Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230K Solex Cisac
Beste forumleden!

Ik ben sinds gister eigenaar van een 240 DL 1986.
Deze is voorzien van een solex cisac carbarateur icm het EGR en Pulsair systeem.
Niet iedereen word blij van dit systeem, maar ik wil het toch graag goed laten werken.

De motor draait goed stationair en bij weinig gas en volgas functioneert hij prima.
Daar tussenin, tijdens 1/4 tot 3/4 gas geven stottert hij/houd hij in.

Als ik vervolgens de choke iets aanzet, stand 1, is het schokken verdwenen.

Conclusie lijkt dus te zijn, te weinig benzine. Mijn eerste gedachte is CO afstelling wat rijker.
Helaas is die afstelschroef kapot gedraaid. Hier is ook moeilijk bij te komen.

Mijn vragen zijn dus:

-Waar komt het inhouden/schokken vandaan?!
-Kan het uberhaupt aan de CO afstelling liggen? Of moet dit dan over het hele bereik zijn?
-Zijn er nog meer afstellingen die voor een rijker mengsel zorgen?
-Heeft iemand een oude Solex Cisac liggen om de mijne weer te voorzien van een goede CO schroef? Of wat is een adres voor dit soort dingetjes.

Antwoord
Misschien iets met de tweede gasklep? Kan je de motor laten lopen zonder luchtinlaatbuis? Dan kan je alvast zien of de gaskleppen hun werk doen.

Te laag vlotternivo? Sproeiers verstopt? Valse lucht door kromme voet, vacuumslangetjes? Helemaal schoonmaken? Vervangen door een B23A carb lijkt me de meest betrouwbare optie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
met alle respect (want het blijft volvo), kijk in de prullenbakken voor die carburateurs. ik heb net de oud ijzerbak geleegd, daar zaten er twee in.

controleer die puinhoop (;D) van vacuumslangen op lekken, voet rechtmaken met een stuk schuurband op een vlak stuk hout en een goede schoonmaakbeurt.

die tweede klep is heel vaak gaar, die moet bijspringen op vol vermogen
Antwoord
Als je er een over hebt, zou ik hem graag overnemen voor onderdelen!!
Ik ga hem maar eens grondig nalopen dan.
Antwoord
Volgens mij bedoelt Carlo dat je beter een andere carburateur van een ander type kunt monteren.

Antwoord
Ja dat snap ik, alleen ik wil hem graag gewoon orgineel houden en werkend krijgen.
Het is misschien niet de makkelijkste carburateur maar hij moet toch prima kunnen functioneren.
De hele boel gaan ombouwen is niet waar ik aan zat te denken.

Wil dit probleem gewoon oplossen zonder het veranderen van carburateur Tongue
Antwoord
Gezeur met de Cisac heb ik ook gehad, vervangen door een stromberg. Werkt beter en is stukken overzichtelijker. Heb de oude Cisac nog liggen. Als je uit de buurt van Almere komt mag je hem zo ophalen.

Antwoord
Vanwege het belachelijke aantal slangetjes op je blok is het raadzaam te kijken of je niet ergens een lekkage hebt. Te weinig benzine of teveel lucht.....
Heb bij de mijne (B230K) ook, nadat ik hem gekocht heb, tenminste 2 slangetjes moeten inpakken om het blok weer goed lopend te krijgen.
Een goede verdachte is het rubber waarmee de overgang van (gekleurd) slangetje naar vaste onderdelen is gemaakt. Die willen wel eens scheuren en daardoor niet goed afsluiten.
De Solex is zonder meer niet de meest populaire carb, maar kan wel degelijk goed lopen.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
lezen is ook een vak

sven, ik lees nergens dat je onze tips (marc, ondergetekende, martin) al gecontroleerd hebt. doe dat eerst ff
Antwoord
Ik heb jullie tips wel gelezen hoor! Ik ben onderwel al druk bezig met alles nalopen. Van het weekend ga ik de carburateur volledig schoonmaken.
Ik heb inderdaad ook van die rubber overgangetjes waar scheurtjes in zitten,

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.889 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.520 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 14.422 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 6.202 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  Aansluiting Solex Carburateur B200K Stephan_244 2 5.169 23 April 2016, 22:21
Laatste bericht: Marc1970
  Vraagjes B230k naar B230A (740) henqui 19 13.764 28 March 2016, 18:23
Laatste bericht: henqui
  [740] B230K met EZK118 en pierburg 2B5 stottert en houdt in op LPG en benzine MartjeB 21 18.332 20 March 2016, 15:24
Laatste bericht: henqui
  [B200K] Reviseren carburateur Solex-sicac Dopski 7 8.068 12 September 2014, 22:20
Laatste bericht: Dopski
  sproeiers Solex sicac Roboer 10 5.759 7 November 2013, 20:12
Laatste bericht: Dopski
  Ombouwen B230K naar B230A sieko 1 2.046 1 October 2013, 20:46
Laatste bericht: Ovlov740GL

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)