Topics: 107
Ik heb me al vaak afgevraagd waarom een B230F injectie motor op LPG zuiniger rijdt dan een oude B21A of B23A op LPG.
Met een B230F kun je op LPG zelfs 1 op 10 halen terwijl ik met mijn carburateurauto's nooit verder dan maximaal 1 op 7,5 kom .
Topics: 257
ik heb 1 op 9/10 gehaald met een B23A, maar of hij toen goed stond afgesteld...
De elektronica in de F motoren speelt misschien een rol?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 107
Misschien heb ik het fout maar de electronica speelt denk geen rol. Net zoals bij een carburateur wordt bij de B230F het gas naar binnen gezogen door een centrale venturi toch?
Topics: 3
B19, B21 en B23 zijn oude stijl hoge frictie ontwerpen
B200 en B230 zijn nieuwe stijl lage frictie ontwerpen
het verschil zit in de onderdelen die in het onderblok zitten.
Topics: 3
Om dezelfde auto met dezelfde snelheid (acceleratie) te laten rijden moet elke motor dezelfde hoeveelheid arbeid verrichten (uitgedrukt in J/s = Watt). De hoeveelheid brandstof die een motor nodig heeft om die arbeid te verrichten is een ander verhaal. Dat hangt namelijk af van het rendement van de motor. Blijkbaar heeft je B230F een hoger rendement dan de andere motoren.
Het rendement van een motorblok is van veel zaken afhankelijk: de wrijvingen in de bewegende onderdelen (zoals opgemerkt in het voorgaande bericht). Ook het toerental is van belang, dus de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak spelen een rol. Daarnaast zaken als cylindervulling (hoe hoger hoe beter), compressieverhouding, stromingsverliezen in inlaat- en uitlaatkanaal. Tevens: rendement van de dynamo, rendement van de ontsteking, wrijvingen in waterpomp, oliepomp, benzinepomp, etc. En misschien ook de staat van de accu. We hadden hier een paar maanden terug een verhaal van iemand die ene nieuwe accu had geplaatst en opeens 10% minder benzine verbruikte. De oorzaak was waarschijnlijk dat de oude accu niet goed oplaadde, en daardoor constant een belasting van de dynamo veroorzaakte.