? Ik dacht dat daar een AW in zit.
Over het plaatsen van een AW is redelijk wat samengevat in
AW70/71 L plug and play onder 244 modeljaar 1983? In jouw 1976-er moet je echter waarschijnlijk ook nog een bevestiging voor de baksteun door de vloer heen maken.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
s9606564 schreef:....jouw 1976-er moet je echter waarschijnlijk ook nog een bevestiging voor de baksteun door de vloer heen maken.
je kunt ook stalen inserts in de "chassisbalken" trekken, zodoende zul je de juiste steun zonder aanpassen kunnen monteren. Alleen de gaten in de balk moet je iets vergroten zodat ze om het randje van de insert kunnen vallen, komt gelijk met elkaar, dezelfde bouten of 1 slag langer icm een carroseriering om het geruimde gat te compenseren, dan zit eea alsof het zo bedoeld is..
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Misschien heb je hier wat aan maar mijn 82er 245 welk eerst een 3 traps had en een mechanische teller had is alles door de vorige eigenaar omgebouwd naar een 4 traps met electronische km teller. Alles komt van een polar uit de 90er jaren.