Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Goed de winter door
Aangezien dit de eerste winter is met m'n 240, en hij helaas niet binnen kan staan, zou ik wel wat tips kunnen gebruiken.
Misschien is het wel een idee om dit sticky te maken als er veel reacties zijn (?) aangezien het er de komende tijd buiten niet beter op zal worden Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
op tijd wassen (altijd..) en goede shampoo met als het er is dezelfde autowas er doorheen..

ruiten behandelen met rainex e.d., hecht het water en dus ook ijs slechter, uiteraard een hoes er over, zo'n klein nylon dakhoesje, sokken over de spiegels als ie er net te klein voor is.. ideaal, vanmorgen ook weer profijt van gehad..

voorruit is verboden terrein voor ijskrabbels (eigenlijk alle..), daar slaat alle wegvuil op neer en 1 zandkorrel in de plastic ruitenkrabber.. vul in ende kleur de plaatjes.. (waarom ben je wel goed voor de lak en niet voor het glas..)

spuitbus siliconenspray halen voor de rubbers (en sponningen..) spuit maar leeg.. vooral als de rubbers wat verouderd zijn, zijn het net sponzen..

spuitbus fietskettingolie halen voor de sloten en slotmechanismen (stuk keukenrol in je zak want de sleutel wordt ook vet..)

accuklemmen nazien (los draaien, moeten tot onderaan de polen aangedrukt zijn, en vast draaien, en vast is vast anders neemt de klemspanning van het ding af en maakt ie uiteindelijk weer minder contact, de klemmen mogen nooit helemaal dicht getrokken zijn..

inmiddels zul je vanzelf wel gemerkt hebben of ie nog in goede staat is. oude ANWB tip, indien de accu goed / redelijk goed is, paar minuten de verlichting aan, hierdoor breng je het chemische proces in de accu op gaang, deze "warmt" intern iets op, hierdoor is ie beter in staat de plotselinge 9+volt vraag van de startmotor op te vangen. onder 9 volt is het no-go.

toch leeg? andere auto er naast, die eerst even laten bekomen van zijn koude start, ook zonder ingeschakelde verbruikers want dat gaat allemaal van de laadspanning af, kabels er tussen, eerst de min polen aansluiten, dan de pluspolen ivm de diverse electronica, eerst enkele minuten laten overladen, als ie erg leeg is drink dan eerst je koffie maar op, dan pas starten, je kunt de gevraagde ampères nl nooit over die enkele mm's raakvlak van de startkabelklemmen krijgen..! het hulpvoertuig is een dynamo met hele slechte aansluitingen..!

op dat moment Ãn verbruikers inschakelen etc.

afkoppelen,eerst de + polen los...

beste situatie is meteen meten nadat ie aanslaat, hoeveel volt geeft ie, ook oudere spanningregelaars hebben last van de kou. 13.8 - 14.2 is gezond.. s'avond na terugkeer, na een uurtje meten wat de accuspanning is, liefst minstens 12+ volt.. en als je de moeite neemt voordat je s'morgens start, dan weet je echt wat is waard is. onder 12V wordt het kritisch, en het is pas -5 geweest. bij elke graad onder 0 neemt de capaciteit af.

indien je da accu vervangt, kijk dan of er een zwaarder exemplaar in kan, bv van een diesel uitvoering, ik heb er nu 70Amp in zitten, groter paste niet in het bakkie.

rijdt je weinig, monteer een massa schakelaar, losdraaien als je hem niet gebruikt. rijdt je bijna niet, zet de accu op zolder of iig ergens waar het niet vriest, maar liever, 1x in de wk 10 - 15 km rijden, blijft alles in beweging, opgeladen, keertje doorwarmen..

warmdraaien tijdens het ijsvrij maken is slecht voor de motor, echter iets van een minuut voordat je wegrijdt wel, de boel even in beweging laten komen, olie rondpompen, accu alweer wat bijladen, op dat moment Ãn verbruikers inschakelen etc.
kachelschuif op warm zetten, ventilatie uit tot de motor over het "koud streepje" heen gaat, zo onttrek je geen warmte aan het koelwater, warmt de motor sneller door, ook handig ivm verdampers..! "ja maar dan beslaat de ruit..!" "niet als je er voor zorgt dat ie brandschoon is..!" ruiten beslaan alleen doodat er vuil op zit, en roken doe je maar buiten.. ruiten kun je perfect reinigen met Glassex met daar in kalk, gebruiken ze in de garage ook, schoner worden ze echt niet..

