Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
er staat wel druk op natuurlijk maar het gaat er gewoon om om zoveel mogelijk, Ãn zo gecontroleerd mogelijk energie uit een druppel brandstof te halen bij injectiemotoren. Even LPG of benzine/Diesel daar gelaten. Bijkomstigheid voor LPG is het mindere vermogen ivm de oude techniek die doorgaans gebruikt wordt en de bekende problemen icm het inlaatsysteem van de desbetreffende auto, dat los je ook meteen op want het inlaattraject wordt niet geknepen, het mengstuk is vervallen.

Doordat je brandstof injecteerd daar waar je het nodig hebt, en in de geregelde en afgepaste hoeveelheid waait het niet ongeveer naar binnen op met de inlaatlucht maar vernevelt het onder druk na de luchtklep bij een carburateur of in het inlaatspruitstuk van je injectiesysteem..

aardgas is ook een mogelijkheid.. lekker aan huis tanken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
nou, het stalen "reservewiel" ligt ook achterin, weegt best nog wel wat eigenlijk... laten we gewoon het echte reservewiel thuis.. van de winter maar eens zien hoe um definitief in te bouwen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
t'is wel een bak, hij moet nog 5cm zakken want er ligt van alles onder de mat. Alleen zien hoe ik de slangen ga aanvoeren, zal ie toch iets vrij moeten blijven. Zo'n ding slokt altijd ruimte op, er zal een vloertje op komen met ernaast bergvakken, kan er nog steeds een hoop mee.. kan later altijd nog beslissen of ie "onder de vloer" gaat..

[Afbeelding: 2598519980102125362S600x600Q85.jpg]

en de aansluitingen..

[Afbeelding: 2748397050102125362S600x600Q85.jpg]

op de klep..

groen = ? 12V+?
zwart = ? massa?

onder het metertje..

wit = ?
zwart = ? massa?

wat ie precies weegt weet ik niet maar leeg betekent 10mm extra verlaging.. maar in vergelijking, 50L benzine = 50kg? 80L LPG = 80kg?

indien nodig een ring van 10mm onder de veren.. zijn er ook zwaardere verlaginsveren? Is dat een paardenmiddel omdat deze het extra gewicht wel opvangen maar nadelig voor de originele werking? Een veer werkt progressief, het moet natuurlijk geen plank worden, en met een tot de nok gevulde kofferbak heeft ie nooit op de bumpstops gezeten..

anders zo laten en 40mm veren ad voorzijde monteren..



[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Woeperadiekeetje, wat een flinkerd. Past in elk geval makkelijk tussen de balken.

De dichtheid van LPG is ca. een halve kg/liter, benzine 0,72 kg/l.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Wat een lel van een tank!
het Soortelijk gewicht van LPG is ongeveer 0,5. 80 liter LPG (is dat 80%?) weegt dus 40 kg. Dit is mede afhankelijk van het mengsel (propaan en butaan). Je hebt dus een gewicht van max. ca. 80 kg extra in je kofferbak.
Het soortelijk gewicht van benzine is 0,72. 50 liter benzine weegt dus 36kg.
Dus een liter LPG weegt ongeveer 500 gram en een liter benzine weegt ongeveer 720 gram.
Maar die tank weegt een hoop extra. Je kunt verhoogschijven nemen, of stijvere veren...
dat zocht ik, Woeperadiekeetje, staat genoteerd, als ik nu een benzinetankje op maat maak (laat maken door de smid..) , zou dat nog aan eisen moeten voldoen?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Jambon schreef:dat zocht ik, Woeperadiekeetje, staat genoteerd, als ik nu een benzinetankje op maat maak (laat maken door de smid..) , zou dat nog aan eisen moeten voldoen?

Kan je zoiets niet ombouwen? is nog origineel ook Wink

[Afbeelding: tank1.jpg]



Woeperadiekeetje, wat een woord Big Grin
ALs je niet gehecht bent aan een benzinemeter zou je elke willekeurige tank kunnen aansluiten op de vulopening. Anders een tank waar de vlotter inpast.
Er hoort ook nog een ontluchting op denk ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
ik heb 2 van die dingen, beiden doorgeroest, en er gaat maar een beetje in, wordt het toch een custom made tank, maar alleen wanneer ik de huidige laat vervallen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Na alle moeite om de tankmeter werkend te krijgen op het GT dashboard denk ik dat Jambon hem niet snel zal laten vervallen ;D
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.110 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.097 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.768 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)