Topics: 116
Mijn dop van het expansievat blijft pruttelen, temperatuur is tijdens rijden prima (net onder midden) en de radiatorslangen voelen ook niet overmatig hard aan (stevig maar niet als steen zeg maar). Iemand enig idee hoe dit zou kunnen? Motor loopt overigens prima en start (ook met de kou) prima.
Misschien is het het dopje zelf maar ik zag bij vomd.nl dat er meerdere soorten zijn welke kan ik het beste gebruiken?
Het gaat om een b23a blok btw.
Thanks!
Topics: 84
De zwarte, 75 kPa staat erop dacht ik. Drukventiel in de dop kapot?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
He Marc,
lijkt mij wel, gezien er verder geen problemen zijn. Lijkt erop dat hij ook weinig druk opbouwd, als ik de dop eraf draai sist hij maar een heel klein beetje en het staat me bij dat er meer gesis was een half jaar geleden.
Ga er eentje bestellen en hopelijk is het dan weer opgelost.
Zo nieuwe dop gemonteerd (100kpa = de zwarte) maar hij blijft een ietwat sissen. Je kunt ook zien dat er een klein beetje koelvloeistof uitgekomen is.
Motor loopt prima verder, start snel, niet op drie benen in het begin. Bij koude motor tikt hij even dat is het enige.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Topics: 84
Ik heb wel eens een lek vaatje gehad, middenin op de plek waar boven en onderhelft aan elkaar gelijmd/smolten zijn. De klemband loopt er overheen. Een fraaie wijnkurk bracht uitkomst.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Hmmm expansievat blijft spuwen. Bij opendraaien ruikt het ook wat aan de rare kant, verder geen lekkage want er blijft behoorlijk druk op het systeem staan.
Ik heb ook net even de bougie's gechecked, er zit kleurverschil tussen de bougies. Eentje is bruiner dan de de andere drie.
Kan er een andere reden zijn voor een te hoge druk in het koelsysteem dan een lekke koppakking?
Graag hoor ik nog wat ideeen hierover.
Thanks!
Topics: 28
Mij auto lekte ook wat onder de dop van het expansievat door

. De waterpomp kon zijn opbrengst niet kwijt omdat de radiateur behoorlijk dicht zat. Andere radiateur erin, probleem was opgelost ! ;D
Groet
Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
HansDAF schreef:Mij auto lekte ook wat onder de dop van het expansievat door
. De waterpomp kon zijn opbrengst niet kwijt omdat de radiateur behoorlijk dicht zat. Andere radiateur erin, probleem was opgelost ! ;D
Groet
Hans
Kijk dus dat zou het ook nog kunnen zijn, is er een manier om dit te checken zonder gelijk een nieuwe te plaatsen?
Topics: 56
radiator er uithalen en doorspoelen met water. of aan- en afvoerslang van radiator doorverbinden(aan elkaar koppelen), niet te lang want dan wordt ie te heet.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 28
Wordt de radiateur ook warm? Anders radiateur demonteren, plat leggen en volgieten met water/soda. Kijk dan maar eens wat er 's morgens uitkomt.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029