voor de korte(re) afstanden, 1 km voor je voor de deur staat, kachel ventilatie en achterruitverwarming uit, op plaats van bestemming, alles uit, motor minuutje laten lopen om nog even die 14.2 volt in de accu te stoppen..

uiteraars alle sproeierreservoirs op peil (en houden..)

voor de koude olie verwisselen, hoe beter de staat daarvan, des te beter tegen slijtage.. op benzine krijgt ie meer brandstof voor ie warm is, alles wat onverbrand blijft komt in je olie terecht..

ben je goed voor de tuut, is de tuut goed voor jou..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
goed verhaal Jambon.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
Heel simpel: carport bouwen. Ik heb al 2 jaar (zolang ik een huis met carport heb) geen ijs meer gekrabd. Ideaal.
[Afbeelding: onderschrift-1.jpg]
Antwoord
Ja klopt maar daar staat mijn 940 nu onder. Ideaal!
S'morgens geen gekrab en starten en wegrijden.
Is toch onze (bijna) dagelijkse boodschappenauto. ;D

De 244 staat lekker warm en droog in een loods, ik mis hem wel Sad
Heb zijn nieuwe wielen voor hem klaar liggen op zolder, straks in maart/april krijgt hij zijn kado.... Big Grin
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
Ik heb mijn voorruit aan de binnenkant ingesmeerd met een paar druppels onverdund afwasmiddel. Helpt goed tegen beslaan. (Heb deze van een jongen die zo het vizier van zijn motorhelm behandelt).
244 DL '76
Antwoord
Misschien moeten we alle tips maar eens samenbrengen en er gelijk een sticky van maken!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Rubicon schreef:Misschien moeten we alle tips maar eens samenbrengen en er gelijk een sticky van maken!

Prima plan! Was er ook niet een topic over wat mee te nemen tijdens een vakantie? Of in ieder geval handig om bij je te hebben? Lijkt me ook een goeie voor een sticky.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Jambon, bedoel je dat het juist wel goed is om de motor even een minuutje te laten draaien voor je wegrijdt?

Ik heb de luxe dat mijn 345 2-ltr in een verwarmde garage staat, maar heel af en toe moet 'ie eens buiten slapen. De laatste keer dat ik gekrabd heb (voor de garage zit ook nog een carport ;D ) is al erg lang geleden, maar ik wil zo optimaal mogelijk starten.

Goede tip m.b.t. die kachel; ik zet hem altijd direct bij wegrijden aan op warm, maar met deze kou duurt het dan langer voor de motor warm is. Even uitlaten dus. Bedankt voor het heldere verhaal!

De motor laat ik altijd even 10 sec. draaien voor ik hem afzet, anders loopt de vlotterkamer over ???
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
@345GLS

het is altijd goed om de motor een minuutje te laten draaien, even de olie naar boven pompen.. auto's met bv een standkachel tbv het koelwater zouden die het hele jaar door moeten gebruiken, zodoende start je altijd een warme motor. Helaas is de olie dan nog niet op temperatuur (is ook verwarming voor..) maar het scheelt een hoop..

kachel wel open zetten maar de ventilator nog ff uit. Anders warm je de motor op, vervolgens zet je de kachel open en jaag je er weer -5 water doorheen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koplampreflector vevangen. Goed zelf te doen? pierre 17 16.770 11 June 2013, 22:24
Laatste bericht: grijzev70tdi
  Help onze volvo 244 de apk door! ToTalTim 27 19.927 6 February 2012, 15:26
Laatste bericht: 242-turbo
  Een auto die al 8 maand stilstaat: is dat wel goed voor de motor? joopdepoop 5 5.087 11 March 2010, 08:52
Laatste bericht: oga244
  Krijg me radio niet goed vast Sjaakie 5 5.133 6 July 2009, 21:08
Laatste bericht: erik
  Aandrijfaslager trilt, rammelt, vervangen door 740 unit? Mouch 1 3.268 15 March 2007, 23:32
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